• ringen

    Oklara Cellförändringar

    Har fått reda på att jag har oklara cellförändringar...inte alls kul.De tror att det är starka förändringar. Har varit tillbaks och tagit vävnadsprov och ett cellprov till. Så nu väntar jag svar på de proverna. Jag mår så dåligt, jag är så rädd att det är något farligt. Jag har läst de olika inläggen här, det känns genast bättre när man inser att det är fler som har haft det. Men var/är det någon annan som var så rädd. Eller överreagerar jag bara? Vore kul att komma i kontakt med fler som varit/är i samma situation.

    Från en som inte mår så bra just nu....

  • Svar på tråden Oklara Cellförändringar
  • ringen

    Hej igen...
    Jag fortsätter älta lite till..
    Vilket är det som kallas biopsi? Är det cellprovet eller vävnadsprovet??
    AnnaZ skrev att de vet om det är cancer om man har tagit "biopsi"?
    Man har ju så många frågor. Det är ju inte lätt att komma i kontakt med någon på kvinnokliniken.. man får bara knappa in sitt telnr och sen ska de ringa upp. Hur kul är det att sitta och prata på jobbet när det sitter 2 andra i samma rum... Så därför är det så bra att ni finns...

    Tack igen

    //

  • Skånetjej

    Biopsi är inte detsamma som cellprov. Biopsi är ett vävnadsprov som man tar för att kontrollera så att inte cellförändringarna har spridit sig in till vävnaden under slemhinnan. Ett cellprov tas bara på själva slemhinnan. Det knips till lite grand när de tar ett vävnadsprov men det går snabbt över. Du behöver ändå inte vara orolig, eftersom en läkare ofta ser med blotta ögat om det har spridit sig till vävnaden. Oftast oftast oftast oftast har cellförändringarna INTE spridit sig till vävnaden. Det är bara viss typ av cellförändringar som bildar cancer och även om man har den typen av cellförändringar så är det bara i ca 10 procent av fallen som det blir cancer OCH låtit dessa cellförändringar sitta kvar i ca 10-15 år! Så slappna av, och ta inte ut något i förskott. Det är förmodligen inte en hundradel så läskigt som du befarar!

  • ringen

    Tack igen, Skånetjej för att du tar dig tid med mina jobbiga frågor.

    //

  • Lady Milton

    Hej ringen!
    Hur har det gått med allt?

  • milimina

    sorry att jag snor lite av tråden och svarar på nåt som Santa Fe har skivit...

    har du testat dig för laktos- och glutenintolerans? om inte är det en ände att börja i, det är nämligen inte helt ovanligt att man blöder i samband med toabesök då. om du är laktosintolerant är det absolut inget farligt, men det är ju inte kul för man blir ganska rädd när det händer och man inte vet vad det beror på.

  • ringen

    Hej Lady Milton,

    Jag fick svaret för några dagar sedan. Det visade sig att det bara var lätta förändringar, men att de kunde se att jag hade en inflammation.. Så jag har fått någon salva med antibiotika i som jag tar nu. Jag ska tillbaks om någon månad och göra ett nytt cellprov för att se om förändringarna berodde på inflammationen..
    Det känns jätte skönt!! Jag har varit såååå rädd!! Men man undrar ju varför läkarna sa att de trodde att det var starka förändringar... de behövde ju inte ha sagt något tills de visste.. Man hade sluppit mycket utav den oro man har haft.
    Tack ännu en gång för att du/ni tog er tid att lyssna på mig!!

    Kram

  • ina78

    Hejsan! Ursäkta om jag lägger mig i, men det är så att jag är biomedicinsk analytiker och jobbar på ett patologlab. (där läkare svarar på vävnadsprover). Vill bara säga att förändringar KAN (gör det i många fall) gå tillbaka av sig själva och att man ibland inte behöver operera alls. Att göra en konisering botar de flesta och det kommer in YTTERST få fall där man behövt operera bort hela livmodern pga cancer.
    Det är inte kul att få besked om att man har förändringar men det behöver INTE alls betyda att man får cancer.

  • ringen

    Hej Ina78,

    Tack för ditt inlägg. Jo jag har förstått det du skriver, nu när man har pratat mycket om det. Men när man är mitt upp i något så tror man alltid det värsta. Och en del läkare är ganska dåliga på att informera. Man har fått ta reda på mycket själv. Du som jobbar med sånt här "trevligt" kanske kan svara på om det är vanligt att förändringarna försvinner när man har behandlats för inflammation. Fråga mig inte vad det var för inflammation, fick bara ett recept hemskickat och nu tid för cellprov..??

    //

  • ina78

    Ringen: Om förändringarna beror på inflammationen så försvinner de givetvis när den har "läkt ut", men förändringar kan bero på många orsaker. Detjag vet är att provet blir mer svårbedömt om man tex har en pågående inflammation eller en svampinfektion. Bedömbarheten av provet kan också bero på hanteringen av själva provet; provtagning, fixering osv...
    En sak tycker jag i alla fall, även om det är svårt att tycka själv när man är mitt uppe i det och det är; Var glad att du gick på kontrollen! Nu är du ju inne i "systemet" och blir kollad. Förändringar är inte obotbara!!!! Tänk om du skippat kontollen och gått med ev förändringar i flera år, då KANSKE de hade blivit cancer och obotbart!

  • Nebria

    Hej!

    Jag ville bara berätta att jag hade cellförändringar som avlägsnades med konisering i januari 2000. Operationen gick bra och jag hade bara lite blödningar efteråt. Just nu sitter jag och väntar på att mitt första barn ska behaga att anlända. Jag har beräknad förlossning nästa vecka. När jag slutade med p-piller befruktades ägget efter ca två veckor. Så det verkar inte som att koniseringen i sig påverkar min förmåga att få barn. Min läkare påstår att det inte ska påverka förlossningen heller. Alla efterkontroller har inte visat några nya förändringar och jag ser det som att det är mindre risk at jag drabbas av elekartad cancer i sena stadier eftersom jag kollas oftare än normalt. Det tar ju som tidigare nämnt lång tid för cancern att utvecklas. men jag förstår din oro. När jag fick beskedet innan jul 1999 var jag säker på att jag skulle dö. Man blir så melodramatisk och det kändes som att jag inte kunde kontrollera min egen kropp. Hoppas att dina förändringar försvinner av sig själva och var i annat fall inte alltför orolig inför en eventuell konisering.

    Kram nebria

  • Lady Milton

    Hej Ringen,
    hoppas allt ordnar sig för dig!
    Kram!

Svar på tråden Oklara Cellförändringar