November?
Någon mer än vi som ska gifta sig i november?
Någon mer än vi som ska gifta sig i november?
Här är en till som skall stå brud i november, precis som vissa andra så blir vår bröllop den 26:e!
Vi skulle egentligen varit gifta men pga ett "smärre" familjegräl så blev bröllopet inställt och nu äntligen skall det bli av. Jag längtar så efter att bli hans fru och slippa bli titulerad flickvän/sambo!
Är just nu ganska stressad och vill helst att allt skall vara bestämt men men men det är det inte och det känns lite som om jag är den som tänker mest...Min blivande är helt klart intresserad men inte superengagerad. Känns detta igen av någon annan?
Det är ju så mycket man skall tänka på, bestämma och utföra - rädd för att man skall missa något eller att man skall vara helt sönderstressad på den stora dagen.
Vi skall gifta oss i Lilla Slågarps kyrka (utanför Trelleborg) och ha festen på Holmåkra gård utanför Vellinge. Skall bjuda ca 80 personer och är spänd på hur många som kommer...
-Klänningen inköpt redan hösten 2002
-Lokalen är bokad
-Kyrkan är bokad
-Musiken är bokad
-Resan är bokad
Vi är nästan klara med inbjudningskorten och tittar just nu på ringar, svårt att välja...Nästa vecka skall vi gå o prata med en florist om val av blommor.
Fortsättning följer = )
"Min blivande är helt klart intresserad men inte superengagerad. Känns detta igen av någon annan?"
- Jo, tack! Det känns igen mycket väl.
Han tycker "Men det är ju så lång tid kvar...". Jag är rädd att han kommer driva mig till vansinne de sista veckorna, speciellt om han inte börjar kolla på sina uppgifter snart...
* Idag har jag sytt min cape nästan färdig. Jag ska göra stickningar på den imorgon för nu blev det för sent att fortsätta sy. Det är det sämsta med att bo i ett flerfamiljshus. Hade velat på i ett eget hus för då kunde man hålla på med symaskinen hur länge som helst.
* Har också klippt ut alla tre tärnklänningarna så jag kan börja sy dem så snart min cape är klar.
* Igår gjorde jag färdigt inbjudningskorten som ska skickas ut om två veckor.
Var bor ni Soffie?
Bor i Haglösa, ca 7 km norr om den stora metropolen Trelleborg. Var bor du/ni någonstans?
Verkar som om det blir ett stort bröllop för dig...
Så du har sytt en egen cape, funderar på detsamma eller om jag skall lösa det med någon form av varm sjal. Det är ju inte lång stund man skall ha den på sig. Får se..
Vi bor i Malmö nu men har bott 5 år i Trelleborg. Min sambo fick jobb där när vi slutade högskolan så då hamnade vi där (vi är inte därifrån någon av oss).
Jo, det blir nog ett ganska stort bröllop. Den slutgiliga gästlistan slutade på 108 gäster plus mig och min blivande. Sen får vi ju se om alla kommer, men vi räknar nog med de flesta eftersom det ju inte är semestertider och folk är bortresta. Så det kan nog bli ett jättekalas. Och det är det vi vill egentligen.
Ja, den kommer nog räcka för utomhus hoppas jag. Jag har sytt den i grön fleece och fodrat med röd duchesse (samma tyg som våra tärnor har på sina klänningar). Vårt färgtema är vitt, grönt och rött om det inte framgått... ;)
Nu har jag äntligen köpt allt papper till inbjudningskorten! Och vi träffade en av tjejerna på restaurangen där vår fest ska hållas, och det kändes jättebra! Det blir fint pyntat och MASSOR med ljus tända.
Men jösses, jag beundrar er som hinner med allt själva, både med festen och att sy! Att ni hinner och orkar!
Nu har det inte hänt nåt i denna tråden på länge.
