• ChristiansBrud

Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar

Har en tid haft tankar på att jag borde sluta äta mina p-piller. Någon annan som känner att man inte vet vad man stoppar i sig och att det kan leda till blodproppar osv.?

Har också en känsla av att de kan ha varit en stor del i att jag har gått upp i vikt de senaste åren. Har någon här erfarenhet av att slutat med pillerna och gått ner i vikt?/eller tvärt om?

Eller har någon något tips på annat preventinmedel som kan ersätta p-piller? (har inga planer på att skaffa barn än)

Finns det några fördelar (förutom oönskad graviditet) med p-piller?
    /Lisa

• Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar
  • miramir

jag tänker i samma banor som du.. känns oroväckande när man inte vet va dman äter och kanske kan få stroke mm

jag får dessutom svampinfektioner precis hela tiden.. är så urless på det att det känns galet

mina svåra mensbesvär försvann dock nästan när jag började med p-piller.. innan hade jag ständiga blodtrycksfall med svimningar som följd, blödde i ca 10 dagar och hade mycket rikliga menstrationer (såg ut som jag gjort abort i sängen när jag vaknade) nu har jag en normal mens vilket har givit förhöjd livskvalitet..

få tala med gynekologen om för- och nackdelar så jag kan hitta en bra lösning

• vixen not a tramp

Det finns en hel del trådar om p-piller och andra p-metoted. Sök i sökfunktionen så får du massor med svar!

• Bebbsen05

Jag slutade med mina p-piller och nu sitter jag här, gravid och överlycklig.. ;)
    Fast det kanske inte var sånna tankar du hade...? ;)

• amiore

Jag slutade med p-piller för några år sedan och har inte ångrat mig.

Fördelar:
    1. Stoppade inte längre i mig något som tvingar kroppen till något onaturligt/behövde inte längre oroa mig för vad det kan innebära
    2. Fick en chans att "lära känna min kropp" på ett annat sätt. Både fysiskt hur min cykel är uppbyggd och psykiskt med upp-och nergångar i humöret
    3. Praktiskt att efter sex tar han sin "lilla påse" och går iväg och jag slipper kladd och "efterverkningar" ;)

Till dessa tre fördelar finns säkert tre invändningar från en del.
    1.Praktiskt att detta "onaturliga" som p-piller innebär medför väldigt regelbunden och kontrollerad menstruation.
    2. Att "få syn på sitt humör", upp- och nergångar kan innebära jobbig pms, vilket p-piller kan lindra
    3. En del killar - och tjejer med för den delen - tycker att kondom ger mindre känsla.

Själv tycker jag dock att fördelarna att vara UTAN p-piller övervägde.
    Det var mina åsikter och erfarenheter.
    Lycka till!

• nano

Här har du en som nyss har slutat med dem :)
    Men jag planerar att sätta in p-stav eller börja på minipiller istället, så småningom.
    Anledningen till att jag slutade var att jag fick utskrivet Desolett, och att jag började få känningar som iallafall jag tolkade som små proppar (vilket kan ha varit något helt annat, egentligen), fick domningar i benet, och fick en morgon jättekonstiga synförändringar. Hursomhelst blev jag lite hypokondrisk över det hela och trots att jag redan har ätit andra p-piller i tre år så kände jag att jag inte ville ta den risken när det finns andra preparat ute som ger lika hög säkerhet men som utesluter östrogenet och blodproppsrisken.

Fördelarna med p-piller framför andra metoder är väl främst att mensen blir så regelbunden, det är ju himla praktiskt att veta precis vilken vecka den kommer.
    Det kan mycket väl hända att du går ner i vikt när du slutar, om p-pillrena har fått dig att gå upp tidigare; jag gick ner några kilo när jag bytte p-pillermärke för ett tag sedan.
    Annars har jag inte märkt så stor skillnad av att vara på p-piller eller inte, förutom igår då jag hade världens humörsvängningar hela dagen (antar att det är mitt eget hormonsystem som håller på att etablera sig :) )

• Tissa

hmm intressant att läsa här:)
    Själv äter jag p-piller och har ätit 2 olika sårter. Nu äter jag follimin 28. Har inte tänkt å detta innan från jag läste här...Jag har fått konstiga smärtor och domningar i mitt hö. ben från och till.(Är 23 år) tänkte att ja..kanske har jag "gått för mkt " på jobb elr nåt..men det kan ju faktiskt vara p-pillerna!?
    jag har käkat p- piller i ca 7 år.
    funderar att sluta men vill inte bli gravid än..och vill helst inte använd kondom;) Min M2B och jag har varit tillsammans i öcer 8 år så:)
    Några tips hur jag ska göra? ska nog ringa min barnmorska imorrn.

Kram på er alla!

• Lillstrumpan

ChristiansBrud,
    jag slutade med Cerazette (liknande minipiller) för en vecka sedan pga att det inte känns bra att proppa i sig hormoner hela tiden. Än har jag inte märkt någon skillnad direkt, men det har ju inte gått så lång tid än.

För fyra år sedan slutade jag med p-piller och märkte att jag blev mycket gladare. Efter ett uppehåll på ca nio månader blrjade jag igen. På tre dagar blev jag helt förändrad i humöret. Jag provade olika sorter men det var samma sak. När jag sedan fick jättehögt blodtryck, bytte jag till Cerazette. Det har fungerat bra men det känns ändå onaturligt.

• Tessan Prinsessan

Provade tre olika sorters p-piller och inget blev bra. Har haft pessar och varit nöjd med det. Nu har jag bytt till p-dator, vilket är jättebra!! Inga hormoner och mindre krångel!!

Det man bör tänka på är att p-piller skyddar till 99%. P-dator och pessar skyddar till 95%.

• Maria Magdalena

Jag hade ett uppehåll på en månad. Det jag hann känna var ökad lust, ökad antal finnar, ökad lust efter ostbågar och min riktiga ägglossning efter 10 år!

När mensen kom så hade jag en riklig blödning vilket jag hade vant mig av ifrån sen länge. Jag tog mina vanliga mensskydd under en dag och de räckte inte!!

Nu började igen för det var vad jag hade kommit överens med med min sambo att det bara skulle vara en månad, samt så var jag osäker om kondom verkligen var tillförlitligt (vill inte bli gravid än).

Mest skulle jag vilja provs Nuvaring och det ska jag gå å snacka med barnmorskan om inom en snar framtid.

Nu äter jag Yasmine.

• FoxyGirl

Har varit smal som en räka i hela mitt liv och kunnat äta precis vad jag vill. När jag började äta p-piller gick jag upp tio kilo inom loppet av några månader. Inte kul, hur smal man än var innan. Lyckades väl gå ner några kilo med lite kostomläggning, men suget efter mat var alltid närvarande.

Slutade med p-piller av en rad olika anledningar för cirka ett år sedan. Det bästa jag någonsin gjort. Kan tillägga att alla de kilon jag gick upp rann av som ingenting, nuj väger jag ungefär samma som innan jag började med p-pillren.

Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar