Jabe:
Vårt bröllop kommer nog hamna runt 100 000 kr (för 80-90 pers), men vi har bestämt oss för att inte snåla. Vi brukar ha en del fester, och vill att vårt bröllop ska bli "lite extra". Vi hade tex gemensam 30-årsfest förra året, och då var vi ganska ekonomiska och gjorde all mat själva, hade en lokal jag fick låna gratis av jobbet, köpte alkohol i utlandet när vi var på resor (min m2b var på en del tjänsteresor i Italien i samband med detta) och så lät vi våra gäster hjälpa till med servering mm genom att dela in dem i olika lag med en lagledare i varje (vilket också gjorde att de lärde känna varandra bättre, vi hade ganska blandade gäster, släkt och vänner från olika ställen). Sedan fick varje lag en belöning för att de hjälpt till. Ingen blev sur över detta, utan tyckte det var roligt - men det är ju inte riktigt samma sak med ett bröllop. Vi hade trerätters (potatisgratäng och rostbiff till huvudrätt - grymt billigt!) och efterrätt. Har inte räknat på vad den festen kostade, men den gick väl på mellan 5000 och 8000 kr (ca 35 pers var med på festen).
Just eftersom vi hade den här festen så nyss vill vi att det ska bli lite annorlunda nu. Vi ska vara på restaurang och måste då köpa all alkohol av dem - det är synd, annars hade man ju sparat en del. Det är dock svårt att få tag i en restaurang där man får ta med sig egen alkohol. Vi har inte tid att laga mat själva osv, vi har båda heltidsjobb med mycket resor, och det går ju åt mycket tid åt bröllopet ändå. Just nu känner vi att vi har råd med detta, dessutom får vi hjälp av våra föräldrar (hur mycket vet vi inte ännu, men de är nog beredda att betala 1/3 var för festen i alla fall). Festen är vår klart största utgiftspost, vi snålar nog hellre på annat. På kläderna tex, jag ska köpa en klänning som kostar ca 3500 kr, men förutom den ska vi hålla igen. Min m2b har redan frack, så han behöver bara ny skjorta.
Vad jag vill säga är att man kan göra saker och ting väldigt billigt, men det kostar också i tid (och tid är pengar - åtminstone ibland!), och lite i lyxkänslan... Lycka till med planeringen!!