• Delicatoboll

Sex & The City, Charlottes dog

Vad är det för ras???

Och är det nån som har en bild på den, tror att den heter Queen Elisabeth. Tycker att den är så söt!!!

• Svar på tråden Sex & The City, Charlottes dog
  • Dorothy

Oh, vad jag blev sugen på en sådan hund nu. :) Fast man kan ju inte skaffa hund bara för att den är söt att titta på förstås.

• Delicatoboll

L-N

Tittade mkt på den sista sidan du tipsade om igår och det står att eftersom hunden är ganska liten så går det utmärkt att han som som handbagage när man flyger. Jag flyger väldigt mkt så det skulle verkligen vara perfekt, men får man verkligen ha med hundar på flygen?????

• Delicatoboll

L-N du som har en, fäller de mkt hår???

Känns bättre att få fakta från nån som verkligen har en sådan ras än bara läsa på internet.

Jag ska inte skaffa hund ännu men har länge funderat på det och snart kanske jag slår till.

• Pråppen

Jag har haft en Cavalier, Amigo hette han. Han var precis tvärtemot hur en Cavalier ska vara (om man läser rasbeskrivningen)!

Han hade jordens humör, backade aldrig om det kom en annan hund och han kunde bli skitsur om han tyckte att vi hade gjort något fel. Köpte vi hem fel sorts hundgodis kunde han sätta sig i trappan och tjura i flera timmar...

Sitta i cykelkorg hade nog inte funkat på honom, då hade han nog protesterat. Men, det är ju olika individer även hos hundar. Tåliga är dom i alla fall, långa turer på fjället var inga problem, men skydd mot regn och stark kyla är inte så dumt.

Amigo var jätteduktig på lydnad och agility så länge han själv tyckte det var kul. Var han inte på humör så struntade han i allt, drog med sig de andra hundarna från planen och sprang och lekte istället...

Men han var också otroligt mysig, kunde sitta i timmar och bli borstad och klappad, älskade att mysa och gosa.

Så jag kan helt klart rekommendera en Cavalier, men kom ihåg att de har en stark egen vilja, och i alla fall min trodde nog att han egentligen var en Schäfer

/Pråppen

• Pråppen

Oj förlåt Delicatoboll.
    Läste nu att du skrev cykelkorgs modell, inte att du verkligen skulle stoppa vovven i cykelkorgen. Om du undrar varför jag skrev konstigt!

• Delicatoboll

Tack för svaren. Nej jag cyklar inte direkt mkt så det blir nog inga cykelturer för min framtida hund. Men det är perfekt att säga att det ska vara en cykelkorgs modell, för att få den storleken jag gillar bäst hos hundar.

Fällde den mycket hår???

Har läst att de gör det men att det är ganska lätt att ta bort eftersom det är långa hår.

• L-N

Delicatoboll
    om man får ha med hunden på flyget har jag tyvärr ingen aning om..

Om de fäller mycket hår? Hmm..man kan ju säga så här:jag dammsuger minst varannan dag :)
    Men jag borstar inte min vovve varje dag, så det är kanske därför.

Jag kan också hålla med om vad pråppen skrev, att rasbeskrivningen inte alltid passar in. Min cavalier visar små tendenser till agressivitet, eller översittarfasoner eller vad man nu kan kalla det, mot andra hundar. Har funderat att det kanske har att göra med att han blev överfallen av en stor hund när han var ½år ..

Sen kan man inte veta vad man får för hund heller, innan den har växt till sej lite. Min råkar va av den dregligare typen, och jag har aldrig hört om eller sett en annan cavalier som dreglar så som min gör! Men det gör inget, han är så otroligt gosig och tillgiven, så han får dregla hur mycket han vill!!!!

• L-N

Kan ju också berätta lite andra saker om min älskling.

Han kräver mycket uppmärksamhet. Om man inte tittar på honom när han vill bli tittad på så sitter han och gnäller och gnäller. Funkar inte det börjar han "skojmorra". Tillsist tar han i och börjar skälla.

Han älskar att sitta i famnen. Kroppskontakt är det bästa han vet! Så det blir mycket kramar och pussar och gos :)

Han blir överlycklig om han ska få följa med i bilen. Då är han först ut och ställer sej och väntar utanför bildörren.

Mat är en annan favoritsak. När han var valp hann man knappt lägga ner matskålen åt honom innan den var tömd! Som vuxen äter han i lite lugnare takt..förutom om han hittar katternas mat, då går det fort så man inte ska hinna ta den av honom :D

Han tycker mycket om att vara aktiv och få göra saker tillsammans med oss. Han älskar promenader, och att leka med tuggben och bollar och sånt. Att träna konster tycker han också om. Han blir jätteglad när han får beröm. Nu kommer jag dessvärre inte på nån ny konst att lära honom. De han kan är: sitt, ligg, tass, båda tassarna, hopp, rulla, puss, vänta, skäll.
    Nån som kommer på nått nytt jag kan lära honom??

Oj, blev kanske lite långt... :)

Svar på tråden Sex & The City, Charlottes dog