• tisa

Velpanna

Av olika anledningar (dödfall i familjen, vi kom ingenstans) har vi bokat om datumet för vårt bröllop flera gånger.  Jag har köpt en brudklänning men det är så fram och tillbaka om jag vill ha just den, kanske passar den inte min kroppsform, kanske vill jag ha något mer romantiskt, något i en annan vit nyans. Vi har bokat iallafall fem olika kyrkor, och bokat av. Minst lika många lokaler har vi förbrukat. Det tog hur många månader som helst att leta inbjudningskort, tills det gick upp ett ljus för hur jag egentligen ville ha dem. Hela projektet bröllop står och stampar. Nu när vi har planerat i över ett år så finns det bara en miljard uppslag och vi kommer ingenstans. Varje liten detalj skall analyseras och diskuteras till perfektion. Eftersom vi har skjutit fram bröllopet finns det inte längre nån akut deadline, jag måste inte bestämma nu, det blir inte i år. Och det gör att jag kan vara bridezilla i ett år till! Yey?

Är det bara jag som har det såhär? Mina vänner som planerat bröllop har aldrig ändrat några större beslut, de har direkt vetat vilken kyrka de vill ha, och satt ett datum, och älskat klänningen de köpt hela tiden, och varit mycket mer på banan. Vårt bröllop är som ett väldigt kladdigt papper, med många överstrykningar, omvärlden är väl less på allt velande – det är ju olika varianter varje gång.

• Svar på tråden Velpanna
  • Helipa

Detta kan vara lite känsligt, men kan det vara något annat som stör i planeringen? Ni kanske inte känner er riktigt redo, eller har tvivel kring om ni vill gifta er nu.

Visst tvivlar man och ändrar sig under bröllopet, men ifall det är såsom du beskriver det, att ni ändrar er gällande allt från kyrka, datum, lokal, tema, etc. så kanske det finns någon osäkerhet som gror innerst inne kring huruvida ni vill gifta er överhuvudtaget?

red ut det först, alltså försök utesluta att osäkerheten bottnar i något annat än bara att ni har svårt att bestämma er..

Självklart kan man tvivla en massa och ändra sig, särskilt ifall man inte har en klar bild från början och ni kanske helt enkelt bara börjar i fel ände? Ni kanske försöker bestämma för mycket på en gång? Bestäm ett datum eller iallafall en säsong och ett årtal, storlek på bröllopet, en övergripande inriktning (lyxigt på hotell/slott eller hemtrevligt i trädgård/lada) och sätt en budget. Släpp det sen ett tag och låt er inspireras i lugn och ro utan press på att ni måste hitta allt på en gång. Bestäm en sak åt gången och fastställ beslutet, dvs. boka, inte förrän ni har sett över slla alternativ och är säkra på ert beslut, sätt som tumregel att ni inte får avboka när ni väl har bestämt er utan ni får helt enkelt jobba utifrån den bokningen, även om ni hittar ett bättre alternativ senare.
    Vi ändrade oss i teorin flera gånger, men eftersom vi hade satt upp ramarna från början och ett klart färgtema kunde vi också släppa iväg de idéer som inte passade in och det blir lättare att säga "så är hade jag haft det ifall det hade passat in i temat" snarare än att man börjar fundera på att ändra allt bara för att man blev superinspirerad.

Och sluta klanka ner på er själva för att ni velar, man har ofta en bild (som matas av media, omvärlden, bloggar oxh här på BT) att allt "måste" vara perfekt, men samtidigt har jag nog aldrig hört om ett bröllop där allt har varit helt perfekt (förutom på film), antingen har det praktiska blivit frl, något blir försenat, någon blir sjuk, blommorna ser inte ut som man tänkt sig, etc. Och det har blivit äktenskap av de bröllopen också. Jag ger samma råd som min käre far gav mig när jag stressade som mest: "kom uhåg att det enda som betyder nåt är det där löften ni ger varandra och det är det enda du behöver ha tänkt igenom". Bra råd tycker jag :)

lycka till!

• Helipa

Men åh så många slarvfel det blir när man skriver på ipad.
    Bröllopsplaneringen* inte bröllopet
    alla* alternativ
    och* här på BT
    Blivit fel*
    de där löftena*

• FruForsmark

Som Helipa skriver, är ni säkra på att ni vill detta överhuvudtaget?

Om det endast handlar om beslutssvårigheter, vad tror du det bottnar i? Är det en osäkerhet där ni är rädda för att "inte ha rätt sorts bröllop"? Att ni tittar mer i bröllopsmagasin än lyssnar till er själva vad ni själva vill ha?

