• Jabe

Vad kostar ett bröllop????

Jag o min fästman har precis börjat prata om att faktiskt ta tag i det där med bröllop. Men jag studerar och kan börja spara pengar först i maj. Vill gärna ha ett höst bröllop. Hur vet man hur mycket pengar man behöver? kommer nog bjuda ca 70pers. Vi hinner kanske få ihop 60-70.000 till september. räcker det eller måste vi vänta till hösten-07? Har ni tips på hur man sparar in på bröllopet utan att det kommer att kännas som ett budgetbröllop....

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop????
  • mjukisb

vår budget ligger på ca.35.000kr och vi kommer att vara ca. 100st

• nu gift

Vi hade 65 gäster och vårat bröllop kostade 10 000:-. Men då var inte ringen och bröllopsresan inräknad...

• ~Annelie~

jag förstår inte hur ni lyckas få det så billigt..

Visst, mina och killens kläder, min håruppsätning och liknande ligger runt 15000.. men jag vill ju ha en klänning.. har beräknat ca 4500 kr på det (vill ha en klänning som ändras till mina mått-behöver inte vara köpklänning).
    2000 kr beräknas på håruppsättning... Lokalen ligger på 7500.

Har inga kontakter alls, kanske därför det blir dyrare.

Men annars så vet jag inte vad man kan skära ner på..

• jonnebo

Vi blir ca 85 pers och har en budget på
    70 000 exkl. resa. Tycker ändå att vi inte slår på stort, pengarna bara rusar iväg.
    Visserligen har vi hyrt en lokal där mat, serveringspersonal, städning m.m. ingår. Men då blir ju drickan ganska dyr eftersom vi inte kan köpa den själva utan måste ta det från restaurangen...men annars tycker jag att vi slått på enormt mycket på det andra. Innerst inne har alla kanske en dröm på hur just ditt bröllop ska se ut...så tänkt inte på pengarna utan gör bröllopet till det som du vill ha det.

• mn73

Vi lägger inte ut så mycket pengar på kläder och lokal :)

Vi beräknar lägga ut ca 4000 på våra kläder. Min frisör tar ca 1000 kr för att fixa mitt hår och smink. Lokalen är Hyresgästföreningens festlokal. Den kostar 500 kr att hyra har jag för mig. Våra ringar kostar 4470 kr. Jag kommer inte att lägga mer än 500 kr på brudbuketten.

På så sätt håller vi utgifterna nere. Men vill och kan man lägga mer på kläder och annat så ska man ju göra det!

• Freddans fröken

Men mat och vin är den största posten i vår budget...

Om man inte har möjlighet att laga maten själv, så är det svårt att dra ner på kostnaderna...

• Sara R

hej,
    vi lade ca 85 tkr för 70 personer, exkl resa. Kläder och ring billigt, ca 2 tkr på frisör, ca 2 tkr på blommor, ca 10 tkr på musik vilket är mycket - där kan en hel del sparas, 45 tkr till festen där vi betalade paketpris för allt utom alkoholen som vi köpte själva i Tyskland. Varken billigt eller dyrt för inbjudan och annat pappersmaterial. Där sparade vi mer på att se till att inbjudan gick med ett frimärke istället för två, snarare än att välja billigare papper. Frimärke och kuvert är det dyra i inbjudan, inte pappret. Sedan kunde vi sparat in mycket på att inte köpa nya underkläder, smink, mm mm. Ca 8 tkr på fotograf inklusive tackkort och förstoringar, kunde också blivit både billigare och dyrare. De summor du nämnde borde inte vara något problem. Däremot har hösten blivit populärt så det blir inte billigare för att det är höst.

som sagt, använd budgeten här på Bröllopstorget och utgå från den, ta bort det ni inte själva vill ha,

lycka till,

Sara

• Meddelande borttaget
  • Jabe

Tack så mycket för alla bra tips!

Dallandra:

Är nyfiken på hur du gick till väga när du beställde din klänning!

• Dallandra

Jabe
    Jag hade fått tips om en säljare från Kina på ebay, så jag loggade in mig på ebay, kollade sortimentet och hittade min drömklänning. Mailade ett tag med säljaren innan jag beställde. När jag väl beställt så mailade jag mina mått och betalade via paypal. Fick paketet hemkört av DHL.

Det finns massor av säljare av brudklänningar på ebay, inte bara från Kina. För mig gick allt jättebra och klänning överträffade mina förväntingar med råge :) Jag vet flera andra som också beställt och som är jättenöjda med sina klänningar. Men visst är det en chansning.

Vill du se hur klänningen ser ut kan du kolla här:
    groups.msn.com/Dallandria/shoebox.msnw

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop????