• miss luxor

Nån som har eller haft gallsten?

Är det någon som haft eller har gallsten?

Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

• Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • depecha

hej hopp!

Nu känns det lite bättre igen. Sitter kvar lite molnande värk.
    Men tror inte det e nån inflammation heller. Har ingen feber, inte så höga värden på galla o lever (bättre än förra gng jag var in) och sänkan e bra. Och ultraljudet visade ngenting när jag gjorde det.
    Jo, vsst var det synd att man bröt pakten = // men men. Ska försöka hålla sig smärtfri ett tag igen nu =D

• miss luxor

Imorgon är det måndag. Då ska Pallas operaras.. huu

Fast det kommer att gå JÄTTEBRA! Och du kommer att vara friskast av oss tre!

• Pallas Athena

Nu är jag opererad!
    Idag är smärtan inte lika farlig som igår, så jag orkar sitta här.
    Vi åkte 10 mil till sjukhuset för operationen, och fick därför åka kl 06. Väl framme fick jag lämna blodprov och byta om till operationskläder. Fick kanyl i armen och rullades nästan direkt in på operation. Strax efter sövdes jag (maken fick tyvärr inte vara med där).
    När jag vaknade (där fick maken vara med!)hade jag inte så särskilt ont, men jag var yr och trött. Men flera gånger började det göra ont, så jag fick smärtstillande genom kanylen.
    Ca 2 timmar efter uppvaket fick jag kliva upp och byta om. Då blev jag bortkopplad från dropp och övervakningsutrustning, och jag fick testa att äta lite.
    Det gick bra. Däremot ville de att jag skulle kunnat kissa innan de släppte hem mig, men min kropp var oerhört långsam, och jag hällde i mig massa dryck för att kunna kissa, men den låg retsamt kvar i magsäcken och kom först efter flera timmar ner i kissblåsan!
    Fick prata med läkaren, och allt hade gått jättebra. Inga stenar i gången, och inga komplikationer. Sjukskriven i en vecka, då inga lyft får ske. Efter en vecka återgår livet nästan till det normala (jag får till och med bada då!), och efter ett par veckor kan jag börja motionera igen (dvs rida).
    Spydde sedan en gång pga alla läkemedel mm men blev nästan direkt bra igen. Först kl 18 kunde jag kissa, och fick då åka hem. (Hade fått åka mycket tidigare om jag kunnat kissa tidigare.) Men då kom all vätska ut i kissblåsan, och jag kissade sedan hela kvällen. Hade svårt att kissa (tydligen pga sövningen av någon anledning), det kom bara droppvis och jag hade svårt att tömma blåsan hela natten och nästa morgon. På eftermiddagen kom det igång normalt igen.
    Jag lever nu på Panodil och Voltaren 3 ggr per dygn, och jag mår bäst någon timme efter att jag tagit dem, och sämst runt tiden när jag ska ta nya "piller".
    Har ont i sidan som ett extremt håll, och när jag sträcker huden svider det i såren. Det är fyra sår. I höger sida två små (ca 5 mm) precis bredvid varann, i naveln ett större (ca 2 cm) - det är det som gör mest ont - och sedan ett mellanstort mitt i revbensbågen, strax under brösten. Det gör mest ont där gallblåsan suttit, men inte som ett anfall, utan snarare som håll..
    Det är svårt att sova, kan bara ligga på vänster sida och ibland på rygg. Igår kväll hade jag som mest ont, men i natt har det klingat av betydligt, och jag är som sagt mycket piggare - exakt 2 dygn efter operationen.
    Jag får duscha, och om en vecka får omslagen tas bort, och jag behöver bara ha på plåster över såren. Stygnen försvinner av sig själva.
    Jag ska vara lite försiktig med sådan mat som kan ge anfall i vanliga fall, för tydligen kan gallgången fortfarande reagera som att det finns stenar i den..
    Om en månad får jag börja prova även med "högriskmat".
    I övrigt mår jag bra, men det är så oerhört trist att bara sitta still när hjärnan är pigg som en lärka, i motsats till när man är sjuk..
    Hoppas ni får opereras snart, för helt klart är det värt den här smärtan för att bli av med anfallen (tror inte ens att denna smärtan är hälften av den smärtan vid ett av de värre anfallen jag haft!)..
    Lycka till!

