• Jabe

Vad kostar ett bröllop????

Jag o min fästman har precis börjat prata om att faktiskt ta tag i det där med bröllop. Men jag studerar och kan börja spara pengar först i maj. Vill gärna ha ett höst bröllop. Hur vet man hur mycket pengar man behöver? kommer nog bjuda ca 70pers. Vi hinner kanske få ihop 60-70.000 till september. räcker det eller måste vi vänta till hösten-07? Har ni tips på hur man sparar in på bröllopet utan att det kommer att kännas som ett budgetbröllop....

• Svar på tråden Vad kostar ett bröllop????
  • ~Annelie~

mrsBersson>>

Mmm.. :) Har ett och ett halvt år på mig.. Vet att man kan utbyta tjänster här på BT.. att man hjälper varandra.. men det blir ju jobbigt om man hjälper till och sen inte får hjälp tillbaka...
    Fast det e väl så klart en chansning...

Jag har hur som helst precis fått preliminärboka festlokalen vi vill ha :)
    Weee... Kyrka och lokal bokad.. Är så glad!

• Jabe

~Annelie~

Var ska ni gifta er?

• Jabe

I nyköping...
    Men nu har vi prata om att kanske vänta och ha ett vinterbröllop i stället..
    Vill inte behöva snåla med pengarna heller...

• ~Annelie~

I Nacka.. Nacka kyrka här i sthlm :)

• BornToBeBride

Med en resa på 33000(inkl. fickpengar) så lägger vi ut totalt 65 000kr och har en coctailbuffé hemma för 40 personer.

• ~Annelie~

mrsBersson ..
    var gifter nu er?

• ~Annelie~

ops.. skulle ju stå Ni :)

• mrsBersson

Anneli:
    Vi gifter oss i Färlövs kyrka om allt går planenligt Det blir i maj 2007 men vi har ej bestämt datum ännu. Ni då?

• lillabunny

ca 25000:-, då kommer vi endast att ha 10 gäster. Summan inkluderar mat och logi för samtliga plus kläder och annat runtomkring. Ringen är också inräknad i summan.

• dubbelbröllop05

Jag kan säga att vi var lite dåliga på att göra budget och hålla den...även om BT's verktyg är jättebra!
    Vi hade dubbelbröllop och vår del av kalaset gick ungefär på 28000kr. Sen är det ju så att det hade blivit mer om vi hade haft "vanligt" bröllop, för då hade vi t.ex ju betalat hela hyran av lokalen.
    Sen hade vi två trubadurer, en bekant till varje par(spelade gratis som gåva), vi hade varsin bekant frissa som gjorde oss klara på hotellet för en mindre peng, min svåger(ena brudgummen) är jägare och bidrog med 20kg älgkött till catering, då fick vi ner priset. Osv. Men alla har ju inte bekanta som kan dylika saker.
    Men jag kan säga att det blev en massa små kostnader som man inte räknat med som bara dök upp den sista veckan. Iallafall för oss. Lycka till!

• ~Annelie~

mrsBersson>>

vi har bokat kyrkan den 2 juni 2007, kl 15.00 :) Har nu även festlokal bokad :)
    känns bra *L* Nu har vi en bas att stå på, sen är det för oss att "bygga" vidare i höst..

• sofie_ö

Vårat bröllop kommer att kosta under 10000 kr. Men det är inte pengarna som räknas. Sen vill vi inte ta för stora lån. Vårat bröllop kommer att bli mycket personligt eftersom vi lägger ner mycket slit och möda på att göra mycket själva. Sen kommer vi att ha en enkel kall bufé, lite dricka och en självkostnadsbar.

Det måste inte bli dyrt. Det är inte det som sätter hur kul man har och vilka härliga minnen det blir

Glömde nämna vi blir ca 50 st

• tärnabrud

Ett tips, om man inte känner en massa folk själv som är duktiga på håruppsättningar,laga mat osv, hör med era vänner och bekanta om de i sin tur känner någon som kan vara intresserad. Det kan ju t.ex vara så att en jobbarkompis kompis är duktig på att laga mat,eller göra tårta, binda en bukett kanske, och har det som hobby. Då kan man få ner priset lite. Dessutom så tror jag inte man ska vara rädd att fråga de man bjuder på bröllopet om de vill hjälpa till. Ber man många, så behöver det inte vara så stora åttaganden för varje person.

• mrsBersson

Anneli: (Hur gör man de där krumelurena innan o efter!?)
    Vad roligt at vi gifter oss samma år! Skulle vara skoj om vi kunde hålla kontakten här via BT!

• Therése 2006-07-01

Vårt bröllop kommer att kosta runt 70.000 och då har vi ändå snålat. Som att laga mat själva, små syskon som ska servera, lokalen kostar 750 :- och spriten köper vi i Tyskland. Det blir 85 inbjudna.

Allt blev mycke dyrare än vad vi hade trott.

• bröllopsplaneraren

Jabe:
    Vårt bröllop kommer nog hamna runt 100 000 kr (för 80-90 pers), men vi har bestämt oss för att inte snåla. Vi brukar ha en del fester, och vill att vårt bröllop ska bli "lite extra". Vi hade tex gemensam 30-årsfest förra året, och då var vi ganska ekonomiska och gjorde all mat själva, hade en lokal jag fick låna gratis av jobbet, köpte alkohol i utlandet när vi var på resor (min m2b var på en del tjänsteresor i Italien i samband med detta) och så lät vi våra gäster hjälpa till med servering mm genom att dela in dem i olika lag med en lagledare i varje (vilket också gjorde att de lärde känna varandra bättre, vi hade ganska blandade gäster, släkt och vänner från olika ställen). Sedan fick varje lag en belöning för att de hjälpt till. Ingen blev sur över detta, utan tyckte det var roligt - men det är ju inte riktigt samma sak med ett bröllop. Vi hade trerätters (potatisgratäng och rostbiff till huvudrätt - grymt billigt!) och efterrätt. Har inte räknat på vad den festen kostade, men den gick väl på mellan 5000 och 8000 kr (ca 35 pers var med på festen).

Just eftersom vi hade den här festen så nyss vill vi att det ska bli lite annorlunda nu. Vi ska vara på restaurang och måste då köpa all alkohol av dem - det är synd, annars hade man ju sparat en del. Det är dock svårt att få tag i en restaurang där man får ta med sig egen alkohol. Vi har inte tid att laga mat själva osv, vi har båda heltidsjobb med mycket resor, och det går ju åt mycket tid åt bröllopet ändå. Just nu känner vi att vi har råd med detta, dessutom får vi hjälp av våra föräldrar (hur mycket vet vi inte ännu, men de är nog beredda att betala 1/3 var för festen i alla fall). Festen är vår klart största utgiftspost, vi snålar nog hellre på annat. På kläderna tex, jag ska köpa en klänning som kostar ca 3500 kr, men förutom den ska vi hålla igen. Min m2b har redan frack, så han behöver bara ny skjorta.

Vad jag vill säga är att man kan göra saker och ting väldigt billigt, men det kostar också i tid (och tid är pengar - åtminstone ibland!), och lite i lyxkänslan... Lycka till med planeringen!!

Svar på tråden Vad kostar ett bröllop????