• Delicatoboll

Sex & The City, Charlottes dog

Vad är det för ras???

Och är det nån som har en bild på den, tror att den heter Queen Elisabeth. Tycker att den är så söt!!!

• Svar på tråden Sex & The City, Charlottes dog
  • Delicatoboll

Jag vill ha en blenhiem. Jo jag skrev förut och frågade ang hundar på flyg. Har hittat att det går alldeles utmärkt, men hunden och buren får inte väga mer än 8 kilo. Läste att dessa hundar väger mellan 5,5-8 kg. Hoppas då jag får en som typ 6-6.5 för att kunna ha en bra bur och kanske ngt litet annat som handbagage. Eftersom allt handbagage max får väga 8. Men men sånt kan man ju inte veta iförväg.

• Delicatoboll

Vill veta lite mer:

Om det är mkt folk hur reagerar den då??

• Dröm

Ja det är en king cavalier charlies spaniel
    Ja de är söta

• L-N

Delicatoboll, det är säkert olika hur hundar reagerar med mycket folk. Det beror nog på vad hunden är van vid, och så...
    Mitt yrvädet är i början alltid ganska ettrig, men lite reserverad om det är folk han inte är riktigt van vid. Men med familj och släktingar och så brukar han va jätteglad först, vilket får honom att framstå som en aning vild. Men efter ett tag lugnar han ner sej.

• Pråppen

Min cavalier älskade folk, ju fler människor desto bättre! Var vi ute och gick kunde han sätta sig och vänta på någon som gick 50 meter efter oss, för det kunde ju vara någon som ville hälsa....

Men hund + bur, max 8 kg? Min cavalier vägde nog 8-9 kg utan bur tror jag. Fast han kanske var ovanligt stor och kraftig?

• Delicatoboll

Vet nämligen en hund som blir väldigt nervös om det är mkt folk. Den är aldrig still. Så fort någon rör sig så måste den upp och springa några varv runt huset. En sån hund vill jag inte ha.

• Pråppen

Det är ju med hundar som med människor, man vet inte vilken typ av personlighet de har innan man har lärt känna dem... En del är lugna och en del mer stressade.
    Fast det beteendet du skriver om ovan kan man säkert träna bort.

• Delicatoboll

Jo det är klart att alla hundar har olika personligheter och det är ju tur det. Men ändå så är det ju skillnader mellan olika raser.

Okej alltså jag vet inte men har läst på många ställen att de väger mellan 5,5-8

• Delicatoboll

Men men om det skulle va lite mer så står jag ut med att betala lite övervikt för det står att det får man isf göra, som ett vanligt handbagage. Bara det håller motten om storlek.

• <:3 )~~~~

Cavalieren är en mycket trevlig ras, jag vill dock peka på en viktig sak som sällan nämns. Cavalierens päls måste vårdas ordentligt och kammas för de får svåra tovor annars.
    Angående att håren skulle vara lätta att få bort, vi lämnade in ena bilen häromdagen för rekonditionering. När det var dags att hämta den sa de att de aldrig igen skulle ta på sig en bil med hundhår..

Det är väldigt viktigt att man inte övergöder en cavalier, just pga rasens vanligt förekommande hjärtproblem.

Av de cavalierer som jag mött har de flesta varit mycket glada och människokära hundar. De kräver, sin storlek till trots, en hel del aktivering.
    Agility är en jättebra sysselsättning.

Min cavalier kille är förresten 38cm i mankhöjd och väger 10kg, så storleken kan variera en del.

Lycka till i jakten med att hitta 'er' ras!

Svar på tråden Sex & The City, Charlottes dog