För livet eller tills du tröttnar?
Nu när du ska gifta dig, är det med den riktigt ärliga känslan " för livet" eller typ " så länge det håller då håller det, annars skiljer vi oss."
Nu när du ska gifta dig, är det med den riktigt ärliga känslan " för livet" eller typ " så länge det håller då håller det, annars skiljer vi oss."
Att man gjort stora misstag i sitt liv betyder inte att man lärt sig något eller blivit smartare per automatik. Det betyder bara att man uppvisat sämre omdöme. ;) Hur som helst så håller jag med många här, oftast så har man redan levt ihop många år under äktenskapslika förhållande. Jag är över 30 år och har levt i många år ihop med min drömprins redan. Det är knappast så att hela hans personlighet kommer förändras och vi plötsligt kommer gräla eller ha relationsproblem bara för att vi gifter oss. (Fast iofs så borde vi ju få problem för min diamant är stor). Nä nu ska jag kliva ner från höga hästar, tydligen så får man bara rida på dom om man varit gift flera gånger ;)
Det är väl ganska tydligt att alldeles för många inte tänkt till innan man gifte sig. Jag hänger i vanliga fall på sajten familjeliv och varje dag kan jag läsa där om plötsliga uppvaknanden den dagen ett förhållande spricker.
Jag hade ingen aning , jag visste inte, jag förstod inte, jag trodde inte, jag trodde aldrig, är vanligt kommande kommentarer när det börjar pratas familjerätt, vårdnadstvist, äktenskapsförord, bodelning, skilsmässa, sambolag.
Självklart förstår jag att man inte direkt läser in sig på vad lagen säger vid en eventuell separation när man är kär och lycklig, men att man är så fullständigt naiv och aningslös övergår mitt förstånd. Lagen gäller alla, varför skulle man vara ett undantag den dagen man separerar?
och med det gigantiska informationsflöde som ändå finns omkring en dagligen så förstår jag inte hur vissa saker kan passera obemärkt utan att fastna i ens medvetande, skilsmässor händer faktiskt. Om inte du själv så kanske nån som står dig nära. Det borde ligga i folks allmänna intresse att man har något hum om saken.
För livet helt klart!
Skulle vi få det riktigt dåligt och känna att vi inte ville leva med varandra längre så skulle vi kämpa för att ändra på det. Däremot så skulle vi faktiskt skilja oss om vi har kämpat och kämpat med förhållandet men ingenting funkade.
Ingenting i livet är garanterat. Inte ens att jag lever imorgon är garanterat.
Därför tar jag hellre en chans nu och gifter mig med den som gör mig lyckligast i världen för stunden, än fegar ur, väntar och ångrar mig.
Ja, vi går båda in med inställningen om att det ska hålla livet ut. Och vi kommer att kämpa för det. Men för mig skulle det vara ett jobbigare misslyckande om jag inte lyckades ta mig ur en relation som jag inte mådde bra i än att behöva genomgå en skilsmässa.
Mina erfarenheter i livet har format mig till den människa jag är idag. Oavsett om de erfarenheterna innehåller lycka, sorg, död, olyckliga äktenskap, barn, resor, jobb eller vad det nu kan vara, så skulle jag inte vilja vara utan dem. Jag kan ångra saker jag har gjort, men jag ångrar mer saker jag inte gjort.
Jag ser inte äktenskapet som något heligt i sig. Det heliga ligger i människorna, i mig och min man som tar ett beslut tillsammans, för vår skull. Varje par måste få besluta om sitt eget förhållande och vad äktenskapet betyder för dem. Därför tycker jag inte heller att det är något konstigt i att gifta sig "för att det är en kul grej". Innebörden av den "roliga grejen" kan ingen annan än just paret själva (ja, och lagen då) avgöra.
Om behovet skulle finnas för att diskutera livet som gift på BT så finns alla chanser i världen att starta sådana trådar, och det dyker också upp emellanåt. Själv föredrar jag att ta sådana diskussioner med min man eller min familj, medan sjuttielva frågor om tärnornas skor får dem att krokna och istället passar sig ypperligt bra på ett diskussionsforum på nätet
Tröttnar? Det är ju inte en godispåse man köper.
På ett bröllopsforum diskuterar jag bröllopsfest, klänning, ringar, dekorationer och annat som hör till själva vigseln och festen. Inte ventlilerar jag detaljer och funderingar om mitt förhållande på ett öppet forum med främlingar. Det betyder väl inte att jag gifter mig för festens skull!
Min sambo och jag har varit tillsammans i 11 år, förlovade i 10. Vi har ett barn tillsammans och en gemensam bostad. Vi gifter oss av juridiska anledningar, och hade mycket väl kunnat ta en tvåminuterscermoni i stadshuset bara för att få det gjort. Men nu vill vi (mest jag) passa på att fira bröllopet med en fest, när vi ändå bestämt oss för att det är dags för giftermål. Alltså blir det ju naturligt en hel del fokus på själva festen och all planering runt detta.
Självklart är det med inställningen att det är vi för resten av livet, vilket jag för övrigt tycker att vi redan uttryckt till varanda iom. att vi har barn ihop. För det binder oss betydligt mera effektivt än ett äktenskap.