• johandenver

    drägla över folks utseende?

    Hej!

    Jag har en liten fundering.
    Egentligen undrar jag kanske bara ifall jag är den ende som tänker så här...

    Jag kan bli väldigt irriterad på när folk sitter och dräglar över kändisar,
    eller för den delen även "vanliga" människor.
    Till exempel på stranden, säger saker som "oj, oj, oj...den där med lite smör på".
    Visst kan man tycka andra människor än sin partner är snygga och attraktiva
    men varför måste man stirra och fälla en massa kommenterarer om personens utseende?
    Jag kan tycka en kvinna jag ser på tv är snygg men jag skulle inte drömma om
    att säga till någon att "j-vlar vad sexig hon är".
    På något konstigt sätt så tycker jag det skulle såra min tjej, oavsett ifall hon hör det eller inte.
    För jag antar att även om man säger sådana saker så är det inte för att man
    "vill ha" kändisen ifråga utan mer någon slags "grabb/tjej-snack".
    Varför behöver man då säga det över huvudtaget?
    Jag vet att jag själv skulle ta lite illa vid mig om min tjej sa sådana saker hela tiden,
    men jag kanske är konstig.
    Killar pratar väldigt ofta så här ifall det inte är tjejer närvarande och jag antar att tjejer gör precis likadant.
    Eftersom jag är kille så kanske en del tror att man bara reagerar så här ifall
    tjejer dräglar över tex Ricky Martin men jag tycker det är precis lika illa
    men killars fixering av tex Pamela Anderson.

    Jag tror inte det har så mycket med att jag själv skulle ha dåligt självförtroende
    för det har jag inte. Jag ser nog helt ok ut själv och klarar mig väldigt bra socialt.

    Är jag helt ensam om att tycka så här?

  • Svar på tråden drägla över folks utseende?
  • johandenver

    Det var ju bra, lite pinsamt att stava fel i sin första rubrik

  • jennyli

    Själv trodde jag det stavades dräggla hehe. Nej Johan jag har såklart inte den blekaste aning om du är en osäker person eller inte

    Men en sak är säker du diskuterar på ett ovanlig schysst sätt!

  • johandenver

    Visserligen kan du ju inte veta hur jag är som person men andra kan nog se många saker som man själv inte ens tänker på.

    Tack, jag måste säga att det är väldigt kul att diskutera här.
    Jag är inte i färd med att gifta mig egentligen men jag kunde liksom inte låta bli att lägga mig i lite diskutioner när jag hittade detta stället.
    Det diskuteras väldigt intressanta saker här till skillnad från andra ställen jag varit inne på nätet (spray & lunarstorm tex). Jag ska rekommendera denna sidan till mig älskling också.
    Hoppas bara att folk här inte misstycker men det är väl inte så att man *måste* gifta sig för att få prata lite här
    ?

  • Electric Lady

    Jag skulle ha väldigt svårt att leva i ett förhållande med en man som inte tycker att jag är den vackraste i världen, och kan inte heller tänka mig att vara ihop med någon man som inte är vackrast i världen. Så på det sättet har jag också svårt att förstå detta dreglande, som man "överhör" ibland.

    Å andra sidan delar jag och min kille en fascination för vackra människor, i synnerhet manliga rockstjärnor från 70-talet. Dessa brukar vi dregla över tillsammans... och jag vet exakt vilken yp av tjejer han gillar, han vet exakt vilken typ av killar jag gillar. Men eftersom vi båda är extremt kräsna (kanske ser en snygging en gång om året MAX) så är det ju inte världens aktuellaste grej.

    Summa: vi recenserar ständigt omvärldens utseende i total öppenhet, och det innebär inget problem för oss, kanske tack vare att vi är snyggast av alla!

  • Min-Ah

    Hej!
    Är kanske sent ute att göra inlägg i den här debatten kring "att dregla över folks utseenden". Gör det dock ändå.

