Bryta med sina föräldrar
Jag har alldeles nyligen tagit beslutet att tillfälligt bryta med mina föräldrar. Det har inte varit något lätt beslut, och samtidigt som många känslor är jobbiga (samvetskval, ångest, skuldkänslor) så känner jag ändå att jag gjort det rätta för att förbättra vår relation på lång sikt.
Min uppväxt har väl varit i stora fall normal, en vanlig Svensson-familj, som åkt på resor och haft det helt ok. Men när jga flyttade hemifrån började allt ifrågasättas, varför jag gjorde si, "så är det inte vi har uppfostrat dig", "du är en helt annan person".
Jag flyttade direkt hemifrån ihop med min sambo, och efter det har allt som gått fel i mitt och min ursprungsfamiljs liv skylts på honom. Att jag tog studieuppehåll var hans fel, för han gav mig inte tillräckligt med tid till att plugga, det spelade ingen roll hur många gånger jag sa till dem att jag var skoltrött och less på deras krav på mig. Att jag blev sjukskriven alldeles nyss var också hans fel, för "**** du är ju inte lycklig". Även fast jag säger och bedyrar att jag är lycklig i min och min sambos relation. Men de litar inte på mig. Tror att min sambo har hjärntvättat mig eller något.
Hur som helst gick det till en gräns, när min mamma ringer och gråter i telefonen över att hon är så ledsen över att mitt liv blev så hemskt, och att jag borde göra slut med min sambo. Att det är han som är det stora problemet i allt, och att om han försvann skulle mitt liv bli bättre, och jag skulle orka mer och kunna bli vad som helst och leva mitt liv precis som jag ville. Det de inte förstår är att det enda i mitt liv som är fel just nu är min familj.
Det är lite av min bakrgundshistora, och jag ber om ursäkt ifall det är långt. Det jag söker efter är om det är någon annan som gått igenom något liknande, eller som har några goda råd? Eller om det är någon som är i liknande situation, så man kanske kan diskutera eller bara stötta varandra.