• Lapinette

MAJ 2006 tråd 4...

Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.

• Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...
  • mia_maj2006

Lapinette: Franska myndigheter = krångligt. Det verkar som man blir identifierad utifrån sina föräldrar på något sätt, så kände jag i alla fall när jag skulle ha uppehållstillstånd. Tur att du kan glömma bort krångligheterna med lite skoköp...
    Själv laddade jag ner hindersprövningen igår från nätet. Man kan visst gifta sig med sina halvsyskon efter godkännande av länsstyrelsen. Det enda som verkar helt omöjligt är att gifta sig med sina syskon, sina barn och sina föräldrar... För mig känns det tryggt att gifta mig med någon jag inte är släkt med. Kommer ihåg ett gammalt Arkiv X avsnitt om inavel där de hande fått barn med sina syskon och sina barn i generationer. Det var jätteäckligt (fast bara fiction förstås). "This child has every birth defect known to man".

• msbine

mia_maj2006: Kan man ladda ner de blanketterna redan? Hur gör man sen, fyller man i och skickar in till skatteverket eller och sen får tillbaka den hindersprövning som man ska lämna till prästen? Sorry för alla frågorna...

• Telan

Lapinette: Vet du nått om hur skorna ligger i pris? Om de bara finns att beställa på nätet är det nog inte intressant för jag vill gärna prova innan jag köper.

mia_maj2006: Jag minns det avsnittet!! Uscha mej!

• mia_maj2006

msbine: Vad jag förstår så fyller man i det och skickar in det till skatteverket. Sedan gäller beviset du får tillbaka i 4 månader så du får vänta lite med att skicka in det. Beviset ger du sedan till prästen eller vigselförrättaren i mitt fall.

• msbine

Ok, då förstår jag. Vad hette de blanketter du skrev ut?

• mia_maj2006

7680 Ansökan om prövning om hinder mot äktenskap/registrering av partnerskap (hindersprövning)

Finns under Blanketter/Folkbokföringsblanketter

• Lapinette

Det är Ansökan och försäkran om hindersprövning samt Anmälan efternamn som ska fyllas i (om någon av er ska byta namn). Blanketten för namnbyte heter 7631 och finns också på nätet. Jag har pratat flera gånger med Skattemyndigheten då jag även måste få in papper från Frankrike....dock endast ett papper vid jämförelse mot Franrkikes bunt.

Här i Frankrike så ska det visst annonseras ut om vårt giftemål (från borgmästaren i Cannes) och om inte opponerar sig mot det på 10 dagar så skickad alla papper tillbaka till Franska Ambassaden i Stockholm och så ska ytterligare papper fyllas i. Räknar med att hela proceduren tar ca 1 månad varpå vi redan har börjat med den. Hos Skattemyndigheten kan man få hindersprövningen på en dag om båda är skrivna i Sverige.

Som sagt tänk på att den bara gäller i 4 månader så ansök inte för tidigt!

• Telan

Strålande, då kan man ladda ner på en gång! Lika bra att ha det gjort också.

En helt annan sak nu. Hur gör ni med presentöppningen?? Tänker ni ha det före eller efter middagen, dagen efter med gästerna eller kanske rent av på själva i lugn och ro? Hur lång tid kan det tänkas ta? Vi funderade lite på att ta det efter middagen, medan borden plockas bort och bandet riggar. Tanken var väl att baren öppnar samtidigt och att det är valfritt om man vill mingla eller titta på när vi öppnar presenterna.

• Telan

Lapinette: Det låter onekligen krångligt. Det var ungefär lika för en kompis som jobbade i england ett år som tandläkare. Jisses va papper det var att fylla i och skickas fram och tillbaka innan allt var klart med tillstånd mm. Bra att ni är ute i så god tid, man vet ju aldrig ifall det krånglar ännu mer och drar ut på tiden.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 4...