    Blev positivt överraskad av att se att en kille (och inte bara jag som tjej) känner så som du gör, johandenver!

    Att ens partner kommenterar eller öppet visar att han attraheras av någon annan tjej gör mig inte speciellt glad.
    Att en person är vacker eller sexig, det tycker jag räcker med att man liksom "noterar" för sig själv. Man behöver ju inte säga till sin partner att man tycker så. Eller öppet visa det - följa föremålet med blicken, eller liknande. Detta anser jag är väldigt kränkande mot den egna partnern! Man gör liksopm inte så! Hör till allmänt hyfs och vett, tycker jag!

    I mitt förra förhållande hände dylikt och det var ganska jobbigt... Har inte jättdåligt självförtroende, men det kändes helt klart mindre bra.

    Naturligtvis får folk tycka vad de vill om folks utseenden (och titta), men de kan ju kanske åtminstone försöka ta hänsyn till sin partner och inte göra någon stor "affär" av vad de tycker och "ser". Åtminstone inte kommentera högt så partnern hör eller vrålstirra öppet.

    Den man jag är ihop med är den ende för mig och jag känner inget behov av att "spana" på en massa andra män.
    Naturligtvis kan jag notera att människor är vackra, både kvinnor och män, men bara liksom notera det för mig själv. Det är inget jag fäster mig vid och tänker något mer på. Bara att "det där var en vacker person", punkt.

    Många tycker nog att jag är knäpp som tycker såhär, men alla är vi ju olika i allting. (Tur är väl det! Världen vore ju trist om alla vore lika!)

    Ha det så bra alla!

  • Maica

    Jag brukar undvika drägelkommentarer om både killar och tjejer. Däremot kommer det ibland ett spontant "oj, så söt" eller liknande när jag ser tjejer eller killar som.

    Jag kanske är konstig men jag tänder aldrig på någon för utseendets skull. Det måste finnas kemi och det kommer inte med ytan.
    Kanske är det därför som jag inte kan sitta och drägla över skådespelare och artister.
    När jag får frågan om vilken känd person jag tycker är snyggast så kommer jag aldrig på en enda utan får be om lite betänketid för att till sist inte komma på någon ändå..

  • johandenver

    Vi tycker nog precis likadant, Min-Ah.
    Jag tycker också det räcker med att notera hur människor ser ut. Jag skulle nog känna mig som en neanderthalare ifall jag skulle vilja se en film bara för ett Jennifer Lopez var med.
    Sen är det ju en helt annan sak ifall båda parterna tycker det är ok, som i Electric Lady's fall. Där finns ju såklart lite vett och etikett där också, som hon tidigare har nämnt, men det får jag intrycket att dom har.
    Dessutom är dom ju snyggast i världen hehe ...konstigt...jag som trodde det var jag och min tjej som var det...

    Det har säkert lite att göra med hur ens eget förhållande är också, skulle jag tro. Ifall man börjar ta varandra för givet och aldrig gör sin fin, eller hitta på nya saker så blir kanske behovet att "glo på andra" större?

  • Dea

    Fick bara lust att skriva "Välkommen hit" till dig, JohanDenver.

  • mulan

    Jag bryr mig inte så mycket om min sambo skulle kommentera något vilket han i princip aldrig gör om jag inte drar ur honom det. För ofta, om han kommenterar eller nämner något, kan jag se klara drag av mig hos den personen Då är det väl bara positivt. Men om han skulle tycka att en sydamerikanska med kraftiga drag tex Salma Hayek var världen snyggaste skulle jag nog fundera lite.

    Men jag tycker som någon skrev innan, att vi är ett team som håller ihop och respekterar varandra. Klart man noterar en snygg person men om man har ett bra förhållande betyder det inget mer än en notering som inte behöver bli en muntlig kommentar.

