filibustern skrev 2013-09-15 18:30:39 följande:
ok! något med sköldkörteln då? (pluggat sjuksköterska :P) men det är alltid bra att motionera, om inte för att gå ner i vikt så för att hålla igång systemet. roligt att du hittat en diet som funkar och att
Trattkantarellen skrev 2013-09-15 16:02:16 följande:
Filibustern, jag ska också gå ner en del innan bröllopet, minst 10kg men gärna 15.
Jag har varit ganska nöjd med min vikt och legat stabilt oftast, sen flyttade jag hemifrån 2006 och då la jag på mig 5kg, sen sista året på utbildningen med examensarbete och muntliga förhör på de vi lärt oss de senaste 4 åren gick jag upp 10kg till...
Har kört 5:2 nu i ca 4v, minus 3,5kg hittills, och då har jag inte kommit iväg och tränat knappt alls, har en förkylning som vägrar släppa..
Jag kombinerar 5:2 med att äta en LCHF-inspirerad kost, jag äter inget bröd, ris, pasta, potatis etc, dock unnar jag mig lite rottfrukter ibland och äter mkt grönsaker. Jag har under de här veckorna också unnat mig en kakbit på jobbet eller lite glass på helgen, men max 2ggr i veckan som jag äter något sött.
Man har ju visat i studier att socker är mer beroendeframkallande än alkohol och nikotin, så det är svårt att låta bli sötsakerna..
Men vi får hjälpas åt och peppa varandra, hålla oss lite uppdaterade här i tråden på hur det går
Lycka till!
ok! ja jag låg väldigt stabilt tills jag blev ihop med karln min :P du vet - kärleksvikten kommer då :P gick upp typ 5 kg PANG på några månader.. sen låg jja stabilt i 5 år.. sen PANG 4 kg till.. sen har jag legat stabilt de senaste åren:) men är ändå inte överviktig.
jag kör ingen speciell kost faktiskt. tyvärr rätt så mycket pasta äter vi.. men jag tror mycket på att äta lagom av allt och så motion då. men i ärlighetens namn är jag rätt så lat :P
däremot skulle min karl behöva gå ner.. rätt så mycket faktiskt.. men han är så lat så det går inte beskriva. och så får han för sig att promenera runt kvarteret (10min) en gång varannan vecka ska hjälpa.. -.- ne han skulle ha fått hårdträna, som han gjorde när han gick karaten (vi gick samtidigt, det var genom det vi träffades). tyvärr hindrar ett skadat knä mycket..
Precis! Ett TSH på 10 som högst och ämnesomsättning på 10,5 som lägst tror jag. Min kropp nöjde mig med 75mg levaxin i början.. men har anpassat sig allteftersom (helt plötsligt gick tsh från 0,7 till 7!!) så nu är jag uppe i 150 och verkar ligga stabilt. Peppar peppar. Motion är absolut fantastiskt och har en crosstrainer hemma som ska användas när foten blir bra, men den dagliga motionen (cykla till jobb och LÅNGpromenader) blir inte av när det är kallt. Jag går ut men inte alls så långt, mycket för att det är kallt/halt.. men ska köra crosstrainer och ska även köra sim 1 gång veckan.. Foten ska få börja simma nästa vecka igen tänkte jag men cykeln tror jag får vänta tills våren! Så det var lite så jag menade att det inte går att köra så hårt som jag gjort nu innan stukningen (gick milen med en vän minst en gång i veckan innan och annars minst 60mins promenad (ca 6 km för mig). Men ska kolla med en sjukgymnast, den blev rejält skadad av stukningen, värsta jag varit med om någonsin!
Haha, där om något är min fantastiska sambo bra! Får jag för mig att jag ska börja på någon diet (ja, jag har konstiga dieter som soppdieten för mig ibland, och det hjälper!) så hakar han på för att stötta mig. Han är normalviktig men har lätt för att lägga på sig. Han är väldigt positiv till att gå promenader och jag får bestämma precis hur mycket vi ska gå, så går han med på det. Utan att ha honom med sig hade jag aldrig klarat av att hålla en diet så bra i ett samboförhållande. Min teori (detta är ett faktum alltså) är att hans ex hade väldigt dåliga matvanor när de var i sitt förhållande (och med tanke på hennes utseende har de matvanorna fortsatt) och han fick inte med henne ut osv. Det slutade med att han tog efter hennes vanor och gick upp i vikt en del. När han tillslut bestämde sig för att göra något åt det fick han inte med henne vilket ledde till att han gick ner men inte hon. Teorin här är att han faktiskt vet hur svårt det är att kämpa själv i ett förhållande när den andra sitter bredvid och äter onyttigt, inte hänger på promenader osv. Därför gör han det för att stötta mig, och det känns OTROLIGT skönt! :)