• miss luxor

Nån som har eller haft gallsten?

Är det någon som haft eller har gallsten?

Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

• Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • delphi

prevalens= förekomst av tillståndet (i detta fall gangrän) i patientgruppen

• miss luxor

delphi

åhhh en till syster, tack snälla för förklaring av de svåra orden..
    själv är jag biolog, och på biologiska betyder mortalitet - dödsfrekvens

• lillakisse

KAn det inte ha varigt en sten där som kommigt ut den naturliga vägen innan röntgen?

• miss luxor

Jo kanske.
    Fast då borde de ha sett den på Ultraljudet som jag gjorde innan sista anfallet.
    Äh jag vet inte.

Få se vad de säger imorgon

• miss luxor

depecha:

Har du haft någon kontakt med kirurgen?

• Pallas Athena

Här är en till med gallproblem..
    Har legat inne på sjukhuset i två dygn denna veckan för en misstänkt inflammation.. Dock blev jag bättre av mig själv och fick åka hem istället för att opereras, operationen blir en planerad istället någon gång i vår. (Har en halvfull gallblåsa med stenar.)
    Det är jättejobbigt, men ännu jobbigare blev det när jag frågade läkaren vad jag kunde äta. Enligt honom är de här påståendena om fet mat och äpplen bara en myt - olika människor tål olika mat (kanske därför vi i denna tråden har fått höra så himla många olika saker som man inte "bör" äta) - och att man därför får prova sig fram! Hur kul är det? "Jaha, nu provar jag att äta lite potatis - sen får vi se om jag får ett anfall lite senare idag. Annars kan jag nog fortsätta att äta potatis.." (Däremot sade han att det är oftare fet mat och olika frukter som folk inte tål än annan mat..) Usch, man vill ju aldrig vara med om ett anfall igen - jag brukar säga till folk att det är värre än förlossningen, för det är det verkligen!

Men en annan sak som jag fick veta av läkaren, som jag tänkte kanske kunde hjälpa er också:
    För varje gång jag får ett anfall och åker in till akuten flyttas jag upp på prioriteringslistan. Dvs om jag inte får fler anfall kommer jag opereras innan sommaren. Men om jag får fler anfall och åker in till akuten för att få hjälp så kommer jag få högre prioritet och därför opereras tidigare. Ju fler akuta anfall, desto kortare tid innan planerad operation genomförs!
    Så mitt råd till er är att åka in till akuten för minsta lilla problem med gallan! Vi får ju trots allt frikort snabbt, så det är ju ändå "gratis" att vara "stamkund" på akuten..

• miss luxor

Pallas Athena.
    Usch stackare! Vi är väl ena bedrövliga buntar på den här tråden... :)

men tack för tipset! Jag ska ringa till kirurgen på måndag och säga att jag har jätteont (fast jag inte har det längre), de har ju konstaterat gallblåseinflamation och som jag förstår det, måste de ta ut gallan även om inflammationen gått tillbaka.

Alternativt äta ett äpple, 2 kokta ägg och gräddglass och se vad som händer...

• Rystall

Hej mina tappra flickor!

Jag tror inte att du behöver oroa dig i onödan på varför du fått inflammationen, missluxor. Hade det varit illa hade doktorn lagt in dig omedelbart för operation. Det var väl ändå sköt att du fick svar på varför du hade ont och varför det inte gick över. Gangrän betyder i princip att det blivit sådan skada på vävnaden att den "ruttnat". Det finns möjlighet att det kan gå hål på den, men som jag skrev ovan så hade läkaren lagt in dig om det var någon risk.

Jag måste bara berätta lite om vad som hänt här. Jag har världens arbetstider. jobbar fr 07.30 till 21.00. Dock inte varje dag men jag har en restid på över en timme i vardera riktning. Stan är hur bra som häls och mina kollegor oxå. Jag var och kollade in shopping idag, söndag. På ett shoppingcenter så fanns det en hel del fina butiker. Jag var inne i en och kollade på ett par skor. Rosa högklackade med mycket glitter på. Jag vände precis på skon när expediten kom för att fråga om jag ville prova dom, det stod £2000!!! Visst, så jag skulle alltså ta av mig mina stövlar och köra mina svettiga, illaluktande, orakade fötter med stödstrumpor på in i ett par vackra Cocco Channel skor för 26-27 000 kr. Hur hade inte det sett ut?! Fniss!! Tänk att det finns folk som köper så dyra skor.

• Rystall

P.s det är inne med hattar här och inte vilka hattar som helst. Själva hattarna är ganska intetsägande men dekorationen är hur spretig som helst. Stora simmar fjädrar och blommor. Koolt, men om man hade haft en sån hemma så hade väl folk undrat från vilket dårhus man rymt från (sorry inget ont menat mot personer med psykiska problem, bara ett uttryck)

• miss luxor

Rystall:

Hahahahaha gu va komiskt! Tänkte hon verkligen låta dig stoppa sina svettiga fötter i de skorna? Du skulle gjort det! Tagit av dig tubsockan och vifta runt med den "-phu åhh va skönt".

Och tack för dina råd. Jag har inte haft ont nu på över en vecka. Det känns ju lite onödigt att operera bort blåsan, när jag inte har ont. Jag har iofs inte prövat äta annat än kokt fisk+kött än..

jag är grymt sugen på stekt oxfile med bakad potatis å skagenröra.. råa grönsaker, ett äpple..mmm gräddglass o chockladsås..

depecha: Var är du?

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?