    Vad långt det blev...

    mvh mulan

  • johandenver

    Tack så mycket, Dea!
    Jag hoppas kunna lägga mig i lite fler ämnen här så småningom, så då är det ju kul att känna sig välkommen.

  • Min-Ah

    Hejsan på er, igen!
    Det här med folks utseende är ganska intressant, egentligen.
    En del bryr sig väldigt mycket om det, andra mindre. Till stor del har det säkert med ens egna självkänsla och sådant. Men det är nog inte bara det som styr. Mycket har nog , tyvärr, med hur "klimatet i vårt samhälle" är. Saker som modevärlden, t.ex. Tyvärr är det ju mycket utseendefixerat i vårt samhälle. Många får den felaktiga och sorgliga uppfattningen att inte "duga" om de inte ser tillräckligt "bra" ut eller klär sig "rätt". Men vad är då "rätt eller" fel!
    Jag tycker inte det finns något sådant som "rätt eller fel"! Det som känns rätt för en individ känns inte bra för en annan! Det är ju rätt för just den personen, och det tycker jag räcker! Huvudsaken är ju att man mår bra och trivs, oavsett hur man ser ut! Att kommentera andras utseende är onödigt, tycker jag. Alla är vi ju, som sagt olika! Tack och lov!;)
    Sedan är det ju faktiskt insidan som verkligen "gör" en person. Man älskar ju inte en person för att han eller hon anses vara snygg eller sexig. Man älskar ju den personen för den han/hon är inte för utsidan. Det är ju helheten som avgör!
    Naturligtvis har vi ju ögon att se med och lägger märke till utsidan. Men för att sedan något mer "djupare" ska kunna utvecklas krävs ju mer än ett fagert yttre!
    Matchar inte saker som intressen och grundläggande livsvärderingar kan det vara svårt att få det att funka i längden, tror jag. Att man faktiskt har någonting att snacka om efter älskogen också. Inte bara bygga ett förhållande på fysisk attraktion. För att få ett verkligt varaktigt förhållande (för livet!!) krävs långt mycket mer än att någon är snygg! Ömsesidigt arbete och ansträngning även när vardagen knackar på, för det gör den - för alla! Förr eller senare! Det är då det krävs mer än ett utseende... Alla har vi ju både bra och dåliga sidor. Konsten är ju att hjälpas åt att få de bra sidorna att komma i dagen! Att utvecklas tillsammans med varandra, i livets alla faser! Ha någon att hålla fast vid när det "blåser snålt"! "I nöden provas vännen!", som det ju brukar kallas!
    När man älskar en person blir den ju vacker för en, oavsett vad annan omgivning tycker! Och dessutom är det ju ointressant vad alla andra tycker! Huvudsaken är ju att de två som är ett par ser varandra och älskar varandra!:)

