• busiga_mamman

Ni som vänar med sex till bröllop

Hejsan Tjejer.. Har läst att de är några här som håller sig med sex till brlöllopet, och de beundrar jag verkligen.. Men hur kan man egentligen hålla sig.. Tillfredställer ni varran på annat sätt, eller kysser ni bara varran utan att inte röra varandra på andra ställen.. Är bara så nyfiken.. Om nu nån känner för att stilla min nyfikenhet

• Svar på tråden Ni som vänar med sex till bröllop
  • aco

Kom pa en annan sak: En annan tjej skrev här härom dagen att hon fick orgasm av att "halla benen i kors och trycka lite". Vi hade rätt kul at det da och konstaterade att uttrycket "att halla benen i kors" fick en helt ny innebörd. Men fragan är da - om man far orgasm pa det sättet, är det okej? Jag menar - hon rörde inte vid sig själv utan pressade bara ihop benen. Definitivt ingen onani!!!
    Eller...? Alltsa - är det orgasmen eller "vidrörandet" som inte är okej?

Stackars mrsbasse, vi ställer väl till allt för dig nu?!

• mrsbasse

Hej igen tjejer :) Sorry jag va borta så länge..trodde ni hade gått för kvällen.

Allt e inte tillrört.. det e bara roligt! Jag blir lite smartare av att diskutera:)

Alltså, orgasm e inte fel att få! Men att ha sex är fel att ha. Självklart är oralsex o liknande sex. Men samlag är samlag. Då blir man ett. Det e det bibeln menar, tror jag.

En liten rolig liknelse. (sånna som används för jämnan i kyrkan..;))
    Om man har ett papper o ett annat papper o sen klistrar ihop dem. Det blir tätt ihopsatta. Om man sen ska sära på dessa två så går inte det utan att de blir sårade och hela. Lite så kan man tänka att jag tänker om sex. Man blir ett. Svårt att vara hel sen efteråt om det tar slut. Man lämnar en bit av sig själv hos den mannen.
    Det kanske finns en skillnad på sex och älska/samlag. Sex kan man ha med vem som helst (kanske ska tillägga att jag bara haft en pojkvän...) och älska gör man med den man älskar och delar sitt liv med.
    För att bli lite personlig så har vi aldrig haft analsex, inte ens i närheten. Men vi har haft oralsex. Vi tyckte dock det gick för långt då o att blev lite för intimt. Man vill ju spara det bästa liksom.

Ett scenario: Om två står o dansar på ett dansgolv o han börjar pilla på henne..mellan benen. Tycker ni att man har haft sex då?

Jag e ju inte så insatt i vad man tycker om o sådär när man har sex. Det där med porren va bara en parantes. Tänkte bara att kvinnan kanske har blivit lite mer ett objekt än vad mannens kropp har blivit. Detta behöver ju dock inte ha nåt med onani o göra eller ens denna tråd.

Hmm.. Jag tror min hjärna faktsikt blev lite klarare av det här. Känner mig som ett ut-tömt bibelsnille...;) Hoppas ni fick nåt svar!

Ska iväg med lite grejer till fästmannen nu faktiskt..typ köksbord o sånt som vi ska ha sen i lägenheten...:))
    Ha det gött!! Kram

• mrsbasse

Emmapemma: Tack för tipsen förresten!!! :)
    Får man fråga hur er första gång var..?
    Kram o gonatt!

• aco

Första gangen, ja..... *ler fanigt* .....
    Det var trevligt..... Jag väntade ocksa ganska länge, hade faktiskt just fyllt 20. Det var min första pojkvän, han var ett ar äldre och hade haft "manga" flickvänner innan. Han var fullt medveten om att jag var oskuld och HAN var jättenervös. Själv njöt jag fullständigt och det kändes alldeles självklart allting... Vi badade skumbad först och sedan älskade vi i hans säng. Och sedan en gang till lite senare....
    Ja... Det är ett fint minne fran första gangen!

