• f.d. Svart brud

"Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)

Jag är övertygad om att det finns många här på BT som har kommit på vissa knep för att göra vardagen lättare vad gäller t ex hälsa, skönhet eller mentala knep när dagen känns tung.

Jag vill dela med mig några av mina "knep" och hoppas att fler också vill göra detta till en stor och användbar tråd!

• Svar på tråden "Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)
  • f.d. Svart brud

Sen finns ju fenazon-salva mot torra nässlemhinnor på apoteket...

• marian

fd Svart Brud: Japp, precis så. Fast jag lärde mig ju använda det under tiden innan Nozoil och dylikt...

• Fillifjompan

Ännu några näsblodstips:

Ta en cigarett och sniffa in röken från cigaretten. Det får blodkärlen att dra ihop sig och det slutar blöda.

Annars jag mig efter flera års klämmande på näsroten och huvudet bakåtlutat att det finns nåt som funkar bättre. Sitt upprätt och nyp ihop näsan vid näsvingarna. Efter några minuter har det slutat blöda och du slipper känna blodet rinna bak i halsen.

• pärlsocka

annaglitter,

Vad är det för utslag? Är det eksem eller liknar det akne/kvisslor? Kliar/ömmar? Torrt? Hur ofta kommer de upp?
    Jag vet inte om det är sant, men det sägs att om man har problem med magen så kan man få utslag runt munnen, vad det kan bero på vet jag inte. Men jag brukar få finnar runt mun vid mens, så för min del stämmer det..

Det kan vara en reaktion på något du ibland använder, något speciellt tvättmedel eller någon mat du är överkänslig mot. Vanligt salt kan tex ge hudreaktioner om man äter för mycket av det.

Är det eksemliknande utslag som kanske kliar kan du prova zinksalva, finns på apoteket och är skyddande och sammandragande. Använd på kvällen eftersom salvan är vit och du skulle se lagom rolig ut att gå omkring på stan alldeles vit runt munnen :D Ibland får jag kliande utslag i ansiktet som liknar någon form av milt eksem. Ibland fungerar det bara att smörja in med en oparfymerad creme men ibland fungerar det också bra att försiktigt gnida en klyfta citron/grapefrukt över utslagen, det är sammandragande och bakteriedödande så det inte blir infektioner.

Liknar utslagen akne kan du göra en egen ansiktsolja, ingen mening med att torka ut huden, det resulterar bara i tråkigheter senare. Oljan gör du av 1 msk olja (vanlig raps går bra) och blandar med några droppar tea tree eller lavendelolja, allt finns på hälsokosten.
    Annars kan du ta en vanlig oparfymerad ansiktslotion (från apoteket) och blanda i 1 ml tea tree/100 ml lotion och smörja in.
    Har du torr hy i övrigt kan utslagen bero på just att huden är torr.

Utslag i ansiktet visar ofta att något är fel i kroppen, kanske har du börjat med nya vanor av något slag? Börjat/slutat träna, äter annorlunda osv.

Det blev ett långt svar, fråga gärna mer om det är något du vill veta så ska jag försöka svara.

Många kramar

• blivande fru J

Fillifjompan:har man tunn emalj bör man vara försiktig med både bakpulver oh salt i munnen, det sliter en del. men visst hjälper det :)

bakpulver gör kaffebryggarens glaskanna skinande ren för övrigt :)

• Lina L

Jag säger bara Aloevera gel!! Har börjat missbruka den riktigt ordentligt nu :-P

• f.d. Svart brud

Lina L

Var missbrukar du den någonstans? :)

• Lina L

f.d. Svart brud

I ansiktet som vanlig ansiktskräm på dagen och natten! Känner mig som fem år yngre. kan varmt rekommenderas för spänstig hud...

• Plastgroda

Snus i krukorna tog livet av mina blomflugor, fast det kan ju bli lite dyrt om man har många växter förstås...

• f.d. Svart brud

Lina L

Säljs den på hälsokosten, eller?

• Lina L

f.d. Svart brud

Ja det gör den. Det finns flera sorter. Min heter Aloe99 och innehåller 99 % kallpressad aloe vera. Kostar runt 80 kr. Fungerar även utmärkt när man rakat benen eftersom det är svalkande och lite antibakteriell

• vixen not a tramp

Puff för en bra tråd!

• f.d. Svart brud

Lina L

Har hört att den ska vara bra för det mesta... får prova efter löning...

• f.d. Svart brud

Ett till litet knep som kanske kan hjälpa någon?!

Använder du hårbalsam?
    Har du finnar/acne på ryggen?

Då kan balsamet vara orsak. Ofta sköljer man ur balsamet sist innan man går ur duschen. Ta istället för vana att skölja ur hårbalsamet och SEDAN tvätta hela kroppen och ryggen med en mild duschkräm. Det kan åtgärda problemet.

• NokGroda

Halsont: Varmt varmt vatten mättat med salt (så mycket att det inte längre löser sig och försvinner). Gurgla en kopp morgon och kväll och när det gör som ondast och det tar snabbt kål på infektionen. Men var beredd på en vidrig smak och svälj INTE.

Röklukt: Ättika i vatten har jag också lärt mig ska fungera, men något annat effektivt är rengöringsmedel i botten av askfatet - får stopp på "efterröken" och på det mesta av lukten.

Kalkavlagringar: Där jag bor är vattnet omöjligt kalkrikt och det blir kalkavlagringar på allt - särskilt glasen efter disk. Eftersom jag inte är den som står och putsar dem så gärna har jag upptäckt ett tips för att få bort kalken - häll lite citronsaft i glaset och fyll på med hett vatten och låt det stå ett tag. Kalken försvinner spårlöst och utan att man behöver gnida alls. FUnkar även på kaffebryggare, vattenkokare, i badrummet med mera.

Vita/mocca-skor: Sudda med ett vitt, rent suddgummi på fläckarna och skorna blir som nya!

Nu har jag för tillfället slut på tips, men en bok med massor av vardags-tips, speciellt för städning är "Städa!" av Estrid Bengtsdotter. Den är inte bara fenomenal för tips och hjälp utan är också en enorm inspiration för att komma igång med städningen och ordningen hemma.

• marian

Det där programmet med städtanterna på femman ger en massa bra tips också. De tipsade om att hälla baking soda (bikarbonat) i botten på askkopparna av samma anledning - tar bort lukten och släcker cigaretterna.

Om man har ett plagg som luktar mycket (svett/rök/djur) kan man använda utspädd ättika i tvätten, det tar bort lukten också.

• annaglitter

jag läste ett tips med materialkillarna till herrfotbolllandslaget (pfju långt ord:)) att lägga kläderna som stinker svett i vatten blandat med ättiksprit i ca 10 min sen tvätta som vanligt. Då går lukten bort och tvätten luktar inte ättiksprit. Och det funkar superbra!

Ett tips att få bort röklukt från kläder...lägg dem över det varma elementet över natten, lukten borta och kläderna går att använda igen. Bra om man har haft jackan hängandes på krogen, cafeét eller så

• Lyxförpackning

shenet.com hittar man en massa saker! Men det vet ni säkert! =)

• Vilda_

Vad gör man åt svettluktande skor?? Har hört att man ska hälla i bikarbonat och låta det stå över natten!! Funkar det? Testade att ställa in joggingskorna i frysen...luktade inget när jag tog ut dem men så fort de "tinat" så var lukten tillbaka! Blä!!

Svar på tråden "Husmorsknep" för hälsa, skönhet och överlevnad... :)