• Lalalisa

Min man våldtar mig

Jag bråkade ikväll med min man sedan två år tillbaka. Länge har jag känt en tyngd liggande över mina axlar, att det inte är som det ska mellan oss. Jag har länge försökt tala med honom men han har inte velat och kommit med undanflykter. Idag så bråkade vi iaf och sen så kom mycket ut... Jag förstår inte helt och hållet hur han ser på saker, jag förstår inte varför jag är så dålig i hans ögon om han nu älskar mig. Jag gör så gott jag kan och har uppfyllt mina plikter som fru och städat, lagat mat, tvättat... Jag har aldrig sagt något när han gått ut med sina vänner. Nästan aldrig bett om nåt men han klagade på mig: att jag inte var tillräckligt kärleksfull mot honom, att jag inte var tillräckligt snäll, att jag hade förändrats, att jag inte förtjänade hans kärlek. Jag känner ofta av att han vill kontrollera mig och det säger jag till honom men han nekar (givetvis). Jag har i evigheter försökt tala med honom men som sagt så har det inte gått. Han klarar inte av att snacka om nåt i mer än fem minuter förrän han vill sticka iväg. När jag säger att det inte är normalt att vi aldrig talar om nåt så kontrar han med att han aldrig hört talas om något par som talar så mycket som vi. Men sanningen är att det mesta vi talar om är bara vad som hänt under dagen och inget annat. Jag skulle önska att vi bara kunde tala om vad som helst utan att han ska säga att jag är tröttsam.

Han jobbar och går i skolan hela dagarna och på kvällarna träffar han ofta sina vänner. Han säger att jag inte har tillräckligt mycket att göra så därför vill jag tala med honom. Sanningen är den att jag har mycket med mina studier men jag tycker att vår relation är viktigast. Själv tycker jag verkligen att jag försöker och har gjort det länge. Men han hävdar att det är han som gör det och inte jag. Han sa också att: "om jag skulle ha gjort som jag tänkt så skulle jag ha skiljt mig ifrån dig". Efter det så säger jag att jag också haft funderingar på att vi ska gå skilda vägar. Han berättar också att han iaf verkligen älskar mig och inte vill att vi ska skiljas. Jag älskar honom också men tycks inte kunna göra honom nöjd.

Sedan sa han att vi skulle visa varandra hur mycket vi älskar varandra genom sex. Jag sa hela tiden nej och stretade emot, hade verkligen ingen lust att ha sex efter en sådan diskussion. Men han gjorde ändå vad han ville och njöt av det. Det är inte första gången han våldtagit mig men det är första gången på länge iaf. Jag frågar honom varför han gjorde så och han sa att det var för att han älskar mig. Jag frågar om det han sa innan, att han ville skiljas från mig, och han frågar mig varför jag fortfarande tänker på det. Sedan bråkar vi igen och jag har nu bäddat i soffan.

Det jag verkligen känner innerst inne är att jag älskar honom men att han inte är bra för mig. Och tydligen är inte jag tillräckligt bra för honom heller. Jag är rädd för att han ska lämna mig och skäms för det. Jag tycker inte att vårt förhållande är normalt eller nyttigt. Men jag kan inte tänka mig ett liv utan honom.

• Svar på tråden Min man våldtar mig
  • Lilac

Lalalisa

Jätteskönt att höra från dig igen. Jag förstår att du är rädd, vem som helst av oss skulle nog känna som du gör nu i din situation. Det är bra att du beslutat dig för att ta kontakt med Terrafem..de kommer att ge dig vägledning och är verkligen där för dig..precis som vi är här.

Ett stort KraM skickar jag till dig! Och styrka så att du klarar varje dag som går med din man innan du kan lämna honom.

• Lurad

Lalisa ...

Du ska veta att dina samtal till Terrafem inte registreras så ingen kan kontrollera att du ringt dit det syns inte på telefonräkningarna. På Terrafem kan du få hjälp att bo på ett tillfälligt boende och där finns oxå jurister som kan hjälpa dig med allt du undrar. En jourkvinna kan oxå följa dig till polisen om du nu skulle bestämma dig för att polisanmälan du behöver aldrig känna dig ensam. Ring dit snälla för vi har sett vart en del såna här fall kan leda till och om din familj nu skulle vända sig emot dig nu så är det tillfälligt dom är bara förvirrade just nu eftersom dom inte känner igen bilden på din man. Dom älskar ju honom har du sagt och då är det lite svårt att svälja något som det här. Men jag tror att det skulle vara värre att mista dig. Alla män som misshanlar börjar på det här sättet att sakta men säkert bryta ned kvinnan och kontrollera henne för att sedan urarta till att ta död på henne. Jag vill inte skrämma dig men varna dig hjälp dig själv börja med att ringa och ta sedan nästa steg därefter. Du kan fortfarande mejla mig på imanangel_4u@hotmail.com
    www.terrafem.org

Lycka till & Kram

• Galenpanna

¨Vet inte vad HAN pratar om ,men kärlek är det INTE!!!!

