• Vanezza

Lite tips?

Hej.

För två månader sedan började jag mitt nya liv. Jag började äta nyttigt och uteslöt till en början läsk och godis helt och hållet. Jag har alltid tyckt om att träna och nu är jag uppe i 5-6 timmar i veckan (blandar kondition och styrka och tränar aldrig samma muskelgrupper två dagar i rad)

Nu till det lite konstiga. Från att ha ätit godis och chips flera dagar i veckan och varit snudd på beroende av coca cola tycker man ju att det borde gjort stor skillnad när jag slutade helt med detta?! Men vågen rörde sig inte en millimeter. Efter sex veckor började jag slarva lite igen och de senaste 2 veckorna har jag ätit godis både fredag och lördag och inte tänkt speciellt mycket på vad jag ätit under veckan(men tränat som vanligt). Och nu helt plötsligt har jag tappat 4 kg (!) under dessa två veckor.

Har jag ätit för lite innan? Eller kommer resultatet bara så här sent?Tror ni att jag får i mig för lite om jag skulle välja att byta ut någon måltid i bland mot nutrilett eller liknande? Jag inser att jag inte kan fortsätta gå ner i vikt i det tempo jag gått ner de senaste två veckorna men är rädd för att stanna helt igen. Tacksam för alla svar och tips jag kan få?

• Svar på tråden Lite tips?
  • myrkur

jag tror absolut du ätit för lite innan. tränar man så mycket som du gör måste man äta en hel del för att kroppen inte ska tycka att den får för lite (= börja spara)

• Vanezza

Ja, du har nog rätt myrkur. Känns bara lita knepigt att hitta rätt balans, för jag har varit med i vv förut men aldrig lyckats gå ner mer än 3-4 kg och även provat cambridge-kuren med samma resultat. Och jag skulle verkligen behöva gå ner i vikt med tanke på att min normalviktsgräns ligger på 62 kg och jag nu väger 72...=/ (vill gå ner till ungefär 55kg, är 157 cm lång) Det blir tungt för knäna när man tränar....Får väl försöka lära mig att äta lite mer igen men ändå nyttigt...tack för ditt inlägg.

• alaforsbrud

vanezza:tipset från mig är ÄT pasta efter du har tränat, då förbränner du fett och inte muskler.

• Ellte

alaforsbrud: Jag är rätt säker på att det är tvärsom :? Ät kolhydrater innan träning för att ge energi och proteiner efter träning för förbränningen... Är du verkligen säker?

•  Miss Cee

Du gick säkert ner en del de första veckorna också, i fett!
    Att muskler väger mer än fett är en myt, men de väger absolut lika mycket.
    Så, om du inte tränat innan så ökade du nog i muskler i samma takt som du minskade i fett. Om du mäter midja, stuss och kanske lår så lovar jag att du kan se skillnad.

Du skriver att du tog bort allt godis och läsk, men inte att du förändrade kosten, så jag utgår ifrånatt du åt lika mycket/bra som vanligt. Att äta nyttigt är bra, men du får inte äta för lite! Du ska bli mätt!

Men sen kan det vara så att vissa veckor så formar kroppen om sig, och man minskar i midjan men vikten står stilla. Sen veckan efter så tappar man i vikt ist. =)

• Vanezza

Miss Cee
    Tyvärr gjorde jag misstaget att inte mäta mig redan från början. Det har säkert hänt en del på mina mått men jag har faktiskt inte märkt något på kläderna ännu. Men det är klart, jag har ju en del övervikt så jag måste nog tappa mer i både vikt och omfång innan det märks ;)
    Jag förändrade även kosten till en början och blev väl förmodligen lite övernitisk, därav det dåliga resultatet. Det kommer nog ta ett tag innan jag lär mig helt hur jag ska äta men denna gång ska jag inte ge upp!

Tack även alaforsbrud och Ellte. Jag har hört att efter ett hårt träningspass är det viktigt att snabbt ge kroppen näring (helst inom en timme) och då både kolhydrater och protein. Jag brukar försöka att undvika att äta större måltider (som pasta) innan träningen. Jag brukar istället försöka äta en smörgås eller en frukt. Det blir bara tyngre att träna om man ätit för mycket innan. Energi och motivation har jag nog av ändå ;)

• Ellte

Haha :D ja jag menar inte precis innan ;) Jag menar...mest att det är energin man behöver för att orka träna... Efteråt tror jag du ska äta nåt med mer substans än en frukt (möjligen då banan) och gärna proteiner som bygger upp musklerna...

• Vanezza

Ja ;) Jag förstod väl egentligen hur du menade men för mig passar det oftast bäst att äta middag efter träningspasset och då räknar jag med att jag får i mig både de kolhydrater och proteiner jag behöver.

Det är resten av dagen jag har problem med att få ordning på hur jag ska äta men man får många bra tips och råd på den här sidan. Synd bara att jag inte hittat hit tidigare

• Ellte

Ja av nån outgrundlig anledning verkar det som att "gånerivikt" och brudar hör ihop ;) :D

• alaforsbrud

hej igen. Min bror är instruktör på ett gym och han pratar mycket om att äta rätt vid träning. Det viktigaste är att äta MYCKET efter träningen för det är då kroppen förbränner. Innom två timmar.

• Kesella

Du bör äta något med både kolhydrater och protein typ 2-1,5 timma före träning.

Efter träningen är det viktigt att äta både protein och snabba kolhydrater, t.ex. två bananer, några riskakor, russin o.s.v.

• Kesella

FÖRE träning kan du t.ex. äta yoghurt och havregryn eller en smörgås med mörkt fullkornsbröd + skinka eller liknande. Komplettera med en frukt!

Svar på tråden Lite tips?