• EmmaPemma

mrsBasse:
    okej - det var intressant!
    Med då borde ju onani vara helt okej att göra. För då riskerar man ju inte att lämna en del av sig själv till ngn annan om det skulle ta slut . Onani går ju inte att likställa med ett samlag om man ser på det efter bibelns liknelse.
    Tanken att man är väldigt utelämnad när man har sex tycker jag däremot är sund. Själv har jag bara sex med den jag verkligen älskar och känner mig trygg med (men resonerar inte som så att jag måste vara gift). För även om man är gift och har sex så finns ju risken att man så småningom skiljer sig (även om man absolut inte bör utgå ifrån det). Att en del har sex med "vem som helst" kan jag inte förstå, men däremot respekterar jag ändå de människorna (alla gör ju det som känns bäst för dem själva).

Jag var 17 år första gången, och det har hållt ända tills idag (5½ år) .
    Om jag var helt redo är nog svårt att svara på - lite småoroad tror jag man är första gången oavsett hur gammal och förberedd man är. Men det kändes som om jag redan hade väntat i evigheter på att få ha sex, och vi hade varit tillsammans i c:a 2 månader. Vi var väldigt tända på varandra, och han var hur fin och mysig som helst så det kändes helt rätt - och s här i efterhand så känner jag mig väldigt "nöjd" med hur det var första gången. Däremot så var det inte perfekt rent tekniskt sett, och om jag får vara lite klyschig så tror jag faktiskt att man kan säga att det är som att lära sig cykla (det tar lite tid, men så fort man har lärt sig så glömmer man aldrig... ).

• EmmaPemma

skall väl även tillägga att jag upplever det som att sexlivet är i ständig förändring - man lär sig hela tiden att njuta av nya saker och det blir bara bättre och bättre med tiden .

förstår verkligen att du blir nyfiken av allt prat om sex!

• aco

Jo, en grej till... Det där med pappren som gar sönder... Det gör de väl även om "pappren" inte haft sex....? Om ett förhallande tar slut är väl sex det sista man tänker pa!? Man saknar människan, minnena, livet som det var, saker man hade gemensamt. OAVSETT om man haft sex med den personen eller ej!? Eller menar du att du kommer älska din m2b mer för att ni haft sex?

Börjar bli sovdags nu... Ska up kl 5 och vill inte riktigt ga och lägga mig för jag vet att det blir morgon alldeles för fort och jag kommer vara dödstrött.....

Och dessutom far jag ju klara mig pa makaroner ett tag...

Godnatt pa er!

• SuzArne

mrsbasse:
    Har varit borta ett par dgr och missat en hel del tydligen!! Intressant diskussion... Har faktiskt det mesta av planeringen under kontroll, så ja kan inte göra så mkt mer de närmaste veckorna...

EmmaPemma/aco å alla intresserade:
    Mitt ex ville absolut inte vänta med 6 (?) så jag är inte oskuld, men ändå kommer jag inte att ha sex med min älskling före vi är gifta! (Han är oskuld... )Ingenting är OMÖJLIGT!! (bör tillägga att det inte var mindre "syndigt" med mitt ex, gjorde typ allt för honom)

• Cecilia J

Måste bara lägga mig i, vilken intressant tråd! mrsbasse, såhär tycker jag.

För mig är oralsex något som är mycket intimare än att ha vanligt samlag. Då visar man ju verkligen för varandra att man gör något enbart för den andres njutning. Så nej, sex är inte när någon pillar på en på dansgolvet men helt klart när man gör något gemensamt för den sexuella njutningens skull. Så jag tycker ni har haft sex, inte just samlag, men helt klart sex.

Och sen reagerar jag lite på vad du skrev om att man ger så mycket av sig själv när man älskar. Jovisst gör man det, men i vardagen så tar man mycket också. Man är sugen helt enkelt... Gillade uttrycket om makaroner och falukorv mycket.

