• Blåsan

Tjejmilen

Någon här som ska springa tjejmilen??

Jag har anmält mig, och idag börjar ett tränings program som håller på i 22 v...efter det ska jag kunna springa 1 mil utan problem..och dessutom gå man ner i vikt.....Hmm problemet är att jag inte har sprungit på flera flera år... :(

Hade varit skoj att surra med någon som oxå ska springa tjejmilen och börjar träna nu.

Ha det bra

• Svar på tråden Tjejmilen
  • PollyJean

Tolin: jag vet vad du menar. Jag har visserligen tränat lite i vinter (gympa o liknande) men jag har aldrig sprungit, så min kropp är liksom helt ovan vid den sortens ansträngning. I början var det väldigt jobbigt, trots att jag inte har SÅ fisig kondis, men nu börjar det bli kul. Fast för tillfället väntar jag fortfarande på att halsen ska kännas bättre. Det är tredje dagen nu då det känns som om jag ska bli sjuk, men det bryter aldrig ut. Störigt.

Till alla med sockerberoende: ja, så jobbigt det är. Jag försöker äta frukt eller dricka te istället. Det blir en hel del frukt

• HippieJo

Första springet avklarat, det var inte så farligt, fast men mamma med så blev det vääääligt lågt tempo, jag tror att vi joggade i nästan gå-tempo... Men, det blir nog bättre sen. Jag är peppad till tusen!

• A-K78

Tog första passet på vecka 3 igår. Vissa dagar känns det bara sååå trögt, som igår, och andra dagar flyger man fram, som i söndags. Tänk vad sömn, mat, dagsform, humör, väder och allt annat påverkar. Det gäller bara att inte ge upp, jag ska tusan ut imorgon med, även att det gick så segt igår.
    Heja alla oss som försöker!

• HippieJo

A-K78>
    Ja, jag kan tänka mig att det känns segt ibland, men tänk på vad det gör för din kropp att du rör dig tre-fyra gånger/vecka, det är sååå bra! Jag har som mål att kunna jogga en mil när programmet är klart och om jag lyckas så är det fantastiskt, har aldrig sprungit förr, alls!

Hejja hejja oss!!

• A-K78

HippieJO: Det är just det man får tänka på...för i ärlighetens namn tycker jag det är ganska dötråkigt att springa. När jag var yngre var jag jätteaktiv - inte minst inom fotboll, men jag har alltid avskytt försäsongsträningar med löpning.
    Nu har jag lite vårkänslor och det där 22-veckorsprogrammet kändes som ett sätt att kombinera träning med att komma ut och känna på våren. Så sol och fågelkvitter underlättar ju turerna. Och hittills, efter 3 veckor har jag i alla fall inte skippat något pass.
    Och så känns det ju så vansinnigt bra efteråt när man kommer hem efter en runda!

• HippieJo

A-K78
    Jag tycker att det är bra gjort av dig att klara 3 veckor utan fusk, hoppas att jag klarar det lika bra :). Nästa springtur imorgon, hejjahejja!

• Tolin

En liten fråga till alla "löpande" tjejer: Tar ni hela joggingpasset i ett svep eller delar ni upp det med tvåminuterspromenader mellan? Jag tyckte mest att det lät jobbigt att hålla på att avbryta löpningen var femte/sjätte minut, men nu när det börjar bli lite längre löppass orkar jag knappt hela tiden. Hur gör ni andra? Fungerar det bra att ha promenader insprängt i löppasset?

• PollyJean

Tolin: JA! Jag måste ha mina tvåminuterspauser, annars kollapsar jag Till saken hör att jag har lätt astma och aldrig har löptränat, så jag måste helt enkelt ta det lite lugnt.

Det är så klart jättebra att försöka springa hela tiden, men den totala tiden ökar ju och då är det inte säkert att man hänger med. Grejen med pauserna är väl just att man ska klara att vara ute längre tid. Om några veckorna så minskar säkert antalet pauser och längden på pauserna, så du behöver nog inte oroa dig

• Frango

Jag är en löpare som sprungit i många år och kan kanske jag ge er lite tips som precis har börjat.

Jag fick en av mina bästa vänner att börja löpträna och hon kunde verkligen inte ens tänka sig att göra det innan.

När jag började träna med henne så gjorde vi så här:

3 km, vi joggade lugnt, när hon blev trött så joggade vi ännu saktare, men höll fortfarande flåset. Skit i att det tar tid.

Så gjorde vi tills hon kunde jogga hela rundan utan problem.

Vi ökade sen rundan till 5 km och i samma anda, när det blev tungt så joggade vi sakta tills hon klarade hela rundan utan problem.

7 km - lika dant

1 mil likadant.

efter att hon klarat milen så gjorde vi som så, sakta jogg i 20 min och sen i 18 minuter körde vi intervall träning, sedan körde vi nervarvning i någon kilometer. Detta gjorde vi för att hon skull få upp farten.
    Vi ökade sedan 18 min, till 19 min, sedan 20 min.

Kanske hjälper detta er en del på vägen.

lycka till!

• Blåsan

Jag följer programet exakt som det står...Allt känns bara bra..Men jag jobbar väldigt sakta..men dom första 4 veckorna är ju uppstartar veckor sen får man öka farten lite..

Mitt mål är ju tjejmilen i augusti!!

Hoppas det går bra för alla :)

• LisaML

Hur går det för er alla flitiga löpar-flickor?

• A-K78

Någon som håller i och är flitig?

Själv tog jag min första springtur efter 4 veckors uppehåll. Har haft ett överbelastat knä som strulat, men igår var det dags igen. Till er som inte har gett upp utan fortfarande följer programmet kan jag bara säga: gör inga långa upphåll bara för att motivationen tryter...det är så grymt jobbigt och därmed tråkigt när man kommer igång igen.
    Ja, ja, nu är jag ju igång igen...hoppas bara knät håller!

Svar på tråden Tjejmilen