• Blåsan

Tjejmilen

Någon här som ska springa tjejmilen??

Jag har anmält mig, och idag börjar ett tränings program som håller på i 22 v...efter det ska jag kunna springa 1 mil utan problem..och dessutom gå man ner i vikt.....Hmm problemet är att jag inte har sprungit på flera flera år... :(

Hade varit skoj att surra med någon som oxå ska springa tjejmilen och börjar träna nu.

Ha det bra

• Svar på tråden Tjejmilen
  • eyescream

Tänkte också hoppa på detta, tjejmilen är inbokad och motivationen (tror) jag finns.. :)

• Blåsan

Bor i Luleå...
    Ja nivå 2 är svårt...men jag upptäckte att jag sprungit alldels för fort...Igår bär jag var ute och sprang så orkade jag springa 5 min i taget....men då sprang eller joggade jag väldigt sakta..men det känndes bra...kul att jag klarade sammanlagt 20 min igår...

Vad skoj att det är några här som ska springa...
    Vad väger ni nu...hur lång är ni??

Jag är 1,70 lång..ca 76,5 kg..

• A-K78

Jag hoppade på förra veckan när den här tråden dök upp. Jag kör nivå 2. "På distans" har jag även fått med min mamma och min syster, de bor 30 mil bort men vi passade på att springa tillsammans i helgen när jag var hemma och hälsade på.

PollyJean: Jag bor också i Lund - på Östra Torn. Jag brukar springa Hardebergaspåret ut mot golfklubben, men tycker det är dötrist att bara springa rakt ut och sedan vända tvärt och springa hem igen. Har du några bra tips på träningsrundor?

• PollyJean

Blåsan: bra att du klarade det! Jag kör vidare med min komma igång-träning i vecka 3, och jag tror det var vad jag behövde; att vänja kroppen vid att springa.

Måste man avslöja sin vikt för att vara med? Skämt åsido, jag är 1,70 och väger 69 kg. Springer mest för att förbättra konditionen och gå ner till 65 kg till sommaren.

A-K78: Hm, jag brukar också springa på Hardebergaspåret men jag vet inte riktigt hur man springer till golfbanan. Har inte varit ute och sprungit så mycket tidigare... Hur som helst, jag bor vid Ulrikedal, så jag brukar börja springa på spåret vid EOS-hallen, förbi Mejeriet och precis innan man kommer till Högevalls parkering så svänger man vänster (mot Klostergården), springer över spåret och svänger sen höger så att man springer bredvid fotbollsplanerna. Sen kan man fortsätta där och tar man sen in på en ojämn grusväg till höger (tror jag) så kommer man så småningom till en hage med hästar och sen kommer man till St Lars-området och sen... Långrandig beskrivning det här. Man kan iaf springa runt lite på St Lars och sen tar man sig hem på bästa sätt från Klostergården. Vet inte alls om du förstår hur jag menar, det är ganska svårt att förklara.

Nackdelen är att det är bara asfalt på/kring Klostergården, inte bra för benhinnorna! Men det beror på hur länge man ska springa, ev. kan man ju gå där.

Annars kan man väl springa vid St Hans backar? Har aldrig gjort det själv för jag orkar aldrig ta mig dit, men ryktet säger det, haha.

• A-K78

PollyJean: Golfklubben (LAGK) kommer du till om du springer Hardebergaspåret ut mot Hardeberga, dvs motsatt håll som du springer nu. När Lund tar slut fortsätter du någon kilometer och så kommer du till LAGK.
    Igår blev det dock en annan runda, det är ju så blåsigt över dom där öppna fälten. Jag tog Spelmansvägen (vilket är detsamma som Tunavägen fast när man gått under motorvägsbron) nästan ner till motorvägsbron och sedan vänster ner mot Hardebergaspåret. Sedan Hardebergaspåret hem igen. Lite ont i benhinnorna blev det ju på asfaltsbiten, skönt då att ha Hardebergaspåret på slutet.
    St Hans backar...inte heller jag har orkat ta mej dit...men det är säkert bra om man väl är där. Klostergården och StLars känns också lite långt bort för min del...får väl fortsätta på mina ÖstraTorns-rundor, även om dom inte är optimala.
    Å så vad det ju detta med vikt och längd: 160 cm och 63 kilo. Siktar på att åter komma ner under 60 kilo, typ 58 eller nå´t.

• PollyJean

A-K78: ja, kan tänka mig att det är lite knapert med bra rundor på ÖT. Jag kan åtminstone jogga lite i Stadsparken.

Hur går det för er andra? Själv var jag ute idag, tycker faktiskt det börjar bli riktigt kul!

• Blåsan

Jodå det går bra..Men just nu snöar det här och jag ska springa senare idag...hoppas det har slutat tills dess..

• Tolin

Vilken bra idé! Har sååå svårt för att komma igång med träningen men har man ett program att följa går det kanske bättre...

Håller med om att Hardebergaspåret inte är kul... Hur är st.Hans backar? Bor själv i Malmö numera och där är det inte heller väl förspänt med joggingställena...

• druvor

Hej
    Jag har precis också börjat att löpträna och faktum är att jag funderade på programmet. Nu till min fråga: Jag bor också i Lund men jag vet inte riktigt vart jag ska springa någonstans? jag har hart om det där Hardebergaspåret som ni pratar om men hur hittar jag dit från Södra Esplanaden (bor på Parentesen)? Annars så blir det mest att man springer lite överallt utan struktur och det blir inte bra, jag känner ju inte till Lund så väl än så länge.

• Tolin

Vad mycket Lunda-människor! Tack för att ni inspirerade mig... Tog mannen med mig och joggade efter jobbet. Tänkte följa nivå 2-träningen. Orkade springa 22-minuter utan gångpauser. Är otroligt nöjd med tanke på att jag inte tränat på ett år eller joggat på fyra. Ibland är det bra att ha långa ben... Är 1.80 och väger 68 kg så jag är inte ute efter att gå ner i vikt. Är ju inte fel att röra på sig lite grann i alla fal...

Svar på tråden Tjejmilen