  • Min-Ah

    Hejsan på er, igen!
    Det här med folks utseende är ganska intressant, egentligen.
    En del bryr sig väldigt mycket om det, andra mindre. Till stor del har det säkert med ens egna självkänsla och sådant. Men det är nog inte bara det som styr. Mycket har nog , tyvärr, med hur "klimatet i vårt samhälle" är. Saker som modevärlden, t.ex. Tyvärr är det ju mycket utseendefixerat i vårt samhälle. Många får den felaktiga och sorgliga uppfattningen att inte "duga" om de inte ser tillräckligt "bra" ut eller klär sig "rätt". Men vad är då "rätt eller" fel!
    Jag tycker inte det finns något sådant som "rätt eller fel"! Det som känns rätt för en individ känns inte bra för en annan! Det är ju rätt för just den personen, och det tycker jag räcker! Huvudsaken är ju att man mår bra och trivs, oavsett hur man ser ut! Att kommentera andras utseende är onödigt, tycker jag. Alla är vi ju, som sagt olika! Tack och lov!;)
    Sedan är det ju faktiskt insidan som verkligen "gör" en person. Man älskar ju inte en person för att han eller hon anses vara snygg eller sexig. Man älskar ju den personen för den han/hon är inte för utsidan. Det är ju helheten som avgör!
    Naturligtvis har vi ju ögon att se med och lägger märke till utsidan. Men för att sedan något mer "djupare" ska kunna utvecklas krävs ju mer än ett fagert yttre!
    Matchar inte saker som intressen och grundläggande livsvärderingar kan det vara svårt att få det att funka i längden, tror jag. Att man faktiskt har någonting att snacka om efter älskogen också. Inte bara bygga ett förhållande på fysisk attraktion. För att få ett verkligt varaktigt förhållande (för livet!!) krävs långt mycket mer än att någon är snygg! Ömsesidigt arbete och ansträngning även när vardagen knackar på, för det gör den - för alla! Förr eller senare! Det är då det krävs mer än ett utseende... Alla har vi ju både bra och dåliga sidor. Konsten är ju att hjälpas åt att få de bra sidorna att komma i dagen! Att utvecklas tillsammans med varandra, i livets alla faser! Ha någon att hålla fast vid när det "blåser snålt"! "I nöden provas vännen!", som det ju brukar kallas!
    När man älskar en person blir den ju vacker för en, oavsett vad annan omgivning tycker! Och dessutom är det ju ointressant vad alla andra tycker! Huvudsaken är ju att de två som är ett par ser varandra och älskar varandra!:)

  • johandenver

    Håller fullständigt med dig, Min-Ah.
    Men varje gång jag ser någon sitta och drägla över Brad Pitt eller Kylie Minogue så spär det på en undermedveten uppfattning om att utseendet är väldigt viktigt, åtminstone för en del och att hur man är som människa inte spelar någon större roll, bara man är snygg.
    Den rationella delen av hjärnan kanske vet att inte är så men jag tror inte den
    delen som styr självförtroende lyssnar just då.

    På något sätt tror jag inte jag skulle stört mig så mycket på det här ifall alla fastnade för olika utseenden, men det är ju alltid samma typ som folk dräglar över och som framställs i media.
    Det liksom bankas in i ens huvud att "Kylie Minogue är minsann snygg, och alla tjejer borde se ut så", oavsett vad jag själv tycker.
    Varför är Sean Connery så drumla sexig och inte Richard Attenborough tex?
    Båda har ju skägg och är väl ungefär lika vältränade tror jag.
    Jag flummade iväg där lite...jag vet

  • Min-Ah

    Hej, johandenver!
    Jo, jag förstår att du känner som du gör! Så knäppt det är, det här!
    Just det här med kändisar. Samhället (Hollywood...) har ju alltid varit grymt utseende fixerat. Hade skådisarna inte haft ett fördelaktigt yttre, hade de tyvärr haft svårare att konkurrera på den markanaden! Hur knäppt är inte detta!!
    Blir faktiskt gald varje gång jag ser en film med skådisar som inte är vrål-snygga. Tänker då att - oj, äntligen filmfolk som inte bara tänker på utseendet. Skådisarna måste kunna agera också!
    Tänk på hur många "såpa-program" det ju finns med skådisar som är ganska så usla skådespelare!
    Tack och lov är ju inte Sverige riktigt lika utseendefixerat som USA och Hollywood!

    Vi vanliga "dödliga", medelvackra människor får försöka slå dövörat till när tanklösa personer kommenterar folks utseenden. Oavsett om det nu gäller kändisar eller folk på stan.
    Men jag håller fullständigt med dig om att det är svårt att låta bli att tänka negativt om sig själv när/om man hör folk kommentera andras utseende. Speciellt om det kommer från den egna partnern!
    Att prata med sin partner om att man tycker det är jobbigt att höra sådant tror jag är viktigt! Man ska inte gå och må dåligt av en sådan här sak! Det är viktigt att man har förståelse för varandra!:)

