• sweet saint

Alla dessa "måsten" och tvångstankar....

Blir inte klok på en del inlägg här ibland...

Det finns så många påhittade "måsten" när det gäller bröllop och planering så man knapp kan tro sina öron..

Att folk kan seriöst sitta och nästan få ångest över ex; "har hittat ett par fantastiska skor till klänningen men de kommer inte från bröllopsbutik - kan ja köpa dem??", och "kan jag ha utsläppt hår på våran dag - Passar inte i uppsatt", och "Person A och person B hatar varann MÅSTE de sitta tillsammans??", det är för mig helt otroligt!! Ett bröllop ska ju vara en trevlig tillställning följt av en trevlig fest... varifrån kommer alla tvångstankar????

Vill bara ge ett tips: lugna ner er och njut av planeringen, låt inte denna dag driva er till vansinne och kom ihåg att det viktiga med denna dag är att ni får säga JA till varann!! Allt annat är gamla traditioner och komersiella påhitt!!!!! Det finns inget som säger att ni måste spendera 10000 kr på en klänning som ni använder EN dag, det finns inget tvång att ge varje gäst presenter, det finns inget tvång att bjuda folk man hatar... Det finns inga måsten!!!!!! Ni ska gå utifrån era drömmar och era möjligheter och era tidbegränsningar!!!Det finns inget som säger att ni måste spendera minst 70000kr på detta bröllop-annars älskar ni inte varann..

Kom igen nu...

• Svar på tråden Alla dessa "måsten" och tvångstankar....
  •  Miss Cee

Det är väl så att de flesta människor idag inte går på bröllop så ofta, eller gifter sig själv så ofta för den delen ;)

Alltså, det är ju betydligt lättare att vara avslappnad i förhållande till en studentfet eller en födelsedagsfest, för det har man varit på så många, så man har en del att jämföra med och det blir inte en sån stor grej.

Däremot bröllop är det ganska sällan man får gå på. Och man ser bara slutresultatet, man får ju inte komma in i brudparets hem veckona innan och höra hur de får psykbryt över bordsplaceringen, eller hur de kämpar med budgeten. Man får bara se det färdiga resultatet, som praktiskt taget alltid blir underbart och jättetrevligt. Upplagt för prestationsångest alltså =)

• Malin A

sweet saint
    Måste bara säga att jag instämmer i mycket av det du skriver!
    Man gifter sig inte med alla andras förväntningar eller önskemål - det är VI som ska bli fru och man som gör som VI önskar och drömmer om, för VÅR skull!

• jocelyn

Jag tycker att det är ganska svårt att planera. Själv är jag inte van att koka ihop den typen av fest eller "spöka ut mig" till balens drottning... Jag erkänner mer än gärna att jag behöver hjälp!

Btarna är jättebra med alla sina olika idéeer, förslag och lösningar. Jag tycker man får ut jättemycket av att fråga eller för den skull dela med sig om man själv råkar ha ett tips.

*tumme upp till BT*

• aircondition

Jag tror det handlar om att man älskar (däribland jag själv) att prata bröllop! Mycket av det som sägs här är bra tips och ideer. Och så finns det sånt som man bara måste få prata om ändå liksom...

• linele1

Håller med dig sweet saint. så lät att fastna i bröllopsfällan. man måste ha ett rejält tag om sig själv för att inte komma in i snurren. man lurar lätt in sig själv annars i alla "måsten".

men BT är enormt kul och tror inte det är det sweet saint har något emot.. annars skulle hon inte vara här eller hur?

• sweet saint

ja absolut!!! Bt är jättekul att vara inne på!!! Det är kul att läsa om olika ideer och allmänt "prata" lite med nya människor!! Det är ju verkligen ett intressant forum för oss att vända oss till!

Och man kan bli stressad av allt man ska planera, och eftersom man får läsa om andras planer om bröllop så kan det bli lätt så att ens egna ideer och drömmar som från början enligt en själv var perfekt, inte längre duger.. Och det är nog därför konstiga, stressade och överdrivna frågor kan dyka upp! Att man blir stressad av att inte vilja/kunna ha vitguldsklänning med diamantskor eller servera guldgjuten potatisgratäng med silverfile, kryddat med brilljantpeppar...

Jag vill bara påminna er som blir stressade rätt som det är att komma ihåg att njuta lite av dagen och av planeringen... att era drömmar räcker till och det kommer att bli fint!!

• Millan28

Jag är nog lite tvärtom. Jag blir provocerad av allt detaljplanerande och samtidigt peppad av alla alternativa trådar, anti-bridzella mfl, och trådarna om billiga bröllop.

Nu ska ju vi inte vara så traditionella men vi lägger ju ut en del pengar. Börjar nästan ångra att vi gjorde det så dyrt och komplicerat samtidigt som det kommer att bli såååå skönt att få åka bort och gifta sig.

• linele1

briliantpeppar! gud var du e rolig sweet saint!!!

• Maja-bruden

Här är jag! Livrädd för att inte behaga min omgivning, att inte passa in, att inte göra rätt. Men nästan ingen som känner mig skulle säga att det är mig jag pratar om, jag är ju så säker på mig själv! Jag som alltid säger vad jag tycker och går mina egna vägar. Och ibland är det lätt. Ibland däremot är det inte lika lätt. Då blir jag osäker, och eftersom jag VILL göra det som känns rätt så gärna så ältar jag det tills jag inser hur löjlig jag låter och så tar jag ett beslut...och här har jag hittat ett perfekt forum för mina funderingar: duger jag? Gör jag "rätt"? VÅGAR JAG?

Maja-bruden

Svar på tråden Alla dessa "måsten" och tvångstankar....