• amiore

Tips mot svartsjuka?

Jag undrar om det finns någon som känner igen sig och har några tips mot sin svartsjuka???
    Det är INTE så att jag går omkring och är sjukligt svartsjuk, förbjuder min sambo saker eller dylikt. Det är bara det att ibland liksom "anfaller" den mig och då vet jag inte vad jag ska göra. Kan t o m sjunka så lågt att jag "snokar" i gubbens mobil eller dator och då mår jag vanligtvis ännu sämre - både för att jag är så himla taskig som inkräktar på hans integritet och för att jag oftast går igång på något jag "hittar" som antagligen är helt oskyldigt (kan söka på ett nummer som visar sig vara vårt elbolag eller liknande..) Ibland är det något som "kan" vara värre - tex en gammal tjejkompis har hört av sig, han har varit inne på cafés hemsida eller dyl - och då kan jag helt plötsligt bli illamående och fantisera ihjäl mig...

Som sagt - jag är inte en galning, detta händer bara någon gång ibland, vanligtvis när jag tex är mer känslig p g a pms, stress eller något. Och jag VET att det är MITT problem, inte hans. Men vad ska jag göra??????

Har ett sånt här svartsjuke-anfall just idag, det är därför jag skriver. Fick ett ryck och kollade helt plötsligt hans mobil som låg framme och blir så FÖRBANNAD på mig själv efteråt. Hittade såklart ett nummer till ett gammalt strul/kompis han träffade på krogen i början av sommaren som det var längesen han såg - inte så konstigt att han tog hennes nummer då de pratade om "gamla tider" (kompistider hoppas jag!) Men sedan hade han även raderat sina "uppringda nummer" och då tänkte jag: "han VET att jag skulle snoka rätt vad det var, så han RADERADE numren för att DÖLJA att han har nåt på gång..."

ÅHHH!! Blir så ARG på mig själv!!! Blir ju bara på dåligt humör, vilket märks inför sambon, vilket i sin tur gör att han blir irriterad, vilket I SIN TUR "bekräftar" mina "misstankar".

Han säger att han älskar mig och när det gäller det där gamla strulet/kompisen sa han efter den där krogkvällen att han inte har några känslor kvar osv. Han säger så och jag nmåste lita på det. Skulle han ljuga och bedra mig är det ju egentligen INGET jag kan hindra eller göra något åt. Så vad tjänar det till att oroa mig? Det är mina förnufgtiga tankar. Men det KÄNNS inte så!!!

Hur tänker ni?? Vad gör ni åt era svartsjukespöken?

Tack för att ni orkade läsa!//ami

• Svar på tråden Tips mot svartsjuka?
  • Cassiopeja

Jag har själv levt i ett förhållande där HAN snokade så jag vet hur det känns att behöva redogöra för saker som inte finns mer än i hans huvud!! Det är inte alls kul och i mitt fall ledde detta till att jag lämnade honom! Jag hade förstått det om jag någon gång hadde varit otrogen eller döljt något för honom, men det gjorde jag inte.. Och när jag blev sur för att han rotat igenom min kalender, min plånbok, min väska, min mobil, min mail m.m. och hittat diverse "bevis" för att jag hadde någon annan, så tog han det som ytterligare ett bevis för att jag dolde något! Så mitt råd är att du pratar med honom i stället när det här kommer över dig, du kan inte hjälpa att du känner så där, men du måste lära dig att behärska dessa känslor och försöka tänka logiskt! Annars kanske du skrämmer bort honom..

• Liandrin

Hej

Jag vill bara säga att jag känner igen mig så fruktansvärt mycket i vad du gör för något. Läser mess på mobilen och kollar vilken han har ringt. Jag är precis likadan. Jag kollar vilka han ringt och vilka sidor som han har varit inne på datorn. Jag hatade att han ex var inne på porrsidor och sånna saker. Jag sa rakt ut att jag inte VILLE att han skulle sitta och kolla på sånna saker, eftersom det gjorde mig illa till mods. Min pojkvän vet om att jag kollar hans mobil och hans icq och att jag ser vart han vart på för sidor. Han vet om att jag är enormt svartsjuk. Jag vill säga till de som säger att det inte finns någon anledning att handla så här om någon kill inte varit otrogen mot mig (oss) Men det är bara skitsnack. Det finns andra saker som kan orsaka rädsla och osäkerhet. Jag mår fruktansvärt dåligt och har ringt till psyk för att få hjälp. Fick inte komma utan jag skulle kontakta en kurator först, som jag aldrig fick tag i. och till slut gav jag upp. Nu ska jag börja läsa på komvux och tar kontakt med kuratorn där och tar ett första steg iaf. Jag skulle nog råda dig att försöka göra samma sak! Jag tror inte att du kommer att komma ur det här bara att gå omkring och hoppas. Prata med din kille om du kan. Berätta precis vad du känner när han är inne på café och berätta att du är inne och kollar hans telefon och att han kanske kan hjälpa dig genom att radera dom när du är med. (man måste ju rensa) Det går inte att leva med någon om man inte litar på honom. Och jag vet att du inte alls mår bra med dig själv och att du bara önskar varje dag att du inte var så svartsjuk och att du bara kunde vara glad och nöjd med det du har. Det går inte bara att sluta att kolla telefonen och sånt som vissa säger här. Ungefär som att säga åt en alkholist att bara sluta dricka. Jag har oxå haft en pappa som jag inte haft nästan någon kontakt med. Men sedan finns det andra saker som har hänt i mitt liv som gett mig en osäkerhet. Men det är en lång historia. Nä sök hjälp, det är mitt råd från mig till oss :)

• safety

Jag tycker det låter som om du har en bra "sjukdomsinsikt" och är på helt rätt spår! Nu när du vet att sin svartsjuka kanske är lite PMS-relaterad så kan du ju förebygga utbrotten. När du känner att det är på uppseglande så tala om det för din pojkvän och be honom hjälpa dig, så här tänker jag mig ungefär: "nu börjar jag känna mig sådär svartsjuk igen. Jag vet att det är dumt och förmodligen beror på PMS, men kan du hjälpa mig och vara lite extra gosig ett par dagar, i förebyggande syfte sådär... " Vilken kille skulle tacka nej till ett sådant erbjudande?

Jag blir grinig när det är dags för mens och efter otaliga gräl (framprovocerade av mig) så har jag nu tagit till den här taktiken och börjat berätta vad som är på gång: "Nu är det dags för mens och idag känner jag mig otroligt grinig. Det är nog bäst att låta mig vara ifred i soffan med min bok, annars fräser jag bara." Mycket lättare att göra innan grälet brutit ut, sedan kan man ju inte bekänna sina fel...

Och du, sluta snoka!! Det är verkligen fult!

• Meddelande borttaget
  • Liandrin

Hej igen
    Läste inte ditt sista inlägg innan jag skrev mitt. Vad roligt att du insett att du inte är "riktigt" "sjuk" utan att det var PMS! Då kan du verkligen sluta att snoka. För är man "riktigt" sjukligt svartsjuk så kan inte man bli tillsagd att sluta och sedan bara lägga av att snoka. Spelar ingen roll hur fult det är eller hur dum man känner sig. Det är ett begär att kontrollera. Hoppas att det ordnar sig för dig. Skönt! :)

• linslusen

Hej amiore!
    Jag är också ganska svarsjuk, det brukar även gå i perioder.
    Vi har varit tillsammans i 1år4mån, och jag har haft det så jobbigt att fajtas med min svartsjuka.
    Vi har pratat en hel del om det för att jag ska inte oroa mig för något, men jag är en person som oroar sig för mycket ibland. JAg litar på min kille till 110% så det handlar inte om otroheter eller så.
    JAg vet inte varför jag blir såhär ibland, det kan vara så otroligt jobbigt att man förstorar upp grejer osv.
    Jag har aldrig snokat, och det vill jag inte göra heller med tanke på att när jag blir såhär så vill jag prata med honom vad som känns fel och det hjälper. Förut höll jag inne med allt sånt och jag mådde jättedåligt. Känns alltid bättre eftråt när man har pratat ut om hur man känner sig.
    Grejen är att Jag Älskar honom så mycket så jag vill inte vara svartsjuk, men jag vet inte vad jag ska göra.
    Det håller på o blir bättre så det är jag glad för =), men vissa dagar är det ett helvete...Varför? Det skulle jag gärna vilja ha svar på!

//Sanna

• Makan

Hej!

Jag känner tyvärr igen mig allt för väl, men jag är värre. Jag kollar datorn var dag, kolla vem han ringt, vem som ringt honom, sms o.s.v. Jag hittar aldrig något, men det har ingen betydelse för de destruktiva tankarna har redan börjat leva ett eget liv, utan bevis.

Jag har inte hittat mycket på dessa 3 1/2 åren men jag är mycket datavan och kan se när filer på datorn raderats, då ofta cachefiler på besökta webadresser t.ex. Jag litar på honom men tanken på att han skulle ha behov av att titta på andra tjejer gör mig galen, även om jag vet att det är mig han vill vara med.

Jag vet att han inte skulle vara otrogen (än så länge) och jag förstår inte varför jag inte kan nöja mig med det.

Jag vet att ditt och mitt problem är vår egen självkänsla. För mig handlar det mycket om utseende för jag vet att han har ett stort tjejtycke (som de flesta normala killar)

Du säger också att du skulle önska att han ansträngde sig och gjorde mer för att visa att det är dig han vill ha, då kan jag bara säga att ju mer svartsjuka jag visar desto mindre kärlek får jag, och jag tror det är rätt för om jag får utan att förtjäna det så hjälper det inte mig utan hämmar mig i min utveckling av mitt självförtroende för det ska inte byggas av honom.

Jag funderar vissa dagar på att lämna honom för att min svartsjuka äter upp mig, men jag älskar honom och han är underbar mot mig.

Jag önskar dig bara lycka till och även om jag beklagar din situation så känns det skönt att veta att man inte är ensam.