• miss luxor

Hej Pallas
    Vad tapper du är! Vad skönt att allt gick bra och att du är på bättringsvägen!

Tack för din berättelse, så vi vet vad vi har att vänta. Du får gärna fortsätta skriva om dina framsteg.

Själv ska jag träffa kirurgen nästa onsdag, antar att det är för samtal.
    Dom tror väl inte dom får operera mig då!!!, hoppas jag (har jag inte ens tänkt på..) Ups, för det går inte, jag ska bort dagen efter..

• Pallas Athena

Åh, tack!
    Kom på att jag totalt glömt en sak:
    Under operationen blåser de upp bålen med hjälp av gas för att få bättre plats att operera.. Den där gasen är det svårt att få bort allt av, så efter att man vaknar har man (oftast) ordentligt ont, då gasresterna ligger och trycker mot nerver.. Oftast känns det i axlarna, men på mig vandrade det mellan axlar, nyckelben och bröstkorg.. Den smärtan var nog värre än den i operationsområdet, då inget smärtstillande bet på den, och då det kändes som om man fått en mycket hård smäll på stället. Enligt informationen ska den smärtan försvinna under det första dygnet, men för mig tog det nästan två dygn innan jag var helt av med den.. Den gjorde det svårare att sova, så i natt har jag sovit riktigt gott, och till och med glömt att jag var opererad! Jag kunde i natt ligga på höger sida korta stunder, och det var väldigt skönt för nacken!
    Idag känns det mest som ett lindrigt håll, men såren svider fortfarande när jag rör mig mycket, och magmusklerna känns som om jag gått en hård runda på gymet. Men jag behöver inte längre gå framåtlutad, och jag börjar få tillbaka mina krafter!

miss luxor: Du kommer få ordentlig information innan operation, för till exempel ska du vara fastande sedan kvällen innan, så det är ju garanterat bara ett samtal!

• Pallas Athena

Nu har det gått en vecka sedan operationen, och jag har lagt om såren!
    De är jättefina! De två minsta (i sidan) har de inte sytt, utan bara tejpat ihop, så dem kommer väl bli lite extra ärrvävnad på, antar jag..
    Det lite större under brösten syns knappt redan nu! Det ser ut som ett litet ärr efter ett mindre skärsår eller liknande. Stygnen har försvunnit, och sårets sidor sitter perfekt ihop.
    Det största i naveln är också jättefint, jag hittade det inte först för jag trodde det bara var ett hudveck med lite torkat blod i! De har gått in i navelns underkant, och har förmodligen "lyft upp" den delen av naveln som går inåt i magen, för jag har nu en stor "kula" i naveln, som ser ut som om det i naveln som går inåt mot magen har tryckts utåt..
    Även där är stygnen borta men sårkanterna perfekt ihop!
    Och nu har jag i stort sett slutat med värktabletter, tog några Panodil i går kväll, och senast jag tog Voltaren var natten till igår!
    Nu mår jag riktigt bra, och jag är glad att ha operationen gjord!

• miss luxor

Vadå pallas, har du fått "utåtnavel"?

ååhhh jag vill inte ha utåt navel, jag har fobi för utåtnavlar... :(

• miss luxor

man vad bra att det läker bra, och att du mår bra!

Har du prövat äta nått smaskigt?

• miss luxor

Annars är det ju bra att de andra ärren sitter under brösten... de lär ju börja hänga snart, så det täcker väl upp :)

• Pallas Athena

Njaej, inte direkt utåtnavel, men inne i min navel finns liksom en "hudkula".. svårt att förklara..
    Nej, jag har inte provat äta något annorlunda, ska tydligen vänta en månad med det eftersom gallgången fortfarande kan reagera som vid ett anfall..
    Ett av ärren sitter mitt emellan brösten, två sitter i sidan, under armen och ett i naveln, så det är nog inte direkt något av dem som kommer döljkas av brösten, om de nu inte hänger ner till naveln!

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?