• Felice

Hur får ni ihop pengarna till bröllopet?

Hur mycket lägger ni undan varje månad?

Jag tycker att det är jättesvårt att spara ihop till en så stor summa som bröllopet faktiskt kostar på så kort tid.

• Svar på tråden Hur får ni ihop pengarna till bröllopet?
  • Sunshine Girl

Vi sparar ca 15000 i månaden, vi har ca 115 inbjudna så middagen och festen går på en del men det är det värt känner vi. Så nu snålar vi fram tills det är dags i juni :)

• Janiz

Ja det e en skrinda, fasan jag måste nog skriva upp det glömmer bort det hela tiden.

• Janiz

Smart det där med soffan hi hi, jag har precis köpt en åh jag e nöjd det blev en ekeskog + fotölj från IKEA.

• Gerda

Hö hö... vi har inte ens kommit oss för att börja sara - har inte en slant över alls tyvärr.

Men det är kul att läsa om hur andra gör... förhoppningsvis lättar allt en dag (snart) för 2007 har jag som mål att bli gift!

:):):)

• babbs

Javisst!! Annars blir det bara "äää, den gamla duger väl" eller "kan vi inte lägga pengarna på något annat" osv så vad gör man inte....

• Janiz

Vi ska ha vårat bröllop på en herrgård, kuvertpriset blir 595 för tre rätter, röd matta, krattad gång, välkomst drink å jordgubbar, blommor, tårta, och brudskål.Så otroligt skönt att slippa allt krångel.

• aircondition

Hur gör ni för att kunna lägga undan 10-15000/månad???Ge mig ett tips! Det är ju jättabra att kunna göra det.

• Millan28

Vi siktar på att lägga undan 10000/månad från januari till juni (gifter oss i juni nästa år). Vi räknar med att bröllop plus resa kommer att kosta ca 70k men då skjuter vi på resan till augusti så vi hinner spara lite till.
    För att svara på ovanstående fråga så gäller det att vi båda jobbar heltid (just nu är min sambo pappaledig) och att vi snålar ordentligt. Vi storhandlar en gång i veckan och köper bara nya kläder när det är absolut nödvändigt. Dyra krogbesök blir det ju inte så ofta ändå eftersom vi har småbarn.

• msbine

babbs:Jag jobbar som säljare på dagtid och bartender nattid (helger), sambon jobbar som programmerare dagtid och ordningsvaktvakt natttid (helger)... Vi bor fortfarande i lägenhet eftersom vi vill kunna unna oss det vi vill ha med resor, kläder och bröllop osv...

• blivande fru J

Tipset är att ha lite framförhållning.
    Om man sparar 500 kr/mån var (jag är student och klarar av det, så det borde de flesta kunna klara) så har man 12000 per år undanlagt. Inom 1-10 år borde alltså de flesta kunna ha råd med sitt drömbröllop beroende på vilka kriterier som finns.

Tycker man 500 kr är för mycket får man helt enkelt omprioritera i vardagen. Skippa utemat, göra sig av med mobiltelefonen eller hemtelefonen, sluta köpa kläder, äta mer billig mat etc. 5000 per månad som någon sparar är säkert fullt möjligt om man har en lön, men som student är det omöjligt, 500 däremot är mänskligt.

Sen är det roligt att spara småsummor:
    Vi lägger mynt i burkar
    Pantar burkar och lägger pengarna i burkarna
    Låter pengarna från extrajobb gå till budgeten.

Många bäckar små...

Svar på tråden Hur får ni ihop pengarna till bröllopet?