Inlägg från: pysslingen |Visa alla inlägg
  • pysslingen

Bröllop oktober 2014

Jag måste nog byta webbläsare, hur kan citatet hamna i min text?! Hur som helst Trolla mitt inlägg börjar där någonstans i mitten men "jättesvårt att..."När det gäller inbjudningar kommer vi pyssla mycket med dem själva, jag älskar sådant! Men det är svårt att bestämma sig för hur man vill ha de, finns så mycket fint man kan göra! Hur har ni tänkt göra?  

• pysslingen
    Oktoberbrud 2014 skrev 2014-01-09 15:18:40 följande:
    Hej. Va kul att så många delar vårt tycke om oktoberbröllop och som flera andra har vi oxå bestämt oss just för den 4 oktober... haha vi har hittills hunnit skicka ut save the date meddelanden och har börjat Pilla med inbjudningskorten och färgtemat.. blir många fina och lite milt höstiga färger ( ivory, svart , vitt ,konjak och mörkt grå,typ antracit) Lokalen är bokad samt två kyrkor prel.bokade ( ska titta på dem innan) fotografen är oxå fixad faktiskt men letar nu dj till hyfsat pris.. tips tas gärna emot😊 Bröllopsklänningen har blivit ett stort huvudbry då jag inte vet vad jag vill ha men jag vet någorlunda vilken form jag skulle kunna ha... vill kunna dansa obehindrat i den och samtidigt måste den vara fin och inte för dyr. Har jittat massor på nätet, även av de märken jag sett irl men till en sjättedel av priset. Frågan är... vilka sidor är pålitliga? Får man äkta vara eller en rip of? Vet någon nåt om sidorna på nätet??? Det är riktigt viktigt att det sitter som det ska då jag inte ska ha axelband. ....jag blir dkrämd när de klänningar jag provat ligger mellan 10.000 och 18.000 ( jsg hade tänkt mig 5-6000 som mest... är jag orimlig då? Bryr mig inte om namn och märken men kvaliteten måste vara bra oavsett om det är spets tyll siden eller annat material.. Hur gör ni andra? Ska ni sy upp en helt egen klänning eller vad planerar ni? Tips på brudaffärer ( butiker och nätet) med bra service och bra utbud?
    Vad roligt med ytterligare ett 4-oktober-bröllop! Grattis till er och välkommen hit :) Vart någonstans i landet befinner ni er?
    Vad härligt att ni har skickat ut save-the-date-kort! Vad har ni fått för reaktioner på dem? 

När det gäller klänningen delar jag din oro, jag vill också hitta en i den prisklassen. Tanken är att jag ska iväg till butik och prova och sedan om jag inte hittar rätt klänning till rätt pris där så tänkte jag kolla runt på internet, dels internetbutiker men kan även tänka mig att köpa en begagnad. Hoppas att jag hittar men det verkar inte alls vara en omöjlighet att få fina för det priset, inte om man kikar runt här på bröllopstorget i alla fall :) 
  • pysslingen

Välkommen LovisaSimon! Härligt att vi börjar bli så många :)
    När det gäller lokalen en bit ifrån kyrkan så tycker jag inte alls att det verkar för långt om ni har funderat om det funkar bra för era gäster (ta sig på egen hand/kollektivt/ är ni behjälpliga med transport). Vi gjorde så att vi gick igenom vår gästlista för att se hur vi tror att våra gäster kommer att ta sig till vigseln och då fundera på om det blir krångligt för dem att ta sig till lokalen som ligger 20-30min bort. Svaret blev nej :) Vi kommer bistå hjälp med lite samåkning för dem som vi vet kommer att åka kommunalt till vigseln och som då får det lite svårt att ta sig till lokalen.
    Vad härligt att ni tänkt ta in så mycket natur! Härligt :)

Trolla, Vårt körschema är halvt om halvt klart... Champangeskål 17/17.15 och sen har vi hålltider för resterade delen av kvällen. Frågan för oss är om vi ska ha vigseln kl 14 eller kl 15 beroende på hur vi gör med fotograferingen... Men jag ska nog prata med vår fotograf och fråga vad hon tycker.
    Fina färger ni valt förresten :) !

Oktoberbrud 2014, Men åh vad skönt att sova på hotell kvällen innan! Det var vår ursprungstanke med men är nu struken för andra utgifter men det kanske ändras på vägen ;P.
    Jag tycker att det låter spuerfint att spraya löv till dukning och liknande! Inte alls konstigt. När det gäller resa är vår plan att åka iväg på dagen efter på eftermiddagen. vi håller som bäst på att kolla runt för att boka. För oss är det också sol och värme som lockar! Sola, bada, snorkla och bara njuta av varandra, vilken dröm det vore! 

• pysslingen

Jag har inte varit inne på ett tag pga nytt jobb och att vi är mitt uppe i en kommande flytt, men åååh va roligt att se att det fortfarande händer massa saker här inne.

Välkomna Karlin och Sarad, kul att vi är fler i oktober och att alla valt samma dag :). Bröllop på Öland låter superhärligt! Vart i landet gifter nu er Karlin?

Oktoberbrud 2014  Vi ska också på bröllopsmässan men i Stockholm 25-26 januari. Hoppas fyllas på med ny eneri och inspiration då! Fick hem biljetterna i veckan, längtar massor!

Håller helt med dig angående rummen! Däremot så åker vi förmodligen på vår bröllopsresa kvällen efter så vi har fått väldigt sen utcheckning på söndagen så att man kan njuta av rummet hela dagen.

Angående musiken så kommer även vi ha dj. Två vänner till mig har ett eget företag som jobbar med ljud och ljus och de kommer att spela under kvällen. Det känns superbra då jag vet att de är duktiga på att känna av läget och på att blanda musik. Jag har varit på bröllop som haft både bra och dåliga live band och dj:s, så för mig personligen spelar inte de alternativen någon större roll för stämningen, det som spelar roll är hur duktiga de är.

LOVISASIMON Åh vad härligt vad gäller lokalen! När det gäller tidsplanen så är det en smaksak. Men räkna en timme för vigsel och riskastning. Förflyttningar + 40 min till lokalen skulle jag också räkna en timme. Sen en kvart extra för er om ni vill komma senare. Då betyder det ca 45 min för skål och mingel.

Vad gäller blommor, skulle det inte kunna gå att spraya vita blommor tuskosa? Det behöver inte se fejkat ut.

Tack för dukningsinspiration. Vi tänkte också ha sådana där ljushållare i björk :)

Och vilka fina klänningar! Nummer 2 ”är min favorit” men du ska känna efter vad du själv tycker! Första frågan är väl släp eller inte släp eftersom det skiljer de två åt ;) 

• pysslingen
    LovisaSimon skrev 2014-01-19 19:18:15 följande:
    Pysslingen: Jag har haft kontakt med ett blomföretag där jag frågade om man kan färga, men de kunde inte lova att det inte färgar av sig på klänningen... Men jag tänker att om man har en rund bukett borde det ju vara okej om man sprayar/infärgar en eller tre blommor i mitten av buketten... Men jag har även förlikat mig med tanken att inte ha så utstickande turkost i buketten. Kan räcka med några pärlor på blommorna, eller att bandet kring stjälkarna är turkost.

Jag blev också kär i kläninng nr 2!! Är glatt förvånad att jag klarar budgeten med den också :P Köpte den dock inte eftersom det bara tar ca 5 veckor att beställa, och det var ju så kul att prova att jag vill göra det fler gånger! Sen kanske det inte finns någon klänning som står upp mot the first love, men då har jag åtminstone försökt vidga synen! Vi pratade om släpet när jag provade klänning nr ett och hur bökigt det skulle bli, så fort man vänder sig ska nån gå och rätta till släpet... Näh!

OM det skulle bli klänning nr två, så är jag inne på att byta ut några pärlor/paljetter i livet till turkost, vad tror ni om det?

Jag vill också gå på bröllopsmässa! Vet dock inte om det hålls så här långt norrut... Ni får dela med er av era erfarenheter efter nästa helg! :D

Ja i mitten kan ju gå men annars gör det mycket att ha bandet i turkost och några pärlor! Blir fina detaljer utan att det blir för skrikigt :)

Låter som du har en bra plan vad gäller klänningen. Även om du älskade den så kolla runt lite så att du inte "missar" någon. Jag tycker du ska köra på några turkosa pärlor, men inte för många i sådana fall. Bara så att det finns en fin turkos tråd mellan klänning och buketten. Så skulle jag ha gjort i alla fall.

Jag längtar till att ge mig ut i klänningsdjungeln! Hade tänkt börja här i januari men den här månaden har ju bara sprungit förbi :O !

• pysslingen
    Glytten skrev 2014-01-21 20:38:27 följande:
    Då har man köpt klänning.. Nu finns ingen återvändo!! Så spännande det känns helt plötsligt... Tänk om nio månader är man gift!!
    Nämen åååh vad roligt! Grattis! Hur gick det? Blev det en som du tänkt dig? Fick du prova många olika? Förstår att du inte kanske vill visa den men berätta gärna (försöker lugna min klänningsoro haha).
  • pysslingen
    Glytten skrev 2014-01-22 21:28:42 följande:
    Jag vet nog inte riktigt hur det känns... Har inte smällt det ännu. När jag kom in i butiken frågade expediten om prisklass och hur bröllopet skulle se ut - kyrka, barn mm. Därefter plockade hon fram 6-7 klänningar som jag fick prova, olika modeller och material. Till slut fick jag på mig en spetsklänning med axelband, v-ringad både fram och bak.. Kändes rätt men samtidigt överväldigande! Fick lite smått ångest, men blev lugnad av min mor och svärmor, tur att de var med! Känner mig nöjd med köpet för klänningen var väldigt vacker och med rätt frisyr och bukett ska jag nog bli riktigt snygg! hade jag haft en bild att visa så hade jag gjort det, men tyvärr blev det aldrig av då dottern ville äta och mysa vid bröstet och sonen härjade runt bland alla klänningarna och ville prova dem precis som sin mor... Undrar vad omgivningen tänkte.. Haha!
    Men åh vad härligt! Tur att du hade med dig lite smakråd då ;) Skönt att det gick så smidigt! Jag är också inne på att ha en spetsklänning :D Är din helt eller delvis i spets?
  • pysslingen

