litenkaka skrev 2014-07-27 09:13:50 följande:
Sitter här och morgonfunderar lite: sparar ni ihop en klumpsumma som matchar er budget som ni sedan betalar allt med eller sparar och köper ni i etapper? Ex betalar inbjudningarna en månad och i gengäld inte sparar något den månaden. Eller tar ni av befintligt spar? Så här ett år i förväg har vi ca 1/7 av totala budgeten sparad... Och vad bokar man först: lokal eller kyrka?
Vi räknar med ca 70-90 gäster (svårt att säga eftersom vi inte gifter oss i samma stad som sambon bor i så en del kanske inte kommer) och har en budget på 150 000. Största delen är sparad, men en del kommer vi ta från vanliga lönen månad för månad. Sen en del (som lokalen med kuvertpris) ska betalas veckan efter bröllopet så dem pengarna ligger på ett konto och väntar.
Tex, inbjudningarna, blommor, barnens kläder och lite såna småutgifter kommer vi betala direkt när vi köper det kan jag tänka mig.
Angående bokningarna.
Jag ringde först lokalen och pel bokade 2 helger, ringde sen kyrkan och bokade en av dem, sen ringde tillbaka till lokalen och bekräftade vilken det blev.
För mig fanns inga alternativ. Jag SKA ha den kyrkan och SKA ha den lokalen så gälde att vara ute i tid så båda var lediga.
Allt som allt så tog det ändå bara ca 30 minuter som dem behövde hålla två datumar till mig. Det var inga konstigheter för dem, verkade rätt vanligt.