För man ska inte romantisera det för mycket för då tror jag att man blir besviken nämligen. Ett litet råd på vägen kanske?

Min första gång var med mitt ex (som jag gifte mig med), var 18 år och det var helt okej. Det var inte himlastormande skönt men det gjorde inte heller ont.

• EmmaPemma

Måset lägga mig i lite om det här med pappren som kan gå sönder.... .

När jag konfirmationsläste (inom svenska kyrkan) så pratade vi om liknande saker - även om vi inte använde denna liknelse exakt. Och på dem verkade det som att de tyckte att man skulle tänka särskilt mkt på sådant när man var ung. För även om man inte älskar ngn mer/mindre för att man har sex eller inte så innebär sex (rent generellt) att man ger extra mkt av sig själv och att man faktiskt även blottar/exponerar sig på ett sätt som är väldigt speciellt).
    Vad jag ville ha sagt är att jag tycker att det här med "pappret" passar väldigt bra att tillämpa på unga människor som kanske inte riktigt vet vad de vill, har en kille eller tjej som tjatar på dem om sex (förhållandena kanske inte håller så länge och man känner sig allmänt vilsen). Om man då haft sex med ngn väldigt tidigt så är risken stor att man känner sig utlämnad och att man ångrar sig.

Däremot tolkar jag inte detta med "pappren" som att man skall behöva vänta till man är gift, det viktiga är att man är säker på vad man vill och att man gör det med ngn man verkligen älskar och vet att man inte kommer ångra sig efteråt (för alla förhållanden/äktenskap kan ju som sagt ta slut).

Det är iaf så jag tänker kring att man skall "hålla" på sig (vilket jag själv inte gjorde så länge, men, men...). .

• mrsbasse

Ahh..!! Va många inlägg.. skoj skoj!

Ehm.. självklart saknar man inte sexet när man gör slut med nån.. Det e ju personen. Men man hade inte kunna kommit den männiksan närmre. Därför måste det göra ännu mer ont att lämna det bakom sig. I själen liksom.

Man kan ju se sex som en definitionsfråga.. Alla har så olika åsikter om vad som är sex. Vilket jag förresten fullt accepterar.:)

Som en del här tycker så ska man inte ligga rutn med vilka som helst, utan vänta tills det känns rätt. Men om det känns "rätt" då kan man väl lika gärna gifta sig. Man kan säga att sexet e för mig nästan större än förlovning. Eller betyder samma sak iaf. Att det hör till äktenskapet och man förlovar sig (gifter sig) bara med en person. Det kan man likställa med att man bara har sex med en person. Så viktigt känns den delen för oss. (min gubbe o jag)

Cecilia: Hej! :)
    Jo, kanske har vi haft sex... Men vi har inte haft samlag. Vi har inte blivit ett. Det e själva kärleksakten (menar bibeln)som e grejen liksom. Det kändes inte som vi blev ett då liksom.. även om vi gav mycket av oss själva. Men det gör man ju i vardagslivet också. Det e ju det ett förhållande går ut på..bl.a. Att älska någon högre än sig själv typ. Detta e ju också nåt som utvecklas. Kärleken. Den växer ju med tiden tror jag.

Man kan ju se det här med romantikn på två sätt
    1. Det är en försegling, en pakt, en deal, en bestämmelse osv (för att låta jättetråkig...;) )
    2. Överromantiska som tror på den ende "rätte" o en enda älskare.

För mig e det nog både och.
    En otroligt seriös sak men samtidigt det mest efterlängtade och romantiska nånsin.

Vi komma ha massa snabbisar och trökisar, vi oxå, men då e vi gifta. Då har vi redan visat Gud o omvärlden den seriösa biten...;) Nä.. men för att bli riktigt seriösa så har vi ingått ett förbund - vigselakten, med gud o varandra. Det e kärlek, det behöver vi inte tvivla på för att vi gör snabbisar.
    Gud tyckte ju sex va något bra! Han vill ju att vi ska ha det, hur mycket vi vill, om man mår bra av det. Men inom äktenskapet.