//Makan

• Fridaaaay

Vet rpecis hur det är! jag höll också på sådär ett tag tills jag förstod att det inte höll längre att hålla på sådär. Båda för min och min pojkväns skull. Du blir bara paranoid av att snoka och få för dig saker.
    Det bästa är att lita på honom, du har väl också ngt gammalt ex mobil nr kvar på mobilen utan att det behöver betyda något? Och att han är inne på cafés hemisda, det är inte endast nakna brudar där utan en jättebra tidning för killar om kläder, bilar ja du vet allt! Det är verkligen ingen "snusk " tidning.
    Tänk istället på att det är du och han nu och hans gamla ex betyder inget, det som har hänt bak i tiden finns ju inte längre.
    Lycka till=)
    kram

• Sårad

Hej,
    jag vet också precis hur det är!! Jag visste inte att jag var så svartsjuk förrän jag blev tillsammans med min sambo för 2 ½ år sedan. Hela svartsjuke-grejen utlöstes när jag efter ett halvår med honom, fick reda på att han stött på en arbetskamrat när de råkat vara ute på samma ställe och frågat henne om hon ville ha sex med honom... Min arbetskamrat berättade för mig vad han sagt. Jag konfronterade honom direkt o han skyllde på fyllan etc... Det tog ett tag innan jag förlät honom men nu i efterhand kanske jag skulle ha gjort slut med honom... för jag har svårt att släppa det. Han gav mig indikationer på att han verkar vara en kille som flirtar hejvilt ute på krogen.. och då menar jag inte bara står o pratar utan även tar telefonnummer av dem o så... vilket jag inte tycker man ska göra om man har flickvän... I alla fall.. Jag började kolla hans mobil o upptäckte flera tjejers telefonnummer (vilket är lite konstigt när han inte har några tjejkompisar). Dessutom kollade jag på hans sms... Jag vet.. jag skäms så mycket för att jag gjort det så ag har inte vågat säga till någon vad jag fick reda på. Jag hittade sms som han skickat till en tjej där det stod att han tyckte hon var söt och att hon gärna fick komma hem till honom. (D v s hem till oss, för vi bodde ihop då) Jag blev helt knäckt när jag såg det men kunde inte säga ngt till honom eftersom jag fått reda på det genom att snoka i hans mobil... Detta ledde till att jag kollat hans mobil några flera gånger.. då såg jag ett sms till en annan tjej, med samma flirtiga stil. Även den gången sa jag inget eftersonm jag inte kunde berätta att jag snokat. Nu til ngt ännu värre... Jag har även kollat hans mail på datorn... jag fattar inte att jag kunnat sjunka så lågt... När jag såg mailen fick jag nästan fysiskt ont i hjärtat... Han hade fått mail fr en tjej (som han tydligen träffat förra helgen då han var ute) och hon undrade om han fortfarande ville ta en fika... I hans svar skrev han att hon var sexig, söt och att han inte visst eom han kunde träffa henne o att han ju hade flickvän men att om hon kunde ses så skulle han mer än gärna träffa henne. Jag höll på att börja gråta när jag läste det. Jag vet inte vad jag ska göra... jag vill ju inte konfrontera honom för då får han reda på att jag läst hans mail och det är sååå lågt... Bara det skulle göra att han gör slut m mig.. Jag vet inte vad jag ska göra... känner mig helt förstörd... Har ni några råd eller kommentarer?

• Sårad

Oj.. den där flirt smileys'en skulle verkligen inte vara där i mitt meddelande...

• K.C

Jag är glad att det är så många som förstår dig. Jag gör det också.
    Det är så svårt det där, jag tog hjälp, men det kan komma över mig ibaldn ändå. Försök jobba med det, men man ska fan inte kasta bort all intuition, för ibland räddar den en också. Gamla tjejkompisar är ju ok, men gamla strul känns kanske inte som det hjälper dig på traven heller...

• ciccina

Jag känner också igen mig. Det går i perioder då jag bara lever och njuter av tillvaron. Sen tar något annat över och jag kan inte låta bli att kolla igenom mobilen eller rota lite. Jag mår aldrig bra av detta, men kan inte låta bli. Det var värre i början av förhållandet, men det återkommer tyvärr då och då och då mår jag pest. Det har definitivt med självförtoendet att göra. JAg vill vara finast och snyggast i hans ögon, men jag vet ju att män älskar vackra tjejer så jag är väl inte den enda han tittar på. Det gör ont! Samitigt så är han inte den bäste på att bekräfta mig, vilket gör det hela ännu jobbigare.

• madelyn

Sårad,

mitt råd till dig är: Gör slut!! Jag vet att det kanske låter hårt och lätt för mig att säga men en sån kille är verkligen inte värd dig!

• madelyn

Jag känner igen mig extremt i det här svartsjukebeteendet, tyvärr.. Har mina perioder. Superjobbigt och jag försöker verkligen jobba på det! Har ju inget att oroa mig för!

Svar på tråden Tips mot svartsjuka?