• Lalalisa

Min man våldtar mig

Jag bråkade ikväll med min man sedan två år tillbaka. Länge har jag känt en tyngd liggande över mina axlar, att det inte är som det ska mellan oss. Jag har länge försökt tala med honom men han har inte velat och kommit med undanflykter. Idag så bråkade vi iaf och sen så kom mycket ut... Jag förstår inte helt och hållet hur han ser på saker, jag förstår inte varför jag är så dålig i hans ögon om han nu älskar mig. Jag gör så gott jag kan och har uppfyllt mina plikter som fru och städat, lagat mat, tvättat... Jag har aldrig sagt något när han gått ut med sina vänner. Nästan aldrig bett om nåt men han klagade på mig: att jag inte var tillräckligt kärleksfull mot honom, att jag inte var tillräckligt snäll, att jag hade förändrats, att jag inte förtjänade hans kärlek. Jag känner ofta av att han vill kontrollera mig och det säger jag till honom men han nekar (givetvis). Jag har i evigheter försökt tala med honom men som sagt så har det inte gått. Han klarar inte av att snacka om nåt i mer än fem minuter förrän han vill sticka iväg. När jag säger att det inte är normalt att vi aldrig talar om nåt så kontrar han med att han aldrig hört talas om något par som talar så mycket som vi. Men sanningen är att det mesta vi talar om är bara vad som hänt under dagen och inget annat. Jag skulle önska att vi bara kunde tala om vad som helst utan att han ska säga att jag är tröttsam.

Han jobbar och går i skolan hela dagarna och på kvällarna träffar han ofta sina vänner. Han säger att jag inte har tillräckligt mycket att göra så därför vill jag tala med honom. Sanningen är den att jag har mycket med mina studier men jag tycker att vår relation är viktigast. Själv tycker jag verkligen att jag försöker och har gjort det länge. Men han hävdar att det är han som gör det och inte jag. Han sa också att: "om jag skulle ha gjort som jag tänkt så skulle jag ha skiljt mig ifrån dig". Efter det så säger jag att jag också haft funderingar på att vi ska gå skilda vägar. Han berättar också att han iaf verkligen älskar mig och inte vill att vi ska skiljas. Jag älskar honom också men tycks inte kunna göra honom nöjd.

Sedan sa han att vi skulle visa varandra hur mycket vi älskar varandra genom sex. Jag sa hela tiden nej och stretade emot, hade verkligen ingen lust att ha sex efter en sådan diskussion. Men han gjorde ändå vad han ville och njöt av det. Det är inte första gången han våldtagit mig men det är första gången på länge iaf. Jag frågar honom varför han gjorde så och han sa att det var för att han älskar mig. Jag frågar om det han sa innan, att han ville skiljas från mig, och han frågar mig varför jag fortfarande tänker på det. Sedan bråkar vi igen och jag har nu bäddat i soffan.

Det jag verkligen känner innerst inne är att jag älskar honom men att han inte är bra för mig. Och tydligen är inte jag tillräckligt bra för honom heller. Jag är rädd för att han ska lämna mig och skäms för det. Jag tycker inte att vårt förhållande är normalt eller nyttigt. Men jag kan inte tänka mig ett liv utan honom.

• Svar på tråden Min man våldtar mig
  • Lilac

Det är bra att du tagit steget och pratar om det med oss och att du idag har bestämt dig för att prata med en kurator. Det är en steg i rätt riktning. Hoppas verkligen att du får all den hjälp som du behöver. Så ett stort lycka till och ännu en *kram*

• K.C

Vet du, gumman... Det värsta enligt mig har redan hänt. han har våldtagit dig. Det är det mest förnedrande och kränkande och förstörande en man kan göra mot en kvinna. Ett slag kan man komma över, men en våldtäkt förstör så mycket mer för framtiden. Jag tycker inte du ska gå och vänta på nästa gång, vill du verkligen vara med om en nästa gång? Då akske det blir några knytnävslag, eller kanske en våldtäkt till...? Det är nästan som att gå naken i ett ruffigt kvarter och säga att om nån våldtar mig nu så går jag aldrig mer hit.. Kanske en dålig liknelse, men du.. jag tror inte att han slutat med detta bara för att han är go nu. Det hör till leken när man bryter ner nån - om man bara är svinig så vänjer sig aknske folk vid det. Men en ölfil på ena kinden följt av ett smek på andra är mycket mer förvirrande och jobbigt att hantera. Nej, snälla gå nu. han har redan gjort dig tillräckligt.

jag förstår hur du har det med självkänslan etc. Jag hoppas bara att du kan förstå att alla är värda lika mycket (föutom din fåhund till man som borde släpas naken indränkt i fjädrar runt stadens gator). Du har all rätt att vara lycklig. Och vet du, lyckan kommer inte automatiskt genom en man.

Du ska aldrig känna att du oroar oss, det är ju det vi finns här för. Men vi (jag) vill att du försöker se klart på vad som hänt, jag vill att du försöker förstå att det liv du lever nu inte är bra och att du inte kan laga honom. Du måste lämna honom nu. Kankse kommer han prata med någon och då kanske ni akn mötas igen efteråt, emn idag måste du lämna honom. Han snällhet är bara ett spel, ingen som älskar våldtar. ta ifrån honom makten och lämna honom nu.
    Nean sa det jättebra. var stark nu, tjejen. jag vet ju att du är det!

kram.

