• evelina.

vad har du ätit idag?

tänkte det kunde vara intressant att höra hur en typisk dag ser ut matmässigt för olika människor :)

• Svar på tråden vad har du ätit idag?
  • tessideluxe

Hej
    Jag äter 1130 kalorier om dagen. Trodde att jag skulle svälta men det visade sig att jag åt precis lika mycket innan jag började tänka på vad jag åt -godiset då förstås =)

Frukost 1dl mussli + 1dl mellanmjölk (varje söndag crepes)
    Lunch: Idag blev det hemmagjord lasagne på fullkornspasta.
    Middag: Hemmagjord fettsnål pizza (mums)
    Mellan målen äter jag tomater och ibland så blir det lite lösgodis också. Jag tränar dessutom. Jag använder ett program där jag kan se hur mycket jag ätit och jag försöker fylla mina kalorier varje dag och äta tillräckligt med fett som är jätteviktigt.

Jag har visserligen ett stillasittande jobb men om jag skulle äta så lite som vissa av er gör skulle jag inte kunna jobba. Jag blir airhead och får svårt att tänka. Nä, bättre att äta ordentligt och mångsidigt =)

/Tessi

• skogstösen

Frukost: Två smörgåsar med ost, tomat o solrosskott, apelsinjucie, nektarin o te.

Lunch: Grahamsgrynsgröt m mjölk o sylt

Middag: Pasta med pesto, tomater o mozarella. baguette o cola till

Kanske hinner det bli lite kladdkaka m glass innan läggdags också ;)

• evelina.

tessideluxe: försöker du gå ner i vikt? för duvet annars borde du ju äta minst ca 1100 kcal mer än du gör..

• tessideluxe

Japp, litegrann. Ungefär 0,5 kilo i veckan. Har aldrig varit stor i maten utan det är mest ostar, viner och wiskey som har varit den stora boven. När jag tog bort det så blev det ungefär 1130 kalorier kvar så det är egentligen ingen skillnad.
    Men som sagt. Varje söndagmorgon gör min sambo creps och en gång i veckan brukade vi dricka vin och äta lite ost. Nu blir det varannan vecka i stället. Tror verkligen inte på att späka mig själv. Jag älskar mat och vill verkligen inte bli för smal (vägde bara 45 kilo i gymnasiet och det var bara skinn och ben)

Jag tror aldrig jag äter 2200 kalorier om dagen, ens när jag inte vill gå ner i vikt. Det är helt enkelt för mycket mat. Eftersom jag är lakosintolerant så äter jag inte så mycket ost, mjölk och sånt. Dessutom dricker jag aldrig läsk och godis blir det bara någon gång i bland. Det betyder att jag skulle bli tvungen att fylla 2200 kalorier med mat och kan jag inte...

• loppalina

Ohh jag blir nog bannlyst här! Men jag har ätit äppelpaj med vaniljsås :D

• Elin1

En liten kommentar ang. mitt plötsliga godisbegär: Jag brukar inte äta godis och har inga problem att stå emot heller.

Men efter bröllopsresan (vi kom hem för 2 veckor sen) har det faktiskt varit svårt med motivationen. Har tappat jättemycket kraft för att det har varit uppehåll i träningen (tränar på gym 3-4 ggr i veckan i vanliga fall).

Usch. Hur lång tid tar det innan man är i form?

• Elin1

Ang. min kropp: Den tar lång tid att bygga upp, men går fort att rasera....

Suck.

• H3l3na

Ellte

Det var absolut inte meningen att hoppa på dig, det var inte så jag menade. Du verkade bara äta så lite. Ingen riktig måltid mellan 12:30 och 21:30, blev bara lite paff Men läste att det var visst en liten speciell dag. No hard feelings...plz. Såg att många fler här äter väldigt lite oxå. Jag har själv gått ner väldigt mycket (30kilo) och det stora felet när jag försökte gå ner i vikt var att jag åt för lite och för sällan. Har lärt mig nu att äta var tredje timme och gör man det så rinner överviktskilona av, så länge det är bra protein, bra kolisar och bra fett. Ville bara hjälpa

• GameJane

e du glag om jag dricker säger mindst 3 koppar om dan (kaffe) + att jag äter normalt? e jag onorman som gillar mat???

• AnT

En normal matdag för mig brukar se ut så här:

7.30: Frukost: En stor portion havregrynsgröt med lättsockrad jordgubbssylt och krossade linfrö + 1 glas proviva o.dyl.

ca 9: Någon frukt.

ca 11: En frukt till, eller ett knäckebröd med mjukost.

12.00: Lunch: Det som serveras i personalmatsalen, alltid med salladsbuffé.

ca 14: En frukt.

ca 16: En skiva knäckebröd med mjukost.

ca 18: Två mackor med skinkpålägg och t.ex. tomat.

ca 21: En frukt eller en macka.

Jag skulle egentligen vilja byta ut mjukosten mot något bättre, men jukosten är bra för den kan jag ha i min skrivbordslåda. Hade tidigare annat pålägg i kylen på jobbet, men det gick åt hemskt fort då...

