annaglitter,
Vad är det för utslag? Är det eksem eller liknar det akne/kvisslor? Kliar/ömmar? Torrt? Hur ofta kommer de upp?
Jag vet inte om det är sant, men det sägs att om man har problem med magen så kan man få utslag runt munnen, vad det kan bero på vet jag inte. Men jag brukar få finnar runt mun vid mens, så för min del stämmer det..
Det kan vara en reaktion på något du ibland använder, något speciellt tvättmedel eller någon mat du är överkänslig mot. Vanligt salt kan tex ge hudreaktioner om man äter för mycket av det.
Är det eksemliknande utslag som kanske kliar kan du prova zinksalva, finns på apoteket och är skyddande och sammandragande. Använd på kvällen eftersom salvan är vit och du skulle se lagom rolig ut att gå omkring på stan alldeles vit runt munnen :D Ibland får jag kliande utslag i ansiktet som liknar någon form av milt eksem. Ibland fungerar det bara att smörja in med en oparfymerad creme men ibland fungerar det också bra att försiktigt gnida en klyfta citron/grapefrukt över utslagen, det är sammandragande och bakteriedödande så det inte blir infektioner.
Liknar utslagen akne kan du göra en egen ansiktsolja, ingen mening med att torka ut huden, det resulterar bara i tråkigheter senare. Oljan gör du av 1 msk olja (vanlig raps går bra) och blandar med några droppar tea tree eller lavendelolja, allt finns på hälsokosten.
Annars kan du ta en vanlig oparfymerad ansiktslotion (från apoteket) och blanda i 1 ml tea tree/100 ml lotion och smörja in.
Har du torr hy i övrigt kan utslagen bero på just att huden är torr.
Utslag i ansiktet visar ofta att något är fel i kroppen, kanske har du börjat med nya vanor av något slag? Börjat/slutat träna, äter annorlunda osv.
Det blev ett långt svar, fråga gärna mer om det är något du vill veta så ska jag försöka svara.
Många kramar