• l i s a

En till tros-tråd!!!

Hej!

Jag är jättesugen på att diskutera och det skulle vara kul att ha en tråd för hur man tillämpar vardagslivet i tanken. "handling utan tanke är död" eller hur var det nu igen? ;)

Jag tycker det är mycket hälsosammare att diskutera teorier, moral och olika åsikter än att bara berätta erfarenheter och vägra diskussion, nyttigare att respektera det man inte har gemensamt!!!! Om inte annat _tror_ jag det är livsfarligt att inte diskutera.

Vad har ni är er starkaste övertygelse just nu och vad jobbar ni på just nu?

Själv så försöker jag alltid att jobba på detta att våga stå för en åsikt...ständigt aktuellt...
    jag är av den åsikten att diskussion är livsviktigt. Just nu är jag tex. jättearg på "feminismen", eller snarare på kvinnor som kallar sig feminister (alltså givetvis inte på feminismen som tanke utan som oifrågasättbar tro) efter att ha läst lite Nina Björk och därmed anser sig ha företräde och tolkningsrätt i alla diskussioner, jag blir rädd för de som kallar sig feminister och urskiljningslöst fördömer alla män (och JO, de finns, på mitt arbete tex.). Det börjar på vissa kanter se ut som fundamentalism tisk religion. Vari ligger det jämställda i att fördöma någon pga kön?

Kom an då alla!

Hepp! :D

• Svar på tråden En till tros-tråd!!!
  • Dea

Nä, för mig är det anti-feministiskt att hata män.

Sen finns det de som tycker att kvinnor har tolkningsföreträde i jämställdhetsfrågor eftersom vi oftast är de förfördelade.

Och alla som har nya kunskaper, oavsett område, vill använda dem.

• MsKingston

Jaha, jag trodde du ville prata om Trosor !!

Men för att försöka säga nåt vettigt så tycker jag som Dea, att det är anti-feministiskt att hata män. Män är ju det underbaraste som finns

Däremot tycker jag att de personer (tyvärr oftast män) som tillåter att lönediskrimineringen o liknande finns borde gå en "uppdateringskurs" och inse att kvinnor är värda lika behandling. (om inte bättre för att ge igen efter alla dessa år) hahahaaa

• l i s a

nej 20th century fox, inte parodi utan snarare parafras.

hehe jo jag kunde inte låta bli men visst kan vi disutera trosor också MsKingston :D

Ang. feminism. Jag anser också att manshat eller vägran till diskussion är antifeministiskt. Men förklara då för mig hur det kommer sig att RFSL har ersatt jämställdhetsgruppen mot en feministisk arbetsgrupp som faktiskt vägrar människor, med åsikten att män också är en del i strukturen = på sitt sätt förtryckta, en åsikt. De tigs ihjäl *veta* Är inte det ironiskt till max??

• 20th century fox

ja, jag kan i alla fall inte disskutera med dig eftersom jag håller med :D

Men trosor då? Måste man ha string? Det kvalar ju nästan in i denna feminist-debatt ;)

• Dea

Jag är lite trött på string. Vill ha några som täcker hela rumpan.

Och som passar torseletten på nåt sätt.

• l i s a

det var inte menat att bli en ren feministdebatt 20th men visst anknöt tros-titeln till det jag surar över i dubbel bemärkelse för jag surar (milt uttryckt) även över att det finns människor som är så trångsynta att de anser att kvinnan bör tiga i församlingen etc och senare inte är så sugna på att diskutera (OBS, syftar inte på dig nu och inte heller på någon specifik här inne utan på något så luddigt som "allmänna tendenser" *s*)

Ser vidare större och större likheter mellan sådana religiöst bundna åsikter och feminismen "på gatan" idag. Alltså, "jag är feministiskt medveten och har sett ljuset och sanningen, alla som säger emot mig är oupplysta och män är per def. uteslutna så vida de inte erkänner att de är förtryckare". Ja, jag spetsar till det en del men jag tar inte i så mycket. Jag fasar över det som sker på mitt jobb tex. där kvinnor ivrigt påhejade av andra kvinnor självmant utesluter sig genom att bilda speciella "kvinnogrupper" där men icke äga tillträde. En kvinna på mitt arbete kan i princip kritisera en man hur mycket som helst men säger en man det minsta emot en kvinna är han förtryckare. Detta är en stor katastrof och enligt min mening extremt märkligt då dessa människor är välbelästa universitetsanställda. (tycker det är lika märkligt överallt visserligen men jag kan väl tycka att de som har skådande av maktstruktur till yrke borde kunna se vad de sysslar med!) När det gäller församlingar där feministiska tankar har slagit slint gäller för män orden "Det är dem icke tillstatt att tala, utan de böra underordna sig, såsom lagen bjuder". Läskigt!

Och varför ska man ha stringtrosor? Ja, jag erkänner att jag är ett offer för strukturen och bär dessa skapelser dagligen. Försvarar mig med att vanliga trosor faktiskt korvar sig mer! :D

• MsKingston

Jaha, så vi SKA prata om trosor nu då

Ja, då kan jag oxå erkänna att jag är fast i String-träsket. Och vill försvara det med att jag inte tycker det är snyggt med vanliga trosor till tighta byxor. Ser ut som om jag har 4 skinkor då jue.

Men smaken är ju som baken hahaha

• MsKingston

Hahahaaa, ja smaklökarna är väl 4 ...

Svar på tråden En till tros-tråd!!!