• Sandra380

Tårta eller cupcakes?

Ja, precis som överskriften säger. Ska man bjuda på en vacker bröllopstårta eller riktigt snygga cupcakes?

Vore ju tråkigt att inte få göra klassikern och skära tårtan men min tanke var att ha en onormalt stor cupcake längst upp i ställningen som fortfarande vore identisk med de andra som vi då skulle kunna skära.
    Kan ju ha en liten tårta längst upp med men vill gärna ha lika som alla andra. 

Åh, hjälp mig spåna lite?! Vad tror ni? 

• Svar på tråden Tårta eller cupcakes?
  • kitkät

Vi ska ha cupcakes. Överst ska vi ha en tårta som vi ska skära i, dock inte servera, och sedan cupcakes i våningsstället under tårtan. Alla gäster ska få varsin cupcake. Såhär kommer tårtan/cupcakes se ut, men vår tårta ska nog vara brun, vit och aprikos. Och våra cupcakes likaså - några med vit frosting, några med brun och några med aprikos. 

• daniiel
    kitkät skrev 2013-06-23 00:21:22 följande:

Det där är ett typexempel på en "bröllopstårta" som jag inte skulle ta något av. En cupcake med smörkräm/frosting ovanpå. Jag tycker ofta att det bara blir mastigt och jobbigt att äta, om det inte är torrt också. Nu tycker ju dock inte alla lika som jag, och det finns väg givetvis som dom inte tycker om tårta heller. Jag hade nog försökt nästla till mig en bit av tårtan på toppen ;) haha
  • RebeccaT

Nu har jag inte kunnit läsa igenom vad alla andra skrivit, så jag kanske skriver samma sak som någon annan. Men jag och min blivande skall ha cupcake, och vi ska också ha cupcake om vi kommer skära i. Kommer vara en lite större bara, men exakt samma smak. 
    Ingen av oss är ett fan av tårta, så vi tyckte det var onädigt att lägga pengar på något som vi själva inte tycker om. Ta det ni gillar bäst? 

• Sara1991

Jag instämmer på vad några har sagt tidigare här . Ta precis vad ni känner och de som ni själva tycker om men ta lika till alla . Bestämmer ni er för tårta så gör tårta till alla och vill ni ha cupcakes så gör de till alla . Är inget fan av konceptet tårta och cupcakes utan tycker de är mycket finare och mer rättvist om ni väljer nåt av de :)

• kitkät
    daniiel skrev 2013-06-23 12:22:09 följande:
    Det där är ett typexempel på en "bröllopstårta" som jag inte skulle ta något av. En cupcake med smörkräm/frosting ovanpå. Jag tycker ofta att det bara blir mastigt och jobbigt att äta, om det inte är torrt också. Nu tycker ju dock inte alla lika som jag, och det finns väg givetvis som dom inte tycker om tårta heller. Jag hade nog försökt nästla till mig en bit av tårtan på toppen ;) haha

Dom är allt annat än torra kan jag tala om för dig, vi var på provsmakning och dom smälte i munnen! :)
    Men men, man tycker olika som sagt. Jag & min blivande man tycker inte om tårta så vi valde det som vi tycker bäst om för i slutändan kan man ändå inte göra alla gäster nöjda - en del gäster kommer vara besvikna för att vi inte bjuder på tårta och några andra kommer glädjas över att vi valt cupcakes!

• daniiel
    kitkät skrev 2013-06-24 01:52:14 följande:
    Dom är allt annat än torra kan jag tala om för dig, vi var på provsmakning och dom smälte i munnen! :)

Men men, man tycker olika som sagt. Jag & min blivande man tycker inte om tårta så vi valde det som vi tycker bäst om för i slutändan kan man ändå inte göra alla gäster nöjda - en del gäster kommer vara besvikna för att vi inte bjuder på tårta och några andra kommer glädjas över att vi valt cupcakes!

Ja, jag menade inte att specifikt dom där är torra, men att cupcakes har en tendens att antingen vara fuktiga och mastiga eller torra och tråkiga. Det är min erfarenhet och min åsikt. Som jag som sagt är meveten om att många andra inte delar.

Jag förstår dock inte. Du visade ju upp en bild på en tårta som du och din blivande skulle skära i, ska ni inte äta den? Ska ni bara skära den och slänga den sedan? För att sedan även ni ta en cupcake?
  • kitkät

Nä, den ska inte slängas. Vi ska äta frukost/brunch med våra familjer dagen efter bröllopet och då kan vi äta tårtan :)

Men precis som du säger så tycker man ju såklart om olika saker... Och därför tycker jag att brudparet ska välja det dom tycker om, för oavsett vad man väljer så kommer det alltid finnas någon som tycker om det och någon som inte gör det.

• Sara1991
    kitkät skrev 2013-06-24 01:52:14 följande:

En liten fråga bara . OM nu du och din man inte gillar tårta , varför ska ni då ha en tårta högst upp ?
    Fick de inte att gå ihop :)
  • daniiel
    kitkät skrev 2013-06-24 02:15:14 följande:

Nä, den ska inte slängas. Vi ska äta frukost/brunch med våra familjer dagen efter bröllopet och då kan vi äta tårtan :)

Men precis som du säger så tycker man ju såklart om olika saker... Och därför tycker jag att brudparet ska välja det dom tycker om, för oavsett vad man väljer så kommer det alltid finnas någon som tycker om det och någon som inte gör det.

Sara1991 skrev 2013-06-24 10:20:31 följande:
    En liten fråga bara . OM nu du och din man inte gillar tårta , varför ska ni då ha en tårta högst upp ?
    Jag funderade precis på samma sak som du Sara. Jag köper att inte alla vill ha tårta. Jag köper att alla inte gillar tårta. Men jag förstår inte då varför man väljer en tårta öht, speciellt om den inte ens ska ätas på bröllopsdagen. Varför väljer ni inte en extra stor cupcake på toppen istället?
  • Sara1991
    daniiel skrev 2013-06-24 10:41:38 följande:
    Sara1991 skrev 2013-06-24 10:20:31 följande:
    Jag funderade precis på samma sak som du Sara. Jag köper att inte alla vill ha tårta. Jag köper att alla inte gillar tårta. Men jag förstår inte då varför man väljer en tårta öht, speciellt om den inte ens ska ätas på bröllopsdagen. Varför väljer ni inte en extra stor cupcake på toppen istället?
    Ja precis :) Alla gillar olika saker här i livet och de är ingenting som är ett måste . Man får välja precis vad man vill och så får gästerna gilla läget :) Att ha både tårta och cupcakes kan man ju absolut ha om man gillar båda eller om man är osäkra på vad gästerna gillar . Men då tycker jag att de ska finnas så att alla gäster kan få välja . Tycker att de blir lite fel om gästerna får cupcakes medans brudparet ska äta tårta . Risken är att de blir lite sura miner . Så ska man ha olika alternativ så ska de gälla alla tycker jag :)

Men detta är som sagt bara min åsikt :)
Svar på tråden Tårta eller cupcakes?