Jag har sövts en gång innan för att operera handleden. Var lika rädd då (är extremt spruträdd och är livrädd för att blir skuren i osv!)..
Ja, min make fick vara med under uppvaket.
Jag somnade direkt, minns inget mer än syrgasmasken. Jag skulle ha fått lugnande innan, men eftersom jag var så upprörd och rädd sövde de mig direkt istället.
Vad är det med sövningsgrejen som skrämmer dig?
Jag minns inte så mycket den första tiden som jag var vaken, var inte så särskilt medveten och har stora minnesluckor. Men enligt journalen klagade jag på smärta ca tre gånger innan jag kom upp och fick byta om (det är alltså inget jag minns, och kan inte ha varit så särskilt hemskt, med andra ord). Efter flera timmar började det göra ont i sidan när jag drog in luft i lungorna och fick då en smärtstillande tablett av sköterskan. Jag fick sedan hem diklofenak och Panodil och skulle ta dem 3 ggr om dygnet. Jag såg till att ta dem var 8:e timme, och blev förvånad över att jag inte had emer ont än jag hade! Slutade med smärtstillande efter bara några dagar.. Och stygnen försvinner av sig själva efter bara några dagar. Jag bytte ju omslagen efter tre dagar, och då kunde jag inte se någon tråd, utan såren såg ut som gamla ärr redan då.
Jag tyckte också det var hemskt innan, men jag måste ändå säga att hela upplevelsen var sååå mycket bättre ään jag föreställt mig!