Bröllop oktober 2014
Frieret skedde redan för snart 3 år sedan men att gifta sig har inte varit aktuellt förrän nu :) killen föll på ned på knä på en restaurang på vår 3 års dag, åh vilken känsla! Hur gick det till för er?
Åh vad roligt att du verkligen fick överraska honom! Kul att vi har samma datum, det verkar inte vara många som väljer oktober! Jag har egentligen alltid tänkt bröllop=sommar men sen när vi skulle välja datum så var det inte många datum under sommaren som fungerade så bra för oss och våra nära. Det var min kille som då nämnde oktober (kan tillägga att när jag sa september som förslag så vägrade han) och ju mer jag tänkte destomer gillade jag tanken, alla fina färger och mycket praktiskt som blev lättare och här står vi nu med ett bokat datum i oktober :). Hur kommer det sig att ni valt ett höstbröllop? I vilken stad gifter ni er?
Det där med att "liva upp" en månad var min killes starkaste "argument" också, och ju mer jag tänkt på det ju mer håller jag med. Tänk hur mycket mer speciella bröllopsdagen kommer att bli när den kan firas utan att krocka med semestrar ellerndra högtider som infaller under året!
Ja det är perfekt att ha underlåg säsong, det var inga problem för oss heller med lokalen och vad det gäller att boka vigseltid är det ingen stress utan vi kan i lugn och ro fundera ut vilket klockslag vi vill ha då det inte är flera andra som har bokat samma dag. Hoppas att detta även betyder att våra gäster inte heller är så uppbokade;) Vi gifter oss i Stockholm, eller utanför rättare sagt. Det kommer bli cirka 60-65pers i slutändan skulle jag tro. Hur många är ni? Blir det kyrklig eller borglig vigsel? Vad har ni bokat för lokal? :)
Men va skönt att gifta sig och ha middagen på samma plats. Låter som ett toppenbra ställe att ha ett bröllop på, man får mycket känsla på köpet när man är på en herrgård! Och det vore ju superfint om gästerna kommer i höstfärger med, det är ju en inte allt för begränsad klädkod! Tänkte ni ha en "officiell" klädkod på det, alltså kavaj eller kostym tex? När det gäller vigseltid låter inte kl 16 helt fel! Vi kommer ha något tidigare för vi kommer ha vigsel på en plats och sen åka till där vi har middagen. Vi fick tipset att räkna 3-4timmar till middagen om man har flera rätter och få in tal och sådant. Det låter mycket men det är det inte faktiskt. Jag var toastmadame på ett bröllop i somras och då tog middagen 4 timmar och då kändes det varken långt enligt gästerna och inte heller stressigt enligt mig. Detta gör att vi tänkte nog börja äta mellan kl 18-18.30. Men det låter som 3 timmar från vigseln till middagen är rimlig tid om man ska mingla ostressat och hinna ta några bilder om ni tänkt görs det då :) åh jag ser framför mig urfina bilder i den där allèn med alla höstfärger!! Kommer ni (och ers gäster) sova kvar på herrgården? Vi kommer gifta oss i en kyrka på Ekerö och sen kommer vi ha middag och fest på Stallmästaregården. Deras lokal är magisk, härstammar ifrån 1600-talet men har en bra balans med lite modernare inredning. Vi hade tidigare enbart ätit mat där ett fåtal gånger och den är supergod! Av en slump åt vi brunch där en söndag och fick möjlighet att se deras lokal och blev helt sålda! Toppenbra personal också. Så det känns väldigt bra att det är bokat! Vi kommer också ha ett "utomhusalternativ" om det är fint väder, champagne och mingel ute på terassen, men det får man ju se om det blir eller inte. Är ni oroliga för vädret? Att det ska vara spöregn eller jättekallt? När inga ringar är köpta men vi är ganska klara över hur vi vill att de ska se ut. Sambon kan dock inte bestämma sig om han ska ha två ringar (han har en förlovning han med) eller bara en, en ny. Har ni köpt ringar? Har ni börjat att inhandla grejer till bröllopet? Hur tänker ni med inbjudningar? När? Vi är lite inne på att skicka save-the-date-kort först nu i vår för att folk ska veta men sen skicka inbjudningarna senare, men jag vet inte.
Vad irriterande att alla enter försvann när jag postade inlägget, blir ju nästintill oläsligt nu...!
Åh va roligt, tre 4oktoberbröllop :) vart någonstans i landet gifter ni er KarroBrun? :) hur långt har ni kommit i er planering?
Tack för "pepptalken", jag håller helt med dig! Jag lyssnar inte på andra utan går på min egna magkänsla ;)
Men åh vilken fin klänning! Det är ju toppen att ha en modell att utgå ifrån, jag har inte lyckats bestämma mig för en utan måste nog prova för att se vad jag passar i. Har också en känsla av att man lätt kan drabbas av klänningspanik...
