Hej!
Mina tips är att försöka äta mat med lågt GI och motionera mera. Om du inte är väl insatt kan du alltid köpa en bok, tex Ola Lauritzons. Finns på cdon för drygt 80 kr och det är bra beskrivet och enkelt att förstå.
Om du vill unna dig lite godis ett par dagar i veckan så försök att äta liiite tillsammans med dina huvudmål, då "göms" de mer och gör inte lika stor skada på blodsockret och insulinnivån.
Om det är möjligt, försök då att få in så mycket vardagspromenader du kan och orkar. Själv började jag med att cykla till och från jobbet, i takt med att det blev varmare fick jag lust att vara ute mer och då blev det promenader istället så jag ledde cyklen. På helgerna när jag har mer tid så joggar jag båda dagarna och försöker även under dagen att få vardagsmotion i form av promenader. Många bäckar små... Jag har minskat mitt midjemått, stuss och lår bara på att öka min vardagsmotion och jogga två dagar i veckan. Har kunnat äta massor av gottis på helgen ändå! dessutom upplever jag det som att godiset jag äter på lördagen ger mig energi på söndagen att jogga ännu lite hårdare och ta ut mig mer.
Om du vill prova att jogga så starta väldigt försiktigt. Om du tror att du ska orka jogga hela tiden i 30 min så tröttnar du! GÅ/jogga tills du orkar hela sträckan, och ta god tid på dig. I början fick jag gå jättemycket, men nu springer jag hela tiden!
Jag tycker ditt matintag låter jättebra! Följ tallriksmodellen så ofta du kan, och prioritera dina mellanmål. Då håller sig ditt blodsocker stabilt och du blir inte sådär akuthungrig att du slänger i dig maten. Försök att göra hemlagad nyttig mat så att du inte äter halvfabrikat och liknande, det kan få dig att bli mer sugen på godis och liknande.
Men GI metoden borde du prova tycker jag! Det är inte så svårt som man kan tro. Man lär sig snabbt vila matvaror som har lågt GI. Alla tabeller kan verka svåra i början, men snabbt lär man sig sammanhang.
Jag vet jättemånga som lyckats minska massor av kilon av denna metod, den är tillåtande och nästan allt går att ersätta på ett eller annat sätt. Även ditt behov av sötsaker kommer säkerligen minska och på en naturlig väg äter du då mindre godis!
Jag håller tummarna för din viktnedgång!