Skulle gärna bytt ut kvällsmackorna mot lagad mat, men det blir sällan så.

Jag blir förvånad över hur många kan klara sig en hel dag utan lagad mat förrän på kvällen. Själv känner jag mig som ett matmonster :). Jag är ganska nöjd med min vikt (vill gå ner 2 kg) och tränar två-tre pass i veckan.

• Victory

Elin1:

Jag förstår dig! jag har inte kunnat träna på hela sommaren pga förkylningar och man förfaller verkligen! Dels äter jag onyttigare när jag inte tränar (fast jag vet att det borde vara tvärtom) och dels så försvinner den vältränade kroppen ruskigt snabbt har jag märkt...

Dessutom brukar det ta ganska lång tid för mig att komma tillbaka till mina goda vanor efter semestern, då man unnat sig lite extra. Men nu börjar jag hitta motivationen igen och är verkligen sugen att börja träna (om bara halsontet och snuvan försvinner snart )

• Victory

Så här åt jag igår:

6:00 1 kokt ägg, 1 banan
    9:30 1 limpsmörgås med ost, en kopp te, en nektarin
    12:30 Wok med kyckling och grönsaker, sallad och vatten
    14:45 1 apelsin
    19:00 En hamburgare med bröd, dressing och sallad, vatten
    20:00 En nektarin, en näve cashewnötter (det var ju fredag )

• Mastermind

Haha. Godis, godis och godis. Snart ska jag äta pizza. :D

• Elin1

Victory

Nu har jag tränat tre pass den här veckan och sakta men säkert börjar min motivation komma tillbaka!

Jag tränade det första bodypump-passet på tre veckor förrförra måndagen och la förståss på lika mycket vikt som jag hade haft INNAN semestern. Gissa vem som knappt kunde gå på flera dagar??

Då är det ju inte kul att träna. Men som sagt, jag känner mej redan lite starkare.

Så, bara man går till gymmet löser sig resten (peppa, peppa). Hoppas du snart blir frisk från förkylningen, kanske kan lite vitamin tillskott hjälpa?

Vad tränar du?

• Elin1

Victory

Föresten, du verkar ha bra matvanor (enligt din lilla matsedel)!

Jag äter ibland för lite, det vet jag... Hm.

• Victory

Elin1:

Ja, om man bara tar sig till gymet brukar motivationen komma så småningom! När jag tränar brukar det bli tre gånger i veckan i gymet, alltså styrketräning. Dessutom promenader/löpning några gånger i veckan. Jag brukar inte gå på pass men är lite sugen att prova, t.ex. spinning eller vanlig aerobic.

Hi hi, det klassiska misstaget är ju att man tar samma vikter som innan och så visar det sig vara ALLDELES för tungt! Inte så kul att inse att styrkan är borta, men man kommer snabbt tillbaka!

Angående kosten är jag lite inspirerad av stenålderskost, alltså att äta magert kött, frukt och grönsaker och undvika spannmål och mejeriprodukter. Men jag följer det inte strikt (mackor är för goda ). Och i sommar har det verkligen inte blivit någon bra mat, men därför är det lite skönt att komma tillbaka till rutinerna.

• lycka-79

Såhär har min dag sett ut:

Frukost: Två mackor, potatislimpa med light-kaviar och ett halvt glas lättmjölk.

Lunch: Två rödbetsbiffar stekta i olja. Till det drack jag fun light "Stjärnfrukt". *älska*

Middag: Fyra skivor stekt lättkorv från Den gröne slaktaren tillsammans med pasta och lite ketchup... Och efterrätt blev det oxå, hallon- och blåbärspaj. *mums*

Tyvärr lider jag av ett sockerbehov gigantiskt nog att välta en ko, ngn som vet hur man blir av med det?? Uppkom nu under semestern... *suck*

• Elin1

Stenålders mat verkar bra! Jag borde kanske köra med ngt likanande.

Min matsedel för idag:

Kl. 07:00 Havregrynsgröt med minimjölk och äppelmos, kaffe

Kl. 10.00 Ett äpple

Kl. 12.00 Köttfärsbiff med sallad, kaffe

Kl. 15.00 Kaffe

Kl. 19.00 Branflakes och lättfil

• Ellte

H3l3na: Det är okej, jag fattar :) Förstod bara inte varför jag "åkte dit" när det var så många andra som inte äter ens i närheten av lika mycket :D

Det är helt sant att det ser länge ut mellan de "riktiga" målen... Jag byter nämligen ut ett mål om dagen mot kostersättning, allt enligt överenskommelse med min viktkonsulent ;)

Idag har dock varit den sämsta matdagen på mycket länge... Har inte varit hungrig ett DUGG (=mycket ovanligt för mig) och inte ens KUNNAT äta nåt riktigt ännu..ischa...

När jag slutar jobbet ska jag se till att tvinga i mig något ordentligt!

Svar på tråden vad har du ätit idag?