oj jag måste erkänna att jag förstod det INNAN jag ens blev kär faktiskt... Hur konstigt det än låter....
Vi studerade tillsammans och skrev uppsats ihop. Den "stora känslan" kommer jag tydligt ihåg när den kom. Det var en eftermiddag kanske 7 månader innan vi blev ett par då vi lagade en snabb middag tillsammans och vi räckte varandra redskap och råvaror utan att behöva prata ens en gång. Det behövdes inte, vi funkade ihop helt enkelt. Då slog det mig att "den här mannen vill jag alltid ha kvar i mitt liv".
Jag kunde dock inte klura ut hur 17 det skulle gå till! Han hade då sambo och snacka om att jag hade bryderier över hur i allsindar jag skulle kunna få vara och umgås med honom varje dag, hela tiden.... Tanken att vi skulle bli tillsammans slog mig dock inte då! Jag tyckte aldrig att jag var kär! Hur konstigt det än låter! Jag ville bara umgås med honom jämt. Jag tänkte aldrig på honom då i de banorna faktiskt. Jättemärkligt. Men jag grät många gånger i frustration över att jag inte fick vara med honom varje dag... man kan ju tycka att jag borde ha fattat att jag skulle lägga in en stöt! Men icke... antagligen var det ngt slags försvar som satte in som utraderade alla sådana tankar innan jag hann tänka dem ;)
Jag vet att han kände det samma under de 9 månader vi umgicks som vänner. Vi planerade faktiskt till och med framtid ihop. Vilka böcker vi skulle skriva tillsammans (vårt uppsatsarbete gick kanon alltså), vart i världen vi ville åka tillsammans och sådant... Men att bli ett par? Nej. Inte förrän det hade tagit slut med hans dåvarande sambo (av helt andra anledningar än vårt "förhållande") och jag hade flyttat till en annan stad. Då slog den stora kärbomben ner i oss båda :D 2 veckor senare var vi tillsammans.
Så, svaret på frågan blir att jag visste redan innan jag blev kär, konstigt nog :D