Hur går det för er tjejer?
sjd:
För oss går det bra. Jösses vad tiden går fort - kan inte fatta att det snart är dags! Och det känns SÅ skönt att slippa planera en massa. :D
Liten köpp i hjulet kom härom veckan när vi fick veta att den båt vi ska kryssa runt med på bröllopsresan havererat i en storm och sjunkit, men det löste sig - nu åker vi en annan båt till ett ännu bättre ställe än innan. :)
- Ska på första prövningen av klänningen imorron, jättespännande
- Kläder till BM färdigt
- Alla skönhetsbehandlingar bokade :)
- Fick bekräftat engelsk präst och att vi kommer vigas på stranden idag. Inga särskilda "bröllopsskor" nödvändiga alltså. :)
- Visum färdigt att hämta
- Hindersprövning klart, namnbyte inskickat och klar, och juridisk pappersskrivning i stadshuset bokat och klart.
- Ny blixt till kamerans UV-hus beställt och på väg. :D
Kvar att göra:
- Vaccinering - måste ta tabletter/spruta mot Malaria. Och eftersom vi försöker bli med barn så måste det vara en särskild sort. Nån som vet nåt om sånt...?
- Lite fix inför festen på nyår.
Själv då, hur går det för dig? Är du färdig med alla klänningar och din cape? Låter jättefint, du verkar duktig på att sy. Du har inga bilder att visa...? :)
108 gäster - jösses. Har ni fått svar från alla? Vi blir bara 4 på vigseln, inklusive vi 2, men på festen sen hoppas vi bli fler. :)
Jodå, det går framåt.
- Jag har varit hos sömmerskan och har första provning den 21/9.
- Tärnklänningarna och capen är nästan färdiga. Det är lite detaljer kvar bara, tyvärr har jag inga bilder förrän efter bröllopet.
- Inbjudningarna gick ut i mitten av augusti och vi har hittills fått in ca 48 svar, varav 47 pers kommer. Gästlistan reviderades lite efter mitt senaste inlägg och slutade på 110 + jag och blivande.
Sista o.s.a-dag är den 16 oktober, så vi har några veckor av väntan kvar. :)
- Hindersprövningen och namnändringen är klara.
- Jag har delegerat DJ& musik samt transport till blivande, så jag hoppas att det är på G.
- Min ring kommer vara klar om 1 månad (specialtillverkas)
Vi har satt oss ner och gjort listor på allt som ska fixas, och vi ska sätta oss och göra listor på allt som ska köpas in.
Det känns som om det mesta är under kontroll.
Så olika bröllop kan se ut. Måste säga att det låter härligt att åka iväg och gifta sig! Fast nu när allt börja falla på plats, känns ett bröllop hemma med mycket gäster helt underbart! Men så många som 110 blir inte vi, snarare hälften av det.
Det mesta är nu bokat och beställt, och inbjudningarna har förstås gått iväg.
Fast en del är allt kvar att fixa med:
-vi har inte bestämt musiken i kyrkan ännu
-det är inte helt klart med transportmedel från kyrkan till festen
-vi ska hitta en fin plats att ta våra foton på
-de små påsarna att lägga efter-maten-chokladen i ska vikas och limmas till
-rispåsarna till kyrkan, material inhandlas och allt ska sättas samman
-placeringskort
-planeringsmöte med toastmaster och madam, som också hjälper oss med festprogrammet
-cape eller kappa att ha över klänningen ska införskaffas
-och säkert en massa fler saker jag förträngt..
Sen väntar träffen med prästen, provning av klänning, träffa frisören, träffa blomsterbutiken för att närmare beställa bukett till mig och tärnor samt dekorationen till kyrkan.
Ja, det är visst en hel del kvar... Och lite bökigt är det att gifta sig långt från hemorten, men det går!
Förstod ni innan hur mycket det är att fixa med?
Ja, jag har en bröllops-koordineringsfirma, så jag hade ganska bra koll. :) Och det var bl.a därför vi valde att gifta oss utomlands.
Jag märkte att jag la mig i detaljer som borde få komma spontant (som riskastning) och petitesser som jag borde ha låtit vara (som presenter till gästerna och matchande servetter och sånt).
Jag tror inte jag hade orkat, och heller inte kunnat njuta av dagen, bara gått runt och oroa mig för att allt inte var perfekt.
