• Koyal

Bästa bryggkaffet??

Vi ska såklart bjuda på kaffe efter maten men problemet är att varken jag eller M2b är kaffedrickare. Så vilket bryggkaffe är bäst?

• Svar på tråden Bästa bryggkaffet??
  • Rin

Oj, det där är verkligen väldigt personligt. Kan ni inte fråga någon ibland familj eller vänner vad de gillar?
    Vill ni göra något speciellt av det kan ni ju alltid försöka hitta något lokalt rosteri, kanske bönor från ett land ni har besökt eller något liknande. 

• Vichy

Köper jag köper jag Löfbergs Lila.. Men det är väl för man är lite hemma kär! Ingen aning om hur det smakar efter som jag inte dricker kaffe ;)

• Henrystories

Jag tycker Zoegas Black Velvet är godast, men eftersom att den är ganska dyr kommer Arvid Nordquists franskrostade på god andreplats ;)

• Maybe

Allra godast är väl nymalda bönor men det duger gott med Gevalia, Colombia gillar jag.
    Undvik bara de billiga sorterna som Basic och Euroshopper mm

• Koyal

Ja detta är en djungel. Lättrostat, mellanrostat eller mörkrostat?? Tänkte att mellan kanske tilltalar de flesta? Eller?

• Mustikka

Hmmm oj jag är en stor drickare av kaffe har provat nästan alla exklusiva kaffen inklusive bajskaffet kopi luwak MEN jag är kaffeoman och älskar att prova nya kaffesorter.
    Gevalia mellanrost är mjaah njaah sådär jag har det hemma för att den duger som morgon kaffe.
    Zoegas är däremot jätte gott billigt och inte sådär halvbeskt som gevalia. Zoegas är i nästan samma prisklass men har en mycket godare arom och fyllighet än tex gevalia eller löfbergslila. 
    Du kan gå in på www.Zoegas.se för att se vilket kaffe ni kan vara intresserade av  dem har många olika sortet för olika tillfällen :D Dem ger t.ex. tipps på vilket kaffe som passar med olika efterätter. 

Man ska inte alltid vara rädd för mörkrost, man kan sätta en eller två skopor mindre och för bästa kaffet ska det vara kallt vatten i kannan och inget annat. Kaffet ska också förvaras i kylskåp om man vill ha den fräsh längre.
    Jag brukar mixa med mitt kaffe, har lite kanel och kardemumma i och blandar, de brukar jag ha i morgon gevalian och det gör den mycket godare. Fast det kanske inte alla gäster gillar, det kan ni bara prova på hemma för er som vill prova på något nytt =)

Hoppas det hjälpte lite iaf =)

• Mustikka
    Henrystories skrev 2013-09-14 20:48:46 följande:
    Jag tycker Zoegas Black Velvet är godast, men eftersom att den är ganska dyr kommer Arvid Nordquists franskrostade på god andreplats ;)
    Måste hålla med här att Arvid Nordquists franskrostade är också väldigt god =)
  • Aniara4

Zoégas julkaffe! Tungan uteKaffe
    Men eftersom det inte riktigt är säsong får man nöja sig med Dark Temptation... eller Blue Java kanske passar bättre även för mesdrickare som inte vill ha sitt kaffe så kraftfullt?

• Maybe

Ja mellanrostat är nog för den stora skaran men jag gillar mörkrostat.
    Blir supergott när man har mjölk i kaffet än med mellanrost.

Och som oavnstående skriver är Zoega gott

Svar på tråden Bästa bryggkaffet??