• Stjärna

Träna/äta rätt, någon mer?!

Hej!

Ser egentligen ok ut, men har sista året lyckats lägga å mig ca 5 kg på helt fel ställen. (Ni vet så där så att det pyser ut vid jeansskärningen och om jag står naken så sitter det en valk några cm ovan för höfterna. Samt att magen ser gravid ut. *suck*

Försöker tvinga mig själv till ett nyttigare och aktivare liv men det är svårt.

Har redan plockat bort chips och läsk. Men det åt jag ändå nästan aldrig, så det har inte gett något utslag. Äter nu minst en frukt om dagen, för att inte små äta annat mellan målen, det är annars ett av mina stora fel.

Jag äter frukost, lunch och middag, samt då mellanmål med frukt o vatten/kaffe/te. Har inget socker i kaffet/teet. Använder bara lättmjölk och lättcremefraise i matlagning mm.

Promenerar ca 2gånger i veckan. Försökt få upp mig till morgonpromenader, men orkar helt enkelt inte.

Finns det något mer jag kan göra? Någon som kan peppa mig lite? Någon som hänger på en nyttigare livsstil utan bantning och pulver i åtminstone några veckor?? HJÄLP!

• Svar på tråden Träna/äta rätt, någon mer?!
  • Stjärna

Tack för alla tips!

Vägde mig i helgen och hör och häpna, ett kilona har trillat av! Jag som slarvat denna helg och bla. ätit två trerätters, 200g choklad, fikabröd och druckit både drinkar och vin. Inget jag brukar göra i vanliga fall!

Jag är alldeles förförtjust i grovt, hembakat bröd och potatis(en av mina stora laster) för att kunna köra GI metoden. Tyvärr.

Blir lite rörd över er som tycker att jag är duktig som inte bantar, jag skulle aldrig kunna späka mig själv på det sättet, frivilligt. Eller skada mig själv, för det är jag övertygad om att det gör.

Ska, som någon snäll tipsade om, försöka lägga godis och snask tillsammans med måltider.

Dessutom har jag upptäckt riktigt mörka, lyxiga chokladpraliner, olika fruktefterätter och sorbet. Kanon efterrätter så här på sommaren!! Och inte lika onyttigt. Så det vill jag tipsa om.

• lij

Det är svårt att veta hur du äter, men själv åt jag tidigare alldeles för stora portioner i förhållande till hur mycket jag rörde mig. Efter att jag minskade portionerna och började röra mig mer (minst en halvtimmes promenad minst varannan dag) började kilona rasa. Dessutom hade jag inte insett hur mycket energi det är i fikabröd och godis. Jag gjorde detta med hjälp av Viktklubben, men du klarar säkert att göra det själv också.

• IronGirl

Hejsan!
    Nu orkade jag inte läsa allas inlägg, så jag skriver mitt eget.

Jag var hos min barnmorksa idag och jag har ju lite problem med vikten, det hon sa var att jag skulle köpa mig en stegräknare, så vet man hur mycket jag har gått varje dag och om det fattas får jag helt enkelt gå ut och gå lite till ;)

• Lilla päronet

Stjärna:
    Hoppas att det går bra för dej :)
    Jag försöker också gå ned i vikt. Jag har börjat äta nyttigt och träna. Jag ska också börja gå på promenader. Jag hoppas på att gå ned minst 1kg per vecka med denna metod. :) Min lillebror går ned 2 kg per vecka. Han äter nyttigt på vardagarna. Och på helgerna äter han va han vill och så dricker han vin och öl. Han joggar nästan varje dag och styrketränar. jag har blivit motiverad av honom. Det får mej att sätta fart. han har gått ned 20kg på 2 månader. Han har varit jätte duktig.

Hoppas att det går bra för dej. Håller tummarna för oss båda. ;) Kram!

• The Fairy

Roligt att du är ute å går mer!
    Visst blir den där kvarten lätt en halvtimma!

• Piloten

Stjärna: Jag tror jag sitter i samma sits som dig. När jag ser min kropp utan kläder ser den bra ut, men ska jag ha favvojeansen på sitter dom lite tajtare är vanligt. En liten omfördelning av fett/muskler kan vara på sin plats. Mitt första steg var att minska sötsuget. Jag bestämde mig för att äta godis på lördagar och vid extra festliga tillfällen. Inga video/godis-kvällar mer! Efter 2 veckor hade sötsuget försvunnit nästan helt, och det räcker att jag köper en liten, liten påse plockgodis på lördag så är jag nöjd.
    Ha ett snyggt fruktfat hemma, alltid fyllt med körsbär, physalis, kiwi, melon och andra roliga gottigheter. Perfekt att mumsa på om kvällarna om suget skulle komma krypande.
    I övrigt försöker jag med GI-metoden till en viss del. Äter mer knäckebröd än mjukt bröd, och det är gott! Med keso och groddar på! Dricker vatten till maten, fil istället för yoghurt, gröt med fiberberikade gryn. Jag har gymkort också men tränar inte särskilt ofta, men när jag väl tränar passar jag på att springa ordentligt på löpbandet tills jag är slut.
    Jag tror på min metod, även om det kanske inte går fort. Huvudsaken är att du inte glömmer bort att leva under tiden. Lägg undan de tajta jeansen ett par månader och plocka fram dom i augusti istället så kanske det hänt något! Lycka till!

• Stjärna

Piloten!

Tack för alla smaskiga mattips, ska genast köpa hem keso och groddar, det var länge sedan.

Tycker som du att jag sällan behöver mycket godis, min maga klarar inte av det. Det har gått så långt så att jag bara kan njuta av några få godisbitar, sen tänker jag bara på att "äter jag mer får jag ont i magen i morgon" Inte särskilt kul.

• Miss Li

Som många andra försöker även jag gå ner i vikt. Men med en metod som är hälsosam och långvarig. Jag är vegetarian sedan 6 år men äter lite fisk sen 1år tillbaka, tror mycket av mitt problem är att jag får i mig får lite protein vilket ofta är det svåra som vegetarian. Jag har läst MKT och har stor kunskap om vad som är bra för kroppen etc... Den här våren/sommaren har jag inte köpt träningskort utan satsar på promenader för att få vara utomhus och gör styrkeövningar hemma.
    Även fast jag vet hur man ska äta och följer sunt förnuft, går morgonpromenader nästan varje dag och ibland 2 gånger per dag. äter 3 mål + mellanmål inget skrämat(har att inte äta godis som nyårslöfte sen 5 år,max 1 gång i veckan lite choklad) så står jag still, vikten rör sig inte och kroppen ändras inte alls. Tycker det är så frustrerande och orättvist när jag verkligen strävar efter en hälsosam livsstil. Min mamma har en teori om att preventinmedel kan sätta stopp för viktminskning, så efterssom jag är singel (är här på BT efterssom min bästa vän ska gifta sig...)funderar jag på att inte använda p-plåster på ett tag för att se om de har någon verkan.

Har någon något tips!? Min motivation är starkare än någonsin!

• Anthea

Hej!

Jag har också några sista besvärliga kilon att bli av. Som motivation har jag införskaffat en stegräknare, och jag som egentligen inte är tekninskt intresserad har nu fått en pryl jag inte kan leva utan! Jätterolig! Jag tar den med på promenader, men också till stallet, jobbet, när jag går till affären - alla steg mäts. Den visar kalorierna man förbrukat också och man blir mindre sugen på att trycka i sig en massa kalorier när man ser hur mycket man måste jobba för att bli av med dem! Rekommenderas!

• lij

MissLi
    Jag skulle rekommendera dig att föra matdagbok om du inte redan gör det. Det borde vara så att du antingen får i dig mer mat än du tror (för att det ska bli någon tydlig viktminskning måste man ju ligga rejält minus på energikontot) eller att du äter för lite och kroppen därför har minskat ämnesomsättningen. Eller så kanske du omvandlar ökar muskelmängden?

P-medel kan väl förvisso både öka aptiten och göra att man binder mer vatten, men man kan ändå gå ner i vikt.

• Miss Li

Tack för ditt svar Iij, skriver inte matdagbok just nu ,har provat det i omgångar. Ska börja med det på en gång. Jag tror isåfall jag äter för lite, men äter tills jag är mätt och som jag sa i första inlägget att jag nog tror ja gäter för lite proteiner att, testade vikt väkta förra sommaren och mångden jag skulle äta då tyckte jag var jättemycket, i jämförelse med vad jag annars åt.

Stjärna! Hur går det för dig???
    Jag "hakar" på din tråd! Vill hitta vikten o formen jag trivs med och slippa tänka varje d a g, när jag vägermindre etc...
    kramis!

• lij

Ja, om du har viktväktat så vet du ju vad som gäller! Men jag kan tänka mig att det är svårt med proteinet när man är vegetarian. Det som är bra är ju att det protein du får i dig kommer i nyttig form; linser, bönor, fisk och sådant.

• *tildis*

Hej!

Jag har lyckats gå ner 4 kilo på kort tid genom att äta GI mat, motionera varje morgon innan frukost antingen långpromenad eller joggning samt varit noga med att få vardagsmotion. Började cykla till och från jobbet och i takt med att det blev varmare valde jag vissa dagar att gå istället.
    Jag har tillåtit mig äta godis, choklad eller chips ibland och istället valt att ta en extra promenad och det har funkat ändå!

Jag skulle vilja råda att inte avstå helt och hållet från allt det goda som just DU ÄLSKAR för då blir viktnedgången en pina. Försök istället lägga in lite extra motion, promenader är jättemysigt vid denna årstiden!

Jag vill gärna tillägga att jag ätit enligt Atkins tidigare, gick igenom induktionen och allt men ingenting har funkat så bra som det jag gör nu. Och nu tillåter jag mig dessutom sötsaker ibland! Inga enorma mängder, men nöjd blir jag *ler*

Kram!

Svar på tråden Träna/äta rätt, någon mer?!