• Nean

Lalalisa,

Heja heja!!
    Jättebra att du går till kuratorn.

ALLA människor har ett enormt värde, du också. ALLA människor förtjänar att bli behandlade med respekt.

Vem är din man att bestämma att du ska behandlas annorlunda? Respekt är inte att i ena stunden våldföra sig på någon, tala nedsättande till och försöka sätta sig på någon, och i andra stunden vara kärleksfull och gullig.
    Vem är din man att kränka dig och dina känslor och rättigheter?

Du ska inte vänta på nästa gång han gör dig illa på något sätt. Du ska gå NU! Det finns inga alternativ.

Vänta inte på att han går från örfilar till knytnävar. Han har gjort alldeles tillräckligt. Han förtjänar inte en minut till av din tid.

Och du, jag oroar mig gärna för dig, om det hjälper dig! INGEN förtjänar att ha det som du har det. Du är värd så oändligt mycket mer!

Kram

• Nessie

Du har fått så många bra svar och stöd redan, så jag vet inte om jag kan tillägga så mycket.
    Du gjorde helt rätt som skrev hit, och du gör rätt som går till en kurator. Jag hoppas verkligen att du en dag är stark nog att lämna din man. Det är riktigt hemskt att du lever som du gör.
    Och en örfil är för mig aldrig ett "bara"! Du lever redan under misshandel, om det blir värre eller ej? Det är mer än illa nog som det är. Han gick över gränsen för länge sedan! Även om du tappat dina kompisar p.g.a. honom. Kan du inte ringa någon av dem och be om hjälp? Hade du varit en av mina kompisar hade jag utan tvekan åkt dit och hämtat dig. T.o.m. om det var en gammal kompis från mellanstadiet som jag inte pratat med på 10 år, doesn't matter!
    Du har inte styrkan nog att ta dig därifrån själv fastän du egentligen vet att du borde. Då är det aldrig fel att be någon om hjälp!

Hoppas verkligen det löser sig, tänker på dig
    "STOR STÖDKRAM"

• Bruja

Lalalisa

Det är jättebra att du ska prata med kuratorn! Det är sådana små saker som kommer att hjälpa dig att samla kraft och lämna honom, tveka inte! Jag tycker att det som Borboleta säger är jättebra: varje gång du ser dig i spegeln, påminn dig själv att du är stärk och värd hur mycket som helst!

Stödkram

• Hjässan

Hej!
    Blir så ledsen när jag ser vad du skriver.Vill bara säga STICK! Stick så fort du kan...Men jag vet att det inte är så lätt. Har varit i en liknande situation som du,inte lika allvarlig men ändå tillräckligt för att bryta ner mig som person. Mitt ex blev aggresiv när han drack.Det slutade med att jag alltid åkte hemifrån när jag visste att han var på krogen.Jag vågade inte vara hemma när han kom hem. En gång gkorde han mig illa (fysiskt)och allt för många psykiskt!!!
    Enligt honom var jag jordens avskum när han var full.I nyktert tillstånd var han trevlig och som vilken kille som helst.
    Jag ångrar så idag att jag inte gick på fläcken den gången han gjorde illa mig.
    INGEN människa ska behöva leva på det sättet! Efter en kväll på krogen med goda vänner fick jag som vanligt väldigt otrevliga mobilsamtal från mitt ex.Då var det bara nog...Jag hade tänkt i veckor,vill jag leva så här?Vill jag ha barn med den här killen? Jag visste ju svaret..Men det var så svårt att ta steget!Jag älskade honom trots allt han sa och gjorde.Men den kvällen var det bara nog och dagen efter bröt vi upp! Det var nåt av det svåraste jag gjort men såååå otroligt rätt!!!! När den värsta tomheten lagt sig kände jag hur jag började bli mig själv igen...Den där sprudlande glada tjejen som alltid skrattar! Jag har nog aldrig mått så bra någonsin! Förrens nu...Har världens underbaraste kille som nästa sommar blir min man! Han ställer upp för mig och skulle aldrig,ALDRIG göra mig illa på det sätt mitt ex gjorde.
    Oj,det vart en hel roman det här...
    Jag vill bara säga:
    Jag vet hur svårt det är när man älskar fel människa...
    STÅ PÅ DIG! LÄMNA HONOM! Du har bara ett liv! Lev det!

• Vårhumlan

Lalalisa!