Plus att jag blir så nervös när jag är i centrum, så jag skulle nog bli direkt sjuk av det och få huvudvärk (har hänt förut, låg lindad runt toalettstolen och kräktes hela kvällen när jag varit tärna åt ett par kompisar vars bröllop jag arrangerat). Inge kul! :)
Tycker dock att du låter ganska sansad och har bra koll, så för er går det nog galant! :)
Jo, nu är jag sansad, men det var riktigt tufft ett tag. Jag är lättstressad, och bröllop är ett utmärkt tillfälle att stressa på.
Klokt att lyssna ordentligt på sig själv, och prioritera vad som är viktigt en sån här dag! Och en kordinator låter guld, fast än mer nödvändigt om det ska ske i ett annat land till och med..
Mitt mål nu är att ha en trevlig dag, låta saker och ting bli som de blir och räkna med att några saker minsann inte alls blir som planerat!
Nä, alltså det är JAG som är koordinator. :)
Och vår vigsel utomlands blir jätteenkel. En präst på stranden, lokala dansare och bambu-musiker, och sen seafood-bbq på stranden. Ååå, jag längtar!!
Ah! Nu fattar jag! Så du skiljer på arbete och privatliv genom den här lösningen?
Nja, egentligen så är det så att jag har en firma, men vilande, så jag gör bara lite uppdrag åt vänner för närvarande. Det har inte varit några problem innan, utom då när jag var tärna - då kändes det så personligt alltihop. Men det har varit lite mycket på sista tiden, och i och med att jag... hmmm... hur ska jag säga... vet vad man KAN göra med ett bröllop, så håsade jag liksom upp det för mycket. Extra allt, liksom. Så jag orkade helt enkelt inte. Tappade bort hela känslan och själva andemeningen med att vi gifter oss i all planering.
Egentligen var det min mamma som tipsade mig. "Varför åker ni inte iväg och bara njuter av varann medan ni gör det ni älskar, dvs reser?".
Hihi, on känner mig rätt väl min mamma. :D
Klok mor, du har! Och det var nog lite så jag tänkte, som du beskrev nu, fast jag inte alls lyckades uttrycka det.
Jag som tidigare varit sjukskriven för stress och utmattningsdepression, var rejält orolig för hur det här skulle gå. Bröllopsplaner och nya, utmanande arbetsuppgifter samtidigt, är ingen hit. Men nu har det vänt, och jag kan vara lugnare igen. Jag föreslog faktiskt utlandsbröllop, men sambon kunde inte tänka sig det, och jag hade säkert kunna stressa upp mig för det också!
Ja, visst kan man stressa upp sig trots att man är utomlands, men det är ändå så pass mycket man inte kan styra över; t.ex har vi gett resorten helt fria händer vad gäller allt utom våra kläder. :)
Men berätta lite om din planering - hur ska ni göra? Har du klänningen färdig? Vilka färger ska ni ha? etc etc. Lite bilder kanske...? :)
Vi har inte fixat bilder ännu, det kommer. Jag har valt en relativt enkel (dvs ingen princessklänning)halterneck-klänning från Forever Yours.
Färgerna är mjölkchokladbrunt och rosa. Alla omslag till inbjudan och program, samt den lilla godispåsen jag viker till, är i det bruna pappret, och alla snören är ljusrosa. Så jag fick rosa, men utan att det blir äckelsött! Sen har vi festen på Blomstermåla, så jag behöver inte engagera mig så mycket i det. Och butiken som fixar mina blommor, dekorerar kyrkan åt mig också. Men trots alla paketlösningar, är det ju massor att greja! Nu förstår jag varför bröllopskoordinatörer behövs!
Så häftigt att överlåta allt och låta dagen verkligen handla om att knyta band, och inte om detaljer! Var är det ni gifter er? (står säkert i tråden..)
Å, wow, vilket fint färgtema! TOTALT min smak!! :) Vi har också rosa. Fast ju mer jag tänker på det ju mindre rosa är det. Hmmm...
