• ChristiansBrud

Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar

Har en tid haft tankar på att jag borde sluta äta mina p-piller. Någon annan som känner att man inte vet vad man stoppar i sig och att det kan leda till blodproppar osv.?

Har också en känsla av att de kan ha varit en stor del i att jag har gått upp i vikt de senaste åren. Har någon här erfarenhet av att slutat med pillerna och gått ner i vikt?/eller tvärt om?

Eller har någon något tips på annat preventinmedel som kan ersätta p-piller? (har inga planer på att skaffa barn än)

Finns det några fördelar (förutom oönskad graviditet) med p-piller?
    /Lisa

• Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar
  • Tean

ja, och då "borde" kroppen liksom inte vilja ha mens, menar jag. Men, det kanske beror på det du skriver: inga piller (inga tillsatta onaturliga hormoner) just då?

• kakankakan

Ang. kopparspiral,måste man sätta in den i en speciell fas i menscykeln eller?Närdå?

• FrökenSvår

Jag började äta trinovum för två månader sedan och här kommer mina reflektioner:

Fördelar:

-Brösten har blivit en storlek större
    -Ingen mens
    -Ingen mensvärk

Nackdelar:

-minskad sexlust (känns inte så farlig nu eftersom jag blev singel för några dagar sedan )
    -Torrhetskänsla "därnere"
    -Personlighetsförändringar, känner mig inte lika glad, men verkar ändå vara okej än så länge
    -En och annan extra finne

Japp, det var det jag kom på så där på rak arm..

• mje

Jag hade nyligen en paus på 5 månader. Hade ätit Yasmine för ung. 5 år före det.
    Nackdelar som jag märkte av genast:
    -mindre bröst
    -mensvärk, precis så illa som det var innan jag började med p-piller
    -finnar, i mängder (jag hade aldrig tidigare haft så stora problem med finnar som nu under pausen)

Så nu har jag återgått till mina Yasmine-piller igen och förhoppningsvis så slipper jag finnarna snart. Brösten har redan blivit större. Under de första veckorna med Yasmine är jag jätte känslig emotionellt, gråter och skrattar helt hysteriskt! Inget farligt dock, och det går över efter några veckor.

Jag tycker man ska väga födelarna mot nackdelarna och bestämma sig därefter. Om medicinska nackdelar: all kemisk tillverkad medicin kan vara farlig för kroppen, så om man väljer bort p-piller pga. det när man inte är i riskzon, tycker jag man borde välja bort all annan kemisk medicin och hålla sig endast till naturmedicin! Min åsikt bara....

• mje

En sak som är viktig som jag glömde:
    jag hade minskad s e xlust under min "paus" eftersom s e x med k ondom är så otrolig känslodödande så man är hellre utan. Nu har lusten börjat komma tillbaks ;)

• KatrinB

Tycker att jag haft problem med minskad lust och torrare slemhinnor samt svamp av mina p-piller.
    Nån som vet om de bieffekterna minskar med minipiller?
    Hur är det med säkerheten minipiller/kondom?

• blivande fru J

KatrinB: jag har haft extrema svampbesvär ca 25 dagar per månad under lång tid och slutade därför med mina kombinerade p-piller och började med cerazette minipiller. Jag har fortfarande svampbesvär, men inte lika mycket. Cerazette har lika hög säkerhet som vanliga p-piller och längre glömskemarginal än vanliga minipiller. Hittills är jag nöjd med dem.

• Texas

mje:

Natur medicin är inte bättre eller mindre farlig än kemisk medicin bara för att det är naturmedicin. Tvärtom kan naturmedicinen vara farligare eftersom den inte testats lika mycket som kemisk medicin.

Katrin B:

Biverkningarna är färre med minipiller jämfört med vanliga p-piller. Kolla i Fass. Minipiller är väldigt säkra förutsatt att man tar dem på samma tidpunkt varje dag. Med vanliga p-piller kan du slarva mer utan att det gör så mycket men med minipiller gäller det verkligen att vara noggran.

• *Hanna*

Hej! Jag slutade med mina p-piller för en vecka sedan. Har i flera dagar lidit av "värme attacker" där jag i någon/några minuter blir kokhet och nästan svimfärdig....Är det något som har med att jag slutat att göra? Någon mer med samma besvär? Mvh, Hanna

• Jema

Jag slutade med mina P-piller för lite mindre än en månad sen och jag har INTE märkt någon skillnad.
    Förutom att jag har fått ont i nedredelen av magen de 2 senaste dagarna.
    Kanske är det ÄL?

Ska kanske ta längre tid innan man märker några större skillnader.

Jema

• Jocsan

Är det någon som vet om man kan öka i vikt av minipiller (cerazette). Tacksam för svar

• malin81

Jag har ätit cerazette ett tag nu och har inte gått upp något i vikt. Men det är ju olika för alla!

• blivande fru J

jag har inte märkt någon viktuppgång, men å andra sidan är jag under viktnedgång nu så jag kanske hade gått ner mer om de inte funnits, vem vet... :)

Är man bara strikt mot sig själv när man börjar och struntar i sötsug och annat tror jag man kan vänta sin vikt istället för att gå upp

Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar