• f.d. Svart brud

"Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)

Jag är övertygad om att det finns många här på BT som har kommit på vissa knep för att göra vardagen lättare vad gäller t ex hälsa, skönhet eller mentala knep när dagen känns tung.

Jag vill dela med mig några av mina "knep" och hoppas att fler också vill göra detta till en stor och användbar tråd!

• Svar på tråden "Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)
  • ika (fd höst05)

Å! Då kom jag på det bästa: SPRING ut på bokrean och köp Goda råd för alla av Nina Yunkers. Kostar runt 70 kronor. Husmödrarnas (och vi vanliga dödligas) bibel för knep och tips av alla de slag...jättetjock bok med allt man kan tänkas behöva...

• f.d. Svart brud

annaglitter
    ättiksprit neutraliserar också lukt av kattkiss - om det skulle hända en olycka någonstans... (tar man sedan och tvättar med lite såpa, så slipper man ättikslukten!) :D

• lillakisse

Ätikssprit funkar toppen att tvätta toan med.
    Häll i i stolen lat sta ett tag och brsta ur tar bort kalk och är antiseptiskt.

• Wicke

lillakisse:
    I ett tidigare inlägg tipsade du om äppelcidervinäger för glansigt hår. Låter bra för jag skulle verkligen behöva lite extra glans! Undrar bara om man ska skölja ur eller inte? Har du provat själv, fungerar det verkligen?

Ett tips från mig är att röra ut vanligt salt i ljummet vatten och gurgla med detta när man börjar få ont i halsen. Äckligt som f-n, men det brukar faktiskt fungera!

• Wih

Annars kan man göra olivoljeinpackning för att få glans i håret. Massera in olivolja i torrt hår, låt verka någon halvtimme, och hemligheten: Sätt i schampo INNAN du blöter håret! Annars blir oljan i princip omöjlig att få ur håret...!

• lillakisse

man blandar ca halv dl med det sista urspolar vattnet ta en hink eller nagot och stoppa huvet i när du tvättat och fixat och ja det hjälper..kan lukta lite underligt innan man vant sig.
    ( haller även mjäll borta)

• Lilla E

Bra tråd.

Behöver hjälp. Har fått blommflugor, men jag vet inte från vilken blomma. Hur blir jag av med dessa? Inga fimpar i blomjorden, jag har astma. Men vet någon om ättikssprit i en skål hjälper??

• Olivianna

Lilla E:
    Min svärmor sa en gång att blomflugor kan försvinna om man tar tändstickor och stoppar ner svavelsidan i jorden. Sätt i ett par stycken i varje kruka så ska det nog ordna sig.

• Vanilj

Mot blomflugor (bananflugor) finns flug-bomben: vatten, vinäger, honung och lite diskmedel. Blanda ner allt i en skål och ställ på golvet eller i fönstret eller där du oftast ser dem. Redan efter en dag kan du skörda lik... Har funkat kanon hos oss!

• f.d. Svart brud

Annars brukar blomflugot märkligt nog alltid flyga ner i mitt te och drunkna (med mjölk och honung)! ;)

Svar på tråden "Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)