Maken ska ha vit skjorta och beige byxor så mina detaljer har gått mer och mer från rosa till cappuccino. Och nu bestämdes det igår att vigseln ska ske på stranden, så de små fina rosa skorna jag köpt kan jag lämna hemma. :) Blir bara orkidén som kanske blir lite rosa nu.
Vad heter klänningsmodellen? Kanske kan jag hitta den på Forever Yours hemsida...?
Jag kollade igenom tråden, och i just den här har jag faktiskt inte skrivit vart vi ska vara. :) Varje år åker vi på en "långresa" och dyker, och i år blev det ön Sulawesi i Indonesien som ska vara dykarnas mecka. :) Syrran och hennes fd. kille ska med (han följer alltid med, men för henne är det premiär). Så efter de kloka orden från mamma så bestämde vi oss för att passa på på denna resa. Efter som vi försöker få barn är det risk att det blir vår sista resa som är så fokuserad på aktiviteter och då framförallt dykning.
Här, under "Vigsel & ceremoni" finns lite info om platsen där vi ska vigas: www.roppejempa.se/brollop/.
Men vi kommer ha en stor fest också med familj och vänner på nyårsafton. Där ska vi ha tropiskt tema. :) Vi har anlitat en firma som ska dekorera lokalen med palmer, solstolar, sol-lampor, bast-bar osv, och klädkoden är "tropiskt, färgglatt (& flip-flops?)". Vet inte hur VI ska göra med klädsel dock - alla vill att vi ska ha våra bröllopskläder. Vi får se hur vi gör. Men alla ska få en varsin blomsterkrans i alla fall. :)
En annan firma kommer ordna med tema-anpassad fri bar med bartender som gör tropiska drinkar, samt fixar en karibisk buffé. På 12-slaget tänkte vi ha en eldshow istället för fyrverkerier (vi ska vara i stan, så vi kommer nog få se fyrverkerier ändå).
Syster Yster fyller 30 på nyårsafton, så tårtan med ljus och en skål ska tillägnas henne. :)
Vart ska ni vara någonstans? Vad har ni för "dress code"?
Men är du proffs eller? (och det är du ju*fniss*)Vilken fest ni ska ha! Det låter fantastiskt!
Och er hemsida är bara helt underbar!!! Jag gillar frisyrförslagen extra mycket, det är något sånt jag själv hoppas på, fast många varianter jag sett, ser mest stökiga och slarviga ut.
Men det är bröllopet på stranden som slår högst, det måste jag säga.
Vi är utpräglade festamatörer som kör ett enkelt och traditionelllt bröllop. Vi gifter oss i Särö Kyrka strax söder om Göteborg, och har festen på Blomstermåla som ligger strax i närheten, www.blomstermala.com, ett värdshus i en gammal stationsbyggnad, precis vid havet. Själva lokalen, skjuter ut över vattnet och har gigantiska fönster.
Klädsel är kavaj, det känns mest naturligt för oss, och enklast för gästerna. Vi har 6 systerdöttrar som väntat länge på denna dag, så de är med som näbbar och tärnor, och på deras begäran är alla klänningarna rosa. Alla från 3 år upp till 14 år, hade det som ett starkt önskemål, så det fick det bli. Jag får överleva allt rosa!
Min klänning är modell 35105, på www.foreverbridals.com. Går det att länka?
www.foreverbridals.com/gownpix.asp
Och jag ska enbart rosa rosor i bukett. Rosorna ska gå igen i kyrkan och sedan i dukningen på Blomstermåla.
Vi kommer inte ha någon happening, det får räcka med festprogram, toastmaster och ett en trio som spelar. Men en eldshow hade varit något! Fast vår budget är nog stor nog, som den är... Vi har bland annat valt att stå för min familjs hotellnatt, eftersom Göteborg är min sambos hemstad medan mina föräldrar och systrar med familjer har lång väg att åka.
Fast några dagar efter drar vi iaf till Aruba, inte så exotiskt som ert resmål, men vi är mycket nöjda ändå.
Och sen ska man ju ha lite pengar kvar till efteråt också, vi hoppas också bli fler i familjen framöver..
Och med utpräglad festamatör, menar jag novis, vi har väldigt liten erfarenhet!!