Jag hade ingen aning om hur vi skulle ha bröllopet till en början men vi tog tid på oss. Vi började med plats, där var min man stenhård på att vi skulle gifta oss i den lokala kyrkan utanför Umeå. Inget snack om saken. Kyrkan är otroligt vacker utanpå men inte världens finaste innuti. Lite mörk, men vad spelade det för roll? Den var ju viktig för oss personligen. Därefter bestämde vi festplats. Jag sa, om jag gifter mig vill jag gifta mig på en herrgård och gärna en lantlig en. Vi hittade den perfekta herrgården i Umeå för det! Vidare ville jag ha en klänning med axelband och spets och utsläppt hår med blommor i. Det är inte många som gillar den stilen men det är min dröm om ett sommarbröllop. Jag hittade efter flera besök i olika butiker och efter att ha testat flera vackra klänningar min klänning som jag verkligen brann för! Min man ville ha marinblå kostym så han skaffade sig en marinblå kostym. Jag ville ha rosa och vita rosor och pioner samt mycket grönt både i bukett och som bordsdekorartioner och då körde vi på det. Jag hade min långa syster och mycket korta väninna som tärnor, visst längden skiljde ju markant, men spela roll- det var ju de jag ville ha vid min sida.

Så mitt tips är, känn efter vad som är just er och strunta i vad ni tror andra kan tycka eller tänka. Vad är din innersta drömlokal, vilka detaljer är viktiga och personliga för er?, vilka färger är era favoriter, vilka blommor är era favoriter, vilken lokal känner ni är personlig för er och passar i ert tema? Sen kommer det altid finnas en massa andra vackra saker som lockar. Hade vi haft ett vinterbröllop hade klänning, färg och blommor- ja allt varit annorlunda. Så är det.

• tisa

Jag är inte helt med på kopplingen att vi kanske inte vill det här alls? Det är väl i princip det enda vi är säkra på att vi vill, men känner ingen vidare passion för någon speciellt lokal/kyrka/tema.. Det är ju jättesvårt att hitta nåt som jag verkligen älskar. Därför har det känts så himla halvdant med alla vi bokat, det har blivit ”jaja men vi får väl ta den ändå” och sen har jag varit ledsen för att det inte känns så perfekt som jag vill ha det och så är det otroligt mycket åsikter överallt som stressar och eftersom jag är osäker (och min sambo tycker alla förslag är jättebra) så blir jag förvirrad.  Så jag är avundsjuk på er som har en kyrka/lokal/tema i princip förutbestämt.  Datum blev vi tvungna att ändra pga dödsfall men resten kan vi tillskriva mig.. Sådå är det väl bara jag som velar..

• daniiel
    tisa skrev 2013-08-08 11:14:18 följande:

Jag är inte helt med på kopplingen att vi kanske inte vill det här alls? Det är väl i princip det enda vi är säkra på att vi vill, men känner ingen vidare passion för någon speciellt lokal/kyrka/tema.. Det är ju jättesvårt att hitta nåt som jag verkligen älskar. Därför har det känts så himla halvdant med alla vi bokat, det har blivit ”jaja men vi får väl ta den ändå” och sen har jag varit ledsen för att det inte känns så perfekt som jag vill ha det och så är det otroligt mycket åsikter överallt som stressar och eftersom jag är osäker (och min sambo tycker alla förslag är jättebra) så blir jag förvirrad.  Så jag är avundsjuk på er som har en kyrka/lokal/tema i princip förutbestämt.  Datum blev vi tvungna att ändra pga dödsfall men resten kan vi tillskriva mig.. Sådå är det väl bara jag som velar..

Jag förstår vad du menar, och om vi hade fått något som störde i vår planerig och gjort att vi skjutit upp bröllopet, så hade jag förmodligen stått och stampat och tänkt om hundra gånger. Vi hade inte en "drömkyrka" eller lokal eller ens typ av bröllop. Det blev lite som det blev och jag måste säga att jag nu, 2år efter bröllopet, känner mig väldigt nöjd över valet av kyrkan, men dessvärre extremt missnöjd över valet av lokal.

Jag hade kunnat göra om vårat bröllop hundra gånger med olika lokaler, inbjudningskort, brudklänningar, bröllopstårtor osv. Just för att det finns så många alternativt som jag tycker är bra, men inget som riktigt sticker ut som det bästa!

Om man då, som ni pga dödsfallet, får en anledning till att skjuta fram bröllopet, så får man ju också längre tid på sig att vela fram och tillbaka.