LÄMNA och gå medan du fortfarande kan...!

vh
    G

• ZazzaZandor

Det vi läser om Lalalisa händer varje dag i många hem. Det hjälper inte att vi sitter och skriver här om hur hemskt det är. Vi behöver skriva om det för att fatta att det faktiskt är sant, men vi hjälper ingen med det...
    Är det inte dags att vi gör något? Vad kan vi göra? Kvinnojourerna, behöver de hjälp? Skriva i tidningen? Ordna en demonstration? Jag vet inte hur man kan gå vidare på ett bra sätt. Vet du?

• mrs.

Att det inte hjälper, men hjälpa 1person är bättre än ingen alls.

Jag har jobbat som jag redan många ggr tidigare sagt på sjukhus, jag hade kvinnor som blev slagna, misshandlade-hemskt, våldtagna (av anhörig,bekant...)
    Men vad händer?
    Dom går tillbax.

Det spelar ingen roll vad vi gör "som vet vad som är rätt och fel", verkar det som.
    Dessa kvinnor är så neddragna att dom tror inte dom förtjänar bättre, eller så vågar dom inte osv.

Att ta sig ur en sådan här sak som just denna kvinna i inlägget, kanske är svårt.
    Troligen är hon rädd för sitt liv, och därför vågar inte lämna, men det hon inte förstår ännu är, att det kan ändå sluta värre tom när hon är med denna man.

Jag önskar ingen det här, men idag är detta såååå vanligt jag läste just Aftonbladet var 5:e kvinna i sv säger sig bli slagen/misshandlad av sin resp.
    Men bara 2% säger av männen att det är så.

Men att tidningar skulle göra löpsidor av detta nej då, det säljer inte och dess utom är våran Svenska lag alldeles för mjuk för sådana som utför detta, så... Ingen fruktan-inget slut.

Sverige borde skaffa sig ordentliga lagar och inte bara jaga moppe-pojkar som busar och lätt att få tag i.

• StinaS

Det FINNS faktiskt lagar för det. Som är helt OK till och med. Problemet är att det är så fruktansvärt svårt att bevisa. För det första är det väldigt få kvinnor som vill anmäla det hela. Och de flesta av de som anmäler tar tillbaka det de sagt och när det är dags för rättegång så säger de bara att de gått på en dörr eller ramlat eller något annat. Många av skräck, men väldigt många därför att de fått en så sned bild om kärlek.

För det andra så står det ofta ord mot ord. Kvinnorna har inte pratat med någon annan utan skämts och hållit tyst. Det finns inga bilder, ingenting. Kvinnorna anser ofta att det här är deras eget fel och berättar därför inte om det.

Jag tycker fortfarande det är bra att vi inte har en lag som tillåter att vi dömer folk på hörsägen. Det är inte lagen det är fel på, det är människorna. Finns ingen lag som kan ställa allting till rätta. Men det är så enkelt att skylla på lagen. När det egentligen är oss själva vi måste ta tag i. Våra värderingar och kanske ibland agera lite mera än vad man gör. För det mesta så är vi väl som den aforismen.

"Jag bryr mig VISST om eländet i världen, jag har ju sagt usch flera gånger."

• mrs.

Jajja, men sv lagen är ju rena barnleken.

Kvinnor ska våga leva, sv håller ju på att bli skrattretande.
    Det ska finnas lag som står på kvinnas sida, men i sv är det ju så att ju mer brott du gör ju lindrigare kommer du undan.

Att döda någon eller skattefuska, vilket är hemskt?
    Ja skattefusk, enligt sv (om man tänker på dom *Hahhhaaa* säger jag).

Hur mycket fick dom som döda Fathima eller vad hon nu hette?
    Ja inte livstid iallafall.
    Eller idoioten som döda anna l.

Man ska inte döda!
    Alla har beräknade dagar, dödar man ska man känna straffet, sitta livstid inga lyx fängelsen, inga gratis utb., bra måltider osv.
    Vaddå tror ni saddam vill till sv om det inte vore känt för sina lyx!
    SKattepengarna går åt fel saker, straff ska vara straff, fängelse ska vara ett ställe man är inlåst, gör arb, får sina måltider. sova och fatta att man gör fel.
    Inte till surfa på nät, gratis utb., ha det bra.

Varför ger bin laden uttal att sv har alkaida inget emot?????
    HALLÅÅÅÅÅÅ SVERIGE VAkna, skulle jag säga.

• StinaS

mrs. Vi får nog vara överens om att vara oense.

• Mastermind

mrs. - Jag tycker inte att ditt försök till att skapa debatt passar i den här tråden. Ta det gärna i t.ex "Dödstraff"-tråden, istället.

• mrs.

Ursäkta men jag är inte för döds straff!
    Så det så, jag bara ville betona sv lag.

Jag vet varför kvinnor inte anmäler osv.
    Jag har gått intärna kurser osv om kvinnomisshandel, hur man hanterar personer som kommer in med det på sjukhuset osv.

Stor del av kvinnorna är rädda och därför går tillbax, andra är förtyckta, tredje förstår jag inte godtroga eller något- tror att det händer inte igen, han älskar mig......

Men var är Lalalisa?
    Det har väl inte hänt henne något.
    Jag hoppas hon skriver snart.

Svar på tråden Min man våldtar mig