Du har helt rätt i att brudöverlämning inte ursprungligen är en amerikansk tradition, anledningen att många refererar till det som en amerikansk tradition är troligtvis eftersom många som hänger här på BT har hittat inspirationen från hollywood filmer.
Anledningen att det "hela tiden" påpekas att "den svenska traditionen är..." är för att många brudar som tidigare startat trådar om brudöverlämning varken har koll på den ursprungliga betydelsen eller vad den svenska traditionen faktiskt är.
Jag håller absolut med om att man bör utvärdera vilka andra symboler man nyttjar sig av på sitt bröllop,
vit klänning - rikedom
slöja - oskuld
brudkrona - oskuld (en starkare symbol än slöjan eftersom man förr faktiskt fick betala böter till kyrkan om det upptäcktes att man ljugit om sin oskuld)
Min sammanfattning av situationen i dessa trådar brukar vara, har vi inte tillräckligt med tråkig symbolik att kämpa mot, måste vi importera flera?
Med tanke på att den ursprungliga symboliken i brudöverlämning är att bruden är omyndig så tycker jag att om man nu vill möta sin blivande vid altaret så är det trevligare att gå in själv, sätta en liten modern twist på det hela och gå in som en självständig kvinna.
Jag vill även kommentera din anmärkning om Victorias bröllop. Det var mycket debatt kring hennes önskan om att gå in med sin far både från kyrkans och allmänhetens håll och kompromissen blev att hon följdes av sin far första halvan och gick andra halvan med Daniel.
Det ironiska i att dra upp Victoria som exempel är faktiskt att hon är den ENDA kvinnan i Sverige som faktiskt inte har rätten att gifta sig utan att få det godkänt av både kungen och statsministern, så symboliken var faktiskt ganska befogad . Även om den rätta symboliken hade varit om både Reinfeldt och Kungen hade lett henne fram. Hade inte det varit vackert.... 
Naturligtvis får man göra som man vill(om det är okej för prästen) men det kan vara bra att ha all information om vad betydelsen är innan man bestämmer sig.
Willow skrev 2012-03-11 13:39:35 följande:
Kan vi klargora en sak; Att saga att brudoverlamning ar en Amerikansk tradition kanns ganska fel, i tanke pa att USA inte blev sjalvstandigt fran Storbritannien forran sent 1700 tal, sa dem har nog med all sakerhet tagit tradtionen fran UK. Men att saga att det ar en Brittisk tradition ar nog inte helt ratt heller eftersom manga fler lander runtom i varlden, inte bara i vastvarlden, anvander traditionen av brudoverlamning.
Jag tycker det ar fantastiskt bra att Sverige har en annorlunda tradition med sa fin betydelse. Men jag tycker inte att man maste papeka varje gang det namns att nan vill gora nat annorlunda, varfor vi gor si och sa i Sverige och att alltid papeka att brudoverlamningen betyder att bruden ar en agodel. I vastvarlden ar det nog ganska fa brudar som blir bortgifta mot sin vilja, jag sager inte att det inte existerar, men nog valdigt ovanligt i vastvarlden (tragiskt nog desto vanligare i andra kulturer men det hor inte till denna diskussion). Om ni nu absolut tycker det ar fel for vad den gamla traditionen betyder sa kanske ni borde tanka pa vad det betyder att bara en vit klanning och sloja och om ni verkligen kan bara det vid ert brollop. I sa fall ar vi ganska manga som redan foljer traditioner OCH bryter mot betydelsen av dem redan.
Jag tycker det kanns lite val uraldrigt att saga att brudoverlamning betyder att man ar en agodel - jag tror det ar ganska uppenbart att vi (kvinnor) inte ar agodelar langre och tror nog att alla gasterna vet om det oxo. Vi skapar ju faktiskt historia sjalv genom vara egna liv, vi tar delar av gamla traditioner och skapar nya meningar for dem och det ar val inget fel med det.
Hur alla brudpar gor med sin vigsel ar upp till dem och ingen annan har ratt att saga: ni gor ratt eller fel - sa lange bada tva ar med pa det!