Just det! :) Jag komma inte älska min fästis mer för att vi har sex, men vi komma ju komma varandra närmre än någonsin. Därför skulle det vara svårare att lämna det bakom sig sen.
    Jag kan ju inte säga att jag vet nåt när jag inte vart med om det... men jag tror det :)

Det e kanske den djupa betydelsen sex har, därför som onani anses vara fel. Om man jämställer det med sex....typ.

Egentligen e ju allt det här inte så krångligt som det kan låta...eller bli.
    Alla kommer ju från olika håll o tänker på olika sätt, vilket e väldigt kul när man diskuterar.
    Men vi tänker liksom inte så mycket på det...bara så ni vet.. typ vad man får göra o inte göra. Vi bara har inte sex, onanerar inte och försöker klara det tills i gifter oss eftersom man väldigt gärna vill..:)

Hoppas ni sov gott! Kram/ mrsbasse

• EmmaPemma

Anledningen till att man inte gifter sig innan man har sex kan ha ekonomiska orsaker (naturligtvis andra orsaker också) Man kan generellt sett inte heller gifta sig innan 18-års åldern.

Sex som sex. Om det handlar om att man inte får ha just samlag (men t ex oralsex, analsex och annat) så tycker jag inte att man kan förklara det på annat sätt än att lita på bibeln. För mig är oralsex och liknande mer "snuskigt" (eller hur man nu skall säga) än ett vanligt samlag. Observera att jag INTE har ngt emot oralsex - tvärtom .
    Jag måste säga att jag skulle känna mig mer "blottad" om jag haft oralsex med ngn än ett samlag. Det skulle alltså vara svårare att lämna det bakom sig. Att sära på benen för att ha en annan människas huvud och tunga däremellan är den högsta graden av "öppnande" för min del. Nu lät det säkert knasigt - ni får ha överseende.

Det här med att älska ngn annan mer än sig själv begriper jag mig inte på?! Skall man inte älska sin nästa så som man älskar sig själv (dvs lika mkt)?.

Oj, vad vi har frågor och funderingar. Vill gärna påpeka att ni som "väntar" gärna får grilla mig lika mkt tillbaka (det tål jag självklart ).

• aco

Har varit borta nästan ETT DYGN och ni har skrivt massor av kul grejer!!

Först SuzArne: Vad 17 menar du??? Ni har INTE väntat, du är INTE oskuld, men det är din man..... Hmmm.... Jag fattar inte........?

Och mrsbasse - JO!!!! Självklart saknar man sexet när "nagon" försvinner ur ens liv!!!!! (Men det gör nog lika ont oavsett om man haft sex eller ej... Men viss 17 saknar man sexet!!!!

Jo, det där med "om det känns rätt att ha sex kan man ju lika gärna gifta sig, om det nu är rätt". Jo, men för mig är det VÄLDIGT olika saker att kännas rätt att ha sex med nagon och kännas rätt att fatta ett beslut att leva med den personen tills jag DÖR! Fast det är väl just det som gör oss olika... För mig skulle det kännas som att "köpa grisen i säcken" Jag menar att lova nagon evig trohet innan jag ens vet vad han tycker om i sängen...........

Och slutligen - som vanligt tycker jag som EmmaPemma! Dvs grilla oss gärna tillbaka! Det har vi förtjänat när vi är sa nyfikna och ni svarar sa snällt pa vara "dumma" fragor!

• mrsbasse

Allt det här handlar ju om bibeln, Gud....för mig. Det finns ju inget annat sätt att förklara det på. Så enkelt e det Men om man diskuterar så.. :)

O absolut..EmmaPemma. Man ska älska sin nästa som sig själv. Punkt.
    Jag, som den person jag är (ibland lika mycket negativt som positivt..)skulle dock vilja visa mer den jag älskar mer än vad jag visar mig själv...typ..
    O oralsex o allt det där e verkligen speciellt o intimt. Däför valde vi att inte ha det. Vi vill spara allt sex till sen. Men det där e en fråga somn kanske kan besvaras lite olika av kristna. En del tycker svaret e självklart..att man får ha det o andra tycker tvärtom.