Vilka härliga färger! Låter supersnyggt tillsammans. Kommer ni låta dessa färger även vara genomgående i inbjudningskort osv? När det gäller inspiration så letar jag efter allt överallt! Det blir mycket googlebildsök på alla möjliga sökord, alltifrån 'bröllop' till 'bröllopsdekorationer' till 'höst bröllop' osv. Har inte hittat direkt en sida, har du?
Jag tycker att det är svårt att veta vad som jag borde ta tag i härnäst efter att ha bokat lokalen och förberett allt som går i matvägstankar. Bröllopsklänningen blir efter jul men vad ska jag ta tag i nu? Är det inbjudningarna som ska börjas filas på eller dekorationer? Eller leta ring eller klänning till min tärna? Svårt att nysta i bröllopsdjungeln tycker jag, det blir att jag göra lite allt på en gång :P Vad lägger ni fokus på nu?
Åh tack för att du delar med dig av dina inspirationssidor :) ja man kan verkligen sitta i timtal och läsa och kolla, haha. Vi är i samma sits när det gäller gästlistan, den är klar med några som vi inte vet om vi ska bjuda eller ej. Det känns nästan som det svåraste med allt det här! Vi kommer att bjuda ca 70, men det är några som vi vet redan nu inte kommer kunna komma så vi tror vi landar på 63-68st beroende på hur många av de "osäkra" vi bjuder. Men det som är skönt är att man faktiskt inte behöver bestämma sig nu utan kan låta den ligga ett tag och känna efter sen när inbjudningarna ska ut :) Det där med namn lät klurigt... Det lät ju roligt med ett sådant unikt efternamn men vad säger sambon om att byta efternamn? Min (manliga) kusin gjorde så att han tog sin frus efternamn och det var ingen som tyckte det var konstigt. Dubbelnamn är ju ett alternativ så klart framförallt om det "bara" blir en initial för dig, annars blir det ofta väldigt långt! Efternamn är klart för oss, jag tar min sambos namn. Vi båda har relativt vanliga efternamn och jag byter gärna efternamn, det är det som ligger bäst i munnen också har vi kommit fram till ;) När det gäller mat så kommer vi ha 3rätters och tårta. Först kändes det lite mäktigt men jag vet att den tiden behövs på ett bröllop och plats finns det i magen. Vi har inte exakt spikat menyn men är överrens om att det kommer vara kött till varmrätten och sedan någon fräsch efterrätt. Maten kommer kanske vara lite italien-inspirirad då vi båda älskar Italien. Sen är det lite oklart när det gäller tårtan, har alltid tänkt mig en vit tårta, typ marsipantäckt, mest för utseendet men älskar chokladtårtor! Sambon vill nog också ha något med choklad så kanske får bli det. Vad kommer ni ha för mat? Vi har börjat fundera på dekorationer men inte kommit så långt. Dock vet vi att vi bara behöver fokusera på bordsdekorationer för lokalens väggar och inredning är så fina i sig. Det känns lite skönt faktiskt, lite av oron för att det ska vara "kallt och tråkigt" i lokalen släpper och mer jobb kan läggas på det andra. Men har jättemånga olika idéer om vad man kan ha för placeringskort, servettringar och sånt så det gäller bara att komma på vad som blir snyggt tillsammans och inte för mycket. Hur långt har ni kommit med dekorationer? Hur ser er lokal ut?
Nu är jag tillbaka efter allt julfirande ;)
Vad skönt KarroBrun ändå, det låter inte helt omöjligt för er att enas om efternamn!
Ni har verkligen kommit en bra bit på vägen med maten, låter supergott! Kommer ni ha rätter som går att förbereda några dagar innan eller blir det mycket matlagning på dagen och dagen före? Kommer ni ha några som serverar/plockar fram maten under middagen eller hjälps ni åt med det också? Vit tårta med hallon- det är helt i min smak! Och en sån tårta gör sig väldigt bra på bild också ;P Ja jag har funderat på om man kan göra en chokladtårta med vitt marsipantäcke, ska i alla fall undersöka saken!
Vi kommer ha maten ordnad via restaurangen vars festlokal vi hyr. Det blir så klart lite dyrare än om man skulle laga maten själv men vi bestämde ganska snabbt att vi ville ha det så att både vi och våra närmaste slipper den posten att oroa sig över. För oss kändes det helt klart värt det. Vi kommer också ha en champagneskål. Sen har vi vin till maten, dock begränsad, men även alkoholfritt så klart. Hur gör ni till maten?
Vilken bra lokal ni hittat! Den är ju ganska lätt utsmyckad som du säger, man kan ta ner mycket och byta ut gardinerna. Det där med stolarna förstår jag är svårt! Det blir ju fort en stor post att ha överdrag… Men creme/vinrött/royalblue då? Blått och rött ligger inte allt för långt ifrån varandra, de skär sig inte. Båda färgerna är också väldigt ”stiliga”! Det som kan hända är att det blir väldigt mörkt… Men creme ljusar ju upp! Det beror nog lite på hur ni tänkt med färgerna, hur ”mycket färg” det ska vara i dekorationerna. T.ex. Servetter; ska ni ha servetterna i era färger eller cremefärgade med detaljer (servettringar, tryck) i er färg?