Hm. Jag skulle nästan säga att spika ett datum och skicka ut inbjudningar och bara bestäm er! Du kommer förmodligen aldrig hitta det perfekta, så något som ändå känns bra kanske duger? Fokusera på det viktigaste - du och din blivande kommer äntligen få gifta er! :)
  • tisa

Tack daniiel! Ja precis så är det, det finns sjukt mycket alternativ, och många är väldigt bra men inget är helt självklart. Korten är det enda som känns bra så när vi väl satt ett datum kan vi köra på det, det får bli nästa sommar/höst och eftersom det är ett tag ja då finns det enorm vel-potential tills dess. Förstår att i efterhand kommer man inte tänka tillbaka med ånger direkt, men mitt i planeringen så verkar alla beslut hur viktiga som helst..  

• SiriochPer

Vi kastade oss in och bara bestämde oss. Nu gifter vi oss om 2 veckor och vi har hunnit tänka et antal gånger att vi kanske skulle valt en annan lokal eller en annan vigselplats. Men gjort är gjort, vi bestämmer oss och så får vi köra på det, även om man ibland kan undra om det skulle funnits nått bättre alternativ. 

Jag grät heller inte när jag hittade "min" klänning, men jag vet att den är fin och jag tror inte jag någonsin skulle gråta över en klänning. 

Jag tror aldrig att man kommer ifrån känslan av att "gräset kanske är grönare på andra sidan" - bestäm er och kör på er känsla. Tvekar den ena kanske den andra kan stå för beslutsamheten, för i slutändan kommer er dag blir superspeciel och fin för er! 

• Kalaspinglan

Jag tror man ska försöka tänka att det är näst intill omöjligt att hitta den perfekta kyrkan, den perfekta lokalen, den perfekta klänningen, den perfekta frisyren osv osv.

Släpp kraven på att det ska vara perfekt, tänk "good enough" istället. Lägg inte så mycket energi på att fundera på alternativen, utan välj en kyrka som är okej och en lokal som är okej. Ingen gäst bryr sig speciellt mycket ändå (kan jag avslöja ) . Sen tänker ni att det kommer att bli bra som det blir.  SLUTA LÄSA BRÖLLOPSTIDNINGAR. Jag köpte en bröllopstidning när vi förlovat oss, och insåg att det inte var bra att läsa sånt -- allt är ju perfekt i tidningarna, för det är stylat, fotograferat av proffs och allt är fejkat för att det ska bli bra i tidningen. Därför läste jag inte en enda bröllopstidning till. Och bröllopsplaneringen gick bra i alla fall

Jag tror den här enorma känslan av lycka när man hittat en klänning, tittar på en kyrka eller en festlokal är överdriven, helt enkelt hypad genom allehanda filmer och tidningar. Hur många är det egentligen som blir tårögda av en klänning eller en restaurang? Ganska få, tror jag.

Det gästerna uppskattar/bryr sig om är att det är någotsånär lätt att hitta till kyrkan/festplatsen, att bordsplaceringen är genomtänkt och att man blir mätt.

• Red Lion

Jag tänker såhär: Måste ni älska allt, alla val? Kanske du aldrig hittar nån lokal som du "älskar", du kanske inte är en person som älskar lokaler... Ta nåt som verkar bra, som duger. Så länge det funkar och ni inte hatar det blir det nog bra. Det är ju inte det som är det viktiga med bröllopet, utan att man man visar sin kärlek, blir gifta och delar glädjen och dagen med nära och kära (de som vill och gör det). Det är det man minns mest.

• Chicita

Bestäm en röd tråd. Försök sen hitta saker som passar in i den röda tråden.
    Det kan vara en färg, ett tema (tidsperiod, musikstil, sportgren eller vad som helst) och låt det finnas med hela vägen i alla val.
    Det minimerar antalet val ni har och gör det lättare att fokusera och välja.
    Sen kanske du inte behöver detaljstyra allt om sakerna inte är så viktiga.
    Exempelvis floristen - "jag vill ha en bukett med blåa toner i droppform. Max 1000:- inklusive corsage till maken" (exempelvis)
    Släpp val av kläder till tärnorna - "välj vad ni vill bara det passar in i temat och är ni osäkra så fråga"
    osv...
    Jag säger nu inte att du är en sån som detaljstyr... men om du velar - så kan det vara rätt bra att släppa kontrollen över vissa saker bara man har satt ut riktlinjerna.
    Ju mindre saker du har att oroa dig över - destå lugnare kan du bli Glad 

• FruForsmark

Du vill inte posta länkar till lokalerna och kommentera vad det är med dem som du inte gillar?

Svar på tråden Velpanna