• Stjärna

Träna/äta rätt, någon mer?!

Hej!

Ser egentligen ok ut, men har sista året lyckats lägga å mig ca 5 kg på helt fel ställen. (Ni vet så där så att det pyser ut vid jeansskärningen och om jag står naken så sitter det en valk några cm ovan för höfterna. Samt att magen ser gravid ut. *suck*

Försöker tvinga mig själv till ett nyttigare och aktivare liv men det är svårt.

Har redan plockat bort chips och läsk. Men det åt jag ändå nästan aldrig, så det har inte gett något utslag. Äter nu minst en frukt om dagen, för att inte små äta annat mellan målen, det är annars ett av mina stora fel.

Jag äter frukost, lunch och middag, samt då mellanmål med frukt o vatten/kaffe/te. Har inget socker i kaffet/teet. Använder bara lättmjölk och lättcremefraise i matlagning mm.

Promenerar ca 2gånger i veckan. Försökt få upp mig till morgonpromenader, men orkar helt enkelt inte.

Finns det något mer jag kan göra? Någon som kan peppa mig lite? Någon som hänger på en nyttigare livsstil utan bantning och pulver i åtminstone några veckor?? HJÄLP!

• Svar på tråden Träna/äta rätt, någon mer?!
  • The Fairy

Tycker du har gjort en riktigt bra början!

Kanske kan öka prommeneradet till 3-4 ggr / vecka? Du behöver ju inte var ute så länge varje gång. Satsa på 15 min och sedan brukar i alla fall jag vara ute i minst 15 min till när jag väl kommer ut, för att det är så skönt!
    Uppskatta även de gånger som du inte är ute mer än de där 15 min, för då har du i alla fall varit ute! Fokusera på det positiva!
    U go girl!

• Mickes brud

Prova stavgång trots att det ser töntigt ut... Jätte effektivt!!! 30 minuter 3ggr/vecka o snart är dina extra kilon borta

• 11 juni 2005

Gå till och från jobbet???

Själv bor jag 35 min från jobbet om jag går - tar 15 -20 med tunnelbana...men jag går...

Träna kanske litet intensivare - spring 1 h 3 ggr/veckan....

• Stjärna

Tack för snabba svar!
    Jag är så fruktansvärt dålig på att ge mig ut själv. Försöker förtvivlat slita i vänner o bekanta, men det slutar med att jag har gått till mitt extra jobb, 1gång i veckan (det är 30 min dit och 30 min hem) samt att jag går en 50mins promenad varje helg med sambon. Givetvis går vi ju lite annars också. Som till affären när vi små handlar och så.

Tacksam för ännu fler kost o motionstips!!

Ska försöka öka promenerandet, 15 min då och då måste gå!!

• 11 juni 2005

Jag kan bara säga att jag har inte gått ner i vikt men minskade 1 storlek (från 38 till 36) fäör några år sedan. det enda jag ändrade på var...träningen...3 ggrvecka 1 h varje gång - intensivträning....

• EhjärtaK = sant

Kan du inte promenera tillsammans med sambon. Jag och min sambo brukar antingen gå hem från jobbet varje dag (35 minuter), eller så går vi en promenad senare på kvällen tillsammans. Det är SÅ mycket lättare när man har någon att gå tillsammans med .

Satsa på att laga en vegetarisk- och en fiskrätt varje vecka. Det är nyttigt och oftast kalorisnålt. Det är ju även bra att variera sin kost!

Försök hitta nyttiga efterrätts-alternativ. Nu på sommaren är det ju underbart med jordgubbar .

www.tasteline.se (har väl en del kalorifattiga recept har jag för mig).

• StinaS

Man kan också köra gympa hemma - framför TVn till en dvd. Genom att bygga muskler så ökar man ju förbränningen.

• Praslin

Om det är svårt att hinna med träning så är ju maten det andra alternativet att ändra på. Minska på kolhydraterna till middagen (om du inte tränat innan för då behöver du enerign) och öka mängden grönsaker till alla mål. Vegetariskt eller fisk som EhjärtaK skriver är också bra. Föreslår även soppa som alternativ middag. Värmer bra i magen och superenkelt att fixa iordning och kan varieras i det oändliga.
    Glöm bara inte att njuta också. Att vara superirriterad på att man väger för mycket gör ingen gladare. Du blir knappast lycklig av det och din omgivning blir definitivt inte det.
    Lycka till!

• Stjärna

Praslin!

Jag försöker redan äta bra mat. T.ex. köper vi mkt sällan halvfabrikat, ung. 1 lunch var tredje vecka. Vi äter fisk, minst en gång i veckan, och nu när det är varmt ute grillar vi också ca 1-2 gånger i veckan oftast lax eller kyckling. Spenat soppa är ett måste, minst var annan vecka.

Vet att vi varit dåliga på att äta färska grönsaker, det blir bara ca 3 kvällar i veckan som vi har nåt sånt till maten (dock har vi ofta morötter, lök mm i grytor, köttfärssås och sånt). Så därför har jag nu börjat med grönsaker till varje måltid. Dricker 99 av 100 gånger vatten till maten.

Har hållit på så här i ca en månad, ändå händer det ingenting!

• Stjärna

Jag anar att jag borde plocka bort snask helt. Men det blir ju bara 2-3 gånger i veckan som det kan bli en bulle till kaffet, eller några godisbitar(ca 15 plockgodisar). Det blir aldrig mycket. Ser till att det är små bitar när det vankas tårtor o pajer (och det blir det ca 2ggr/månad)

Svar på tråden Träna/äta rätt, någon mer?!