Har läst inläggen och kan inte annat än att instämma med alla som har skivit här. Jag vill bara komma med några råd och tillägg. Jag har i mitt arbete (jurist)sett många liknande fall och det som din man utsätter dig för har ingenting med vare sig kärlek eller hat till dig att göra utan är bara ett uttryck för grovt maktmissbruk. Det är ALDRIG så att en man som gör på detta sätt slutar eller "bättrar sig". Det blir ALLTID värre, eftersom målet är total underkstelse av kvinnan. Det finns bara en sak att göra och det är att lämna honom. Jag vet att det är mycket svårt eftersom du av hans behandling av dig (som förmodligen börjande långt innan han började att slå med nedsättande kommentarer och nedbrytande av din integritet) har tappat ditt självförtroende, vilket också är hans syfte. Läs alla mail som handlar om någon som har lämnat en misshandlande man en gång till, och inse att det är ingen som ångrar något annat än att separationen inte skedde tidigare. Den psykiska skada som du tar av att vara med honom kommer bara att öka.

Det du har utsatts för (särskilt våldtäkterna) är ett grovt brott (grov kvinnofridskränkning) och bestraffas med fängelse. Du borde naturligtvis polisanmäla honom, men det känns nog alldeles för svårt för dig än. Mitt råd är dock (förutom att ta kontakt med kvinnojouren) att söka sjukhusvård varje gång han har skadat dig för att dina skador skall dokumenteras och kunna vara bevis i en framtida rättegång. Enda chansen för en kvinna att få vara i någorlunda fred (om mannen inte sitter i fängelse) är ibland ett besöksförbud och då är det JÄTTEVIKTIGT att kunna bevisa att han har slagit!!! (Sjukhuset har tystnadsplikt, så du kan samla på dig bevis i tysthet, tills den dag du känner dig stark nog att lämna och polisanmäla honom.)

Kom ihåg att han inte slår dig för att han inte älskar dig eller för att du är dum på något sätt (även om det är hans ursäkt/förklaring). Han slår dig för att HAN njuter och "mår bra" av det.

Stor lycka till!

• raskan

lalalisa::
    Du vännen!!Känn aldrig att du tynger oss för att du skriver!!!Jag tycker att det är suveränt starkt av dig att göra det även om du nu är "anonym" här!!!
    Fortsätt skriv när du känner att du behöver om inte annat så har ju jag å flera andra tjejer lämnat sin mail adress å jag tycker inte du ska tveka att skriva ett par rader!!Det kan ju vara skönt å prata med nån som varit med om samma sak å kan stötta (menar inte att alla som inte varit med om det inte kan stötta).
    Tänker på dig å skickar massor av styrke kramar.Kramiz millan

• Bröllopstokiig

Hej Lalalisa och alla andra trevliga tjejer!

Här är jag igen. Jag vet att du funderar mycket på vad som ska hända sen. Ta till dig det som de andra smarta tejjerna här skrivet. Det blir inte bättre om du stannar med din man! Innan när jag sa till dig att du inte ska utgå från att din man är den procent som blir bättre så menade jag bättre fast inte vid din sida! Om din man har tur kanske han blir bättre i framtiden men du måste avsluta relationen för annars ser han det som du accepterar han betende. Så om du vill att det ska bli bättre gör slut!! Ingen kan säga att det är säkertatt han ska slå dig i framtiden men du självsäger det han gjort redan räcker! Du vet redan svaret på din fråga.
    Det är så att människan tänker, tolkar, minns och fattar beslut utifrån tidigare erfarenhet och inlärning. Här spelar kultur och miljön mycket stor roll! Jag vet hur är det att bli dragen mellan olika kulturer! När man känner värdelös så känner man sig osäker. Du har skrivit
    själv att du är rädd för saker du inte tror du klarar. Det är för människor fått dig till en uppfattning att du är värdelös och att du inte klarar saker. Men det är inte så! Jag ska fråga dig några frågor. Du måste svara efter varje fråga skriv gärna din svar. (Tjejer
    Bli inte arg för min liknelse!)

Du skriver att du är osäker och rädd för att lämna din man. Din man säger till dig att det är fel på dig och att du inte är värd honom. Sköter du din uppgifter som fru? (städa, laga mat, tvätta). Gör du ofta fel? Gör du stora fel? Kan man säga att du sköter din uppgift som äkta fru bra? Kan man säga att du någon gång förtjänar ett tack?
    Gör din man ofta fel mot dig? Gör han stora fel? Kan man säga att han sköter sina känslomässiga uppgifter som äkta man bra? Kan man säga att han är värd ett tack för sina uppgifter?
    Titta nu på din svar och berätta sen är han värd dig? Vågar inte du gå från en man som inte är värd dig?

KC - Jag lever ett nästan normal liv idag. Mycket mer normalt än innan! Och jag är lycklig jag är glad jag är inte rädd. Jag har gift om mig med en annan man. Han behandlar mig med respekt och älskar mig som jag förjänar. Han behandlar mina barn som sin egna.

Kanske lalalisa så är vi från samma land eller grannländer... Du behöver inte vara orolig att smutskasta din land här! Alla här vet att de här saker händer i alla länder! Jag tror du är från min grannland jag är från Iran. Jag väntar på din mejl syster! Kyssar i tusental till dig.

• CyberPet

Vilket respektlöst kräk!

Kanske visar hans respektlöshet gentemot dig vilken liten människa han är, men gud.... snälla du. Stick så fort du kan! Såna där karlar ska fan inte gå lösa på gatorna.

Petra

Svar på tråden Min man våldtar mig