Aco: som du sa.. det e det som e skillnaden...
    Men jag tror faktiskt det skulle kännas lite mer, tänker inte ni lite mer på de ex ni haft sex med?! Det e ju dom man har sex med man bryr sig extra om...eller?
    Kram på er

• aco

Helt sant mrsbasse. Lite svart bara för mig att veta om jag tänker mer pa de jaghaft sex med än de jag inte haft sex med, helt enkelt för att jag har haft sex med alla som jag haft ett förhallande med.

Hmmm.. Tror inte jag räknat det som ett förhallande om vi inte haft sex med varandra inser jag just nu.......... (Men det ligger absolut ingen asikt i det konstaterandet!!!!!!)

• EmmaPemma

hmmm, lite svårt att tänka mig att man kan älska ngn mer än sig själv (då handlar det inte för mig längre om kärlek, utan snarare om "behov" av en annan människa).
    Jag tänker mig nog mer att man måste älska sig själv lika mkt för att kunna ge en icke-egoistisk kärlek till en annan människa.

Jag tror själv att Gud finns (är kristet uppfostrad - men lever inte efter några regler som ngn annan än jag själv satt upp). Så självklart har olika kristna olika syn på det här med sex innan äktenskapet. Jag vet många frireligiösa som har sex innan de är gifta också, så alla kombinationer finns säkert .

jag har inga ex som jag haft sex med. Men jag kan lova att man känner enormt starkt för dem ändå (om det hade varit annorlunda om jag haft sex med dem kan jag ju inte svara på). Men som det känns nu så tror jag inte att det hade varit "svårare". Det kändes som om mitt hjärta skulle gå sönder även om jag inte haft sex med dem (egentligen en person det handlar om). Så det djupaste, för mig, sitter inte i sexet .

• mrsbasse

Tjena tjejer!

Absoolut. Älskar nån mer än sig..."behov" inte bra. Men jag har nog gått igenom stunder då självförtroende o sånt inte vart på topp o då har man funnit mycket stöd hos killen. Och man förlitar sig på honom (bara, inte sig själv alltså) Då blir de ju inte bra.
    Men jag tycker dock kärlek ska handla mer om att ge än att ta. Av ren omtanke o osjälviskhet. Då tror jag man får bara mer tillbaks. O det e ju gött :)

När ska ni förresten gifta er?! Helt grymt att man ska gifta sig!
    Vi i maj nästa år:)
    Kanske ska börja planera lite nu också o inte bara va på alla forum som finns här...hihi.. ;)

• aco

Vi siktar ocksa pa maj-juni nästa ar! Fast vi har inget datum, ingen kyrka och ingen lokal... Sa jag borde väl ocksa börja planera lite...

• Bröllopstokiig

mrsBasse:
    jo, självklart håller jag med om att man behöver mkt kärlek och omtanke (särskilt när man är nere och känner dåligt självförtroende). Men då är det ju samtidigt den andre parten som ger kärlek till den som mest behöver det för stunden. I ett annat skede är det kanske den andre som behöver kärleken bättre. Så på det hela tror jag faktiskt att det jämnar ut sig. Jag tror också att man skall fokusera på att ge - och är man med rätt så person så får man massor tillbaka också (utan att behöva ta). Men det behöver för den sakens skull inte betyda att man älskar den andre mer än sig själv. Oj, nu vecklar det in sig mer och mer. Ärligt talat tror jag att vi tycker väldigt lika i den här frågan, bara att vi uttrycker oss lite olika .

Jag vet inte riktigt när jag kommer att gifta mig. Kanske ngn gång under 2006 blir lagom.
    Lycka till med dina bröllopsplaner mrsbasse!

Svar på tråden Ni som vänar med sex till bröllop