  • Electric Lady

    Jag har lite svårt att förstå varför man gör utseende och inre till motpoler, och värderar det andra som viktigare än det första. Man brukar ju säga att det är för att "man rår inte för hur man ser ut" Jag hävdar att man rår för hur man ser ut lika mycket eller litet som man rår för sin personlighet / begåvning. Ett vackert utseende kan uppnås med träning och kosmetika, liksom en intressant personlighet kan uppnås med t ex studier eller en viss livsstil. På samma sätt kan ogynsamma gener ge en ofördelaktigt utseende, liksom en låg begåvning eller t ex aggressiv personlighet. Goda gener kan ge en god begåvning, ett trevligt sinnelag och ett vackert utseende. En dålig miljö, t ex en svår uppväxt, kan göra en till en mycket besvärlig och osympatisk person, liksom en dålig miljö (rökning, alkoholintag t ex) kan förstöra ens utseende. Alltså: både utseende och inre är i lika hög grad ett resultat av arv och miljö, samt personliga ansträngningar. Varför är då det ena mer värt än det andra?

  • Min-Ah

    Hej!
    Nej då! Det yttre och inre behöver inte alls vara motpoler! Så menar jag inte.
    Snarare tycker jag att de liksom kompletterar varandra! Tyvärr ser inte alla människor det, bara! Många ser tyvärr mest till det yttre! Knäppt!
    Naturligtvis skall man försöka göra sitt bästa för både in- och utsidan!
    Är man mån om det ena behöver det ju absolut inte utesluta det andra! Du har så rätt, så! Båda är lika viktiga! Mår man bra på insidan syns det oftast mycket väl på utsidan med!:)
    Jag undervärderar absolut inte dem som är måna om det yttre! Tvärt om! Det hänger ju faktiskt ihop! Det har ju med hälsan att göra också Att försöka ha en så sund livsstil man kan, både för ens hälsa och ens allmänna välbefinnande!
    Visst har det med arv och gener att göra! Att vi söker efter den "perfekta" matchningen så att vår avkomma blir frisk och stark och sedan i sin tur kan föra en sund och frisk släkt vidare...
    Mycket kan, som du säger, Electric Lady, åstadkommas genom träning, riktig kost och make-up!:)

    Det ena är inte mer värt än det andra så länge man inte bara fokuserar på det ena helt och hållet. Som jag sa innan - Det är ju helheten som är viktigast!

    Mycket beror ju också, som du säger, på vad man gör av sin begåvning! Utbildning är A och O! Håller med dig! :)

  • julia*

    Har just läst igenom alla inläggen här och måste bara berätta att johandenver (min älskling)inte är det minsta osäker på sig själv, utan en väldigt stark och stabil person. Att han dessutom är snygg som själva f*n (naturligtvis tycker ju jag det, men jag är långt ifrån ensam om den uppfattningen) försämrar ju inte saken.

    Han stör sig helt enkelt på samhällsbilden av hur man "måste" se ut och att det överhuvudtaget finns ett måste. Och det är inte mig han syftar på när han talar om folk som dreglar över kändisar, jag är sällan den som kommenterar någons utseende i en film.

    Han stör sig lika mycket på sina arbetskamrater när de saglar över en förbipasserande kvinnas tuttar. Ganska ovanligt med en sådan reaktion från en kille, men så är han också väldigt speciell!

  • Dea

    Hej, Julia*!
    Jag uppfattade att johandenver störde sig på det generellt, inte specifikt inom er relation.
    Ha det bra, ni båda!

  • Min-Ah

    Hejsan, Julia!
    Jo, jag förstod ju också att Johan, menade folk i allmänhet! Ganska intressant debatt det blev!
    Ni verkar båda ha sund syn på det här med utseenden! :)

    Ha det nu så bra, båda två och lycka till i allt! :D
    Hälsningar / Sofia
    (Min-Ah är mitt koreanska adoptivnamn. Sofia som anv.namn var ju upptaget, redan...)

Svar på tråden drägla över folks utseende?