Vi var på bröllopsmässan i lördags och det var en upplevelse! Mycket folk och många utställare. Det var modevisningar och framträdanden där folk berättade bl.a. om klädsel, tårtor och hur praktiska juridiska saker funkar kring bröllopet. För oss blev det ett kvitto på att vi även om vi inte kommit superlångt med planeringen så har vi en ganska klar bild av både helheten men även detaljer för den stora dagen :) känns jätteskönt! Trots det fick vi lite mer inspiration och idéer av att gå runt och titta och prata med utställare och framförallt konkreta butiker/leverantörer som vi tänker kolla upp och eventuellt köpa/anlita :) Så även om det inte var som vi tänkt oss känns det som det verkligen gav oss något att gå dit!

• pysslingen
    sarad skrev 2014-02-01 10:09:54 följande:

Hej igen tjejer

Vad roligt att läsa om all er planering och hur det går. Själv har jag just planerat om hela mitt bröllop. Kännt ett ganagande ont i magen hela tiden nu när vi planerat bröllop 70 mil från där vi bor. Dessutom hade vi inte räknat med kostnaden för att vi måste åka dit en tre ggr till (går ca 3000 varje gång åga boende mat och bensin) Jag kunde använda min favorit florist och min vännina på jobbet som gör super fina sugerpaste tårtor kunde inte göra denna till oss = större kostnader.

Så tillslut tog jag upp detta med sambon som höll med om att det var jobbigt så vi började kolla på alternativ, vi kunde inte tänka oss att kompromissa om att vi ville ha en lokal i samma standard som på borgholm och vi vill absolut gifta oss på ett slott men efter lite telefonsamtal och räknade så kom vi fram till att bröllopet blev till och med lite billigare om vi gifter oss på Ellinge slott i Eslöv (40 minuter från hemmet) Så nu blir det så istället och i ett nafs är det återigen kul att planera bröllop och magen är glad för den slipper ha så ont.

Så nu pågår jakten efter en duktig fotograf och såklart en klänning med stort K

Oj vad spännande att "börja om", men vad härligt att det känns rätt! Det är ju superviktigt att det känns bra i magen :). Vi ligger just nu i "vila" med allt känns det som, vi väntar på att andra saker i livet ska hända här framöver, så mer planerande har det inte skett här förutom några småsaker. Men om några veckor kommer allt dra igång igen ;)

Juste, igår var det 8 månader kvar!! :D vi börjar så smått närma oss halvåret! Spännande :)
  • pysslingen

Åh hej igen tjejer! Det har verkligen gått framåt för er i er planering ser jag! Kul! Och vilka fina klänningar/skor ni visat. Tråkigt med din klänning jessijessica men kul att du hittat en ny!

Jag har precis komit hem ifrån en jobbperiod i Italien, därav min frånvaro på forumet, men vi har kommit framåt i planeringen. Klänningar skulle jag och min bästa kompis gå iväg och prova ut en modell men hittade min drömklänning! Helt sjukt! Däremot har jag börjat tveka på den bakifrån. ÄLSKAR klänningen och hur den ser ut men var bestämd innan att jag inte ville ha något släp. Däremot var den här klänningen med ett litet släp vilket jag tyckte var mycket finare än vad jag trott och gillar det, problemet är att jag funderar på om det är för opraktiskt... Vad tror ni? Jag är verkligen så delad mellan att älska hela klänningen och att det är opraktiskt med släp... Usch alltså!  Tror att det blir svårt att "sy bort" släpet också...

Jaja nog om det. Min sambo har kommit fram till vad han vill ha på sig så nu måste vi bara ut och hitta klädeln till ett vettigt pris (tack för att det snart är semester!).

Inbjudningskorten är vi klara med designmässigt men pga att jag varit i Italien och åker iväg på söndag igen i en vecka kommer de inte komma ut förrän till midsommar... Liiite senare än vad vi ursprungligen tänkt men känner ingen stress för det, det är gott om tid ändå. 124 dagar kvar nu! Å det ska bli så spännande att se/höra allas reaktioner.

Vårt största problem nu är att vi inte har någon toastmaster än... Ingen känns helt rätt i vår umgängeskrest, svårt det där alltså! Hur har ni gjort med det? Kommer ni ha någon toastmaster eller värdpar?

Svar på tråden Bröllop oktober 2014