• ChristiansBrud

Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar

Har en tid haft tankar på att jag borde sluta äta mina p-piller. Någon annan som känner att man inte vet vad man stoppar i sig och att det kan leda till blodproppar osv.?

Har också en känsla av att de kan ha varit en stor del i att jag har gått upp i vikt de senaste åren. Har någon här erfarenhet av att slutat med pillerna och gått ner i vikt?/eller tvärt om?

Eller har någon något tips på annat preventinmedel som kan ersätta p-piller? (har inga planer på att skaffa barn än)

Finns det några fördelar (förutom oönskad graviditet) med p-piller?
    /Lisa

• Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar
  • Cassiopeija

Jag slutade för snart ett år sedan. Det som avgjorde var att en av mina kompisars närmaste vänner dog av blodproppar i lungan orsakade av p-piller.

Jag har alltid tänkt att det har varit ganska ofarligt för min del eftersom jag inte ligger i riskzonen; jag röker inte, är inte överviktig och har inte blodproppar i släkten. Den här tjejen låg inte heller i riskzonen... Jag slutade dagen efter jag fick veta vad hon dött av och än har jag inte ångrat mig en sekund!

• ChristiansBrud

intressant att läsa om era erfarneheter! har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska sluta eller inte, men när man läser om kvinnor som dött av blodproppar pga p-piller har man lust att sluta direkt.

Det med p-dator har jag funderat på, är dock lite osäker på hur det fungerar och har för mig att det är ganska dyrt. Tessan Prinsessan: hur fungerar det, kostnad?

• Tissa

hej foxigirl!

Ja jag började med mina första p-piller för ca 7 år sen. Jag var jätte smal och bums på några månader jag jag osså upp 10 kg.Det var jätte fint och jag var nöjd med min kropp.Men matsuget och godissuget blev värre med tiden. Tillslut bara la jag på mej mer och mer...
    Jag är inte tjock ler mullig men jag har kurver.Men vill ändå gå ner 10 kg. Men jag vill ju inte bli gravid än, så det är därför jag fortsätter med dem. Kan man lösa det på nåt annat sätt? Nåt tips?
    E jätte tacksam för svar från både dej och alla

Ha det bra!

• Tissa

eller mullig ska där stå. hehehe börjar bli lite trött nu

Snälla om nån kan ge mej ett litet tips elr råd...

• FoxyGirl

Hej Tisssa,

Var också nöjd till en början med viktuppgången. Speciellt när brösten växte en storlek. Några kilo extra var bara klädsamt. Men sedan var det inte roligt längre. Det man måste lära sig är att skilja på sug och hunger. Det gör man enklast genom att upprätta tider när man ska äta, detta för att skapa en regelbundenhet. Kan låta lite tråkigt, men äter man var fjärde eller var tredje timme lär sig kroppen när det är dags och man slipper blodsockersvängningarna. Jag försöker också se till att det jag äter påverkar blodsockret långsamt, en massa insulin i kroppen ökar fettinlagringen. Försök att undvika kolhydrater på kvällarna. Detta är vad JAG gör, sedan är det ju individuellt vad som passar var och en. Sedan är ju motion viktigt, gärna lågintensiv blandat med högintensiv. Det behöver inte vara så avancerat. Jag går överallt, har dessutom två hundar som kräver en massa promenader om dagarna. Promenader innan frukost några gånger i veckan är också en bra start. Men att sluta med p-pillren är som sagt det enklaste när man vill gå ner i vikt. Det är ju trots allt hormonerna som ställer till det. Idag verkar ämnesomsättningen ha återgått till det "normala", dvs galet hög, vilket gör att jag inte behöver tänka på kosten så mycket. Men det tog nästan 1,5 år...

• ChristiansBrud

jag har bestämt mig för att gå och prata med min barnmorska om saken, läste på innehållförteckningen på min p-piller igår, och man kan verkligen bli skriämd. det stod att om man hade övervikt i släkten skulle man nog dikutera det, och även om man har fetma. Mina föräldrar är båda överviktiga och jag har gått upp emllan 15-20 kg på de fyra år som jag har ätit p-pillerna, men räknas inte som fet, men på gränsen till överviktig. Barnmorskan har aldrig frågat mig om min vikt osv. så jag ska genast inga henne och boka en tid för att diskutera det, sen om det resulterar i att jag slutar elle inte det får jag väl se.
    Jag vill ju inte bli med barn, så det måste ju finnas en annan lösning.

• FoxyGirl

ChristiansBrud

Ja, gå och kolla upp det. Fötstår inte att vi kvinnor ska behöva ha det så här 2004. Man blir ju mörkrädd när man läser om alla biverkningar. För att inte tala om hur man påverkas psykiskt. Ens personlighet blev ju helt utslätad. Jag var aldrig riktigt glad under den period jag åt p-piller. Allt kändes helt likgiltigt. Till slut trodde jag att det var så det skulle kännas. Tänker aldrig stoppa i mig p-piller igen innan de blir bättre utformade. Sedan tycker jag att barnmorskorna är dåligt pålästa, jag fick inte höra ett negativt ord om p-piller. det var ju så bara en massa fördelar.

• FoxyGirl

Det var ju bara en massa fördelar, ska det stå!

• Gyllenetider

Är det fler här som har eller har haft problem med Trionetta? Ont vid samlag, minskad sexlust etc. etc?? Vore tacksam för svar!

/Carro

• Tean

Bara fördelar att sluta, känner jag.
    Jag slutade för några månader sedan och:
    -mina ihärdiga och i sammanhängande svampinfektioner tog slut direkt
    -jag känner mig jämnare i humöret
    -jag har gått ner några kilon
    -bättre s*xlust

Jag har ätit i 5 år och precis slutat, alltså.

Visst är det bekvämt, det nekar jag inte till, men det är nog också den enda fördelen.

Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar