• vinterbrud06/07

30-40 tusen kronors budget

Hej! jag o min sambo går i bröllopstankar.. budgeten vi hade tänkt oss är ca 30-40 tusen. kommer ha ca 25 gäster, inte så stort...
    hur tänker ni med samma budget? lite åsikter??
    kram

• Svar på tråden 30-40 tusen kronors budget
  • aprilbrutta

Hej!
    Vi har ungefär samma budget. Blir mellan 22-25 vuxna och ett par barn och ligger på ca 30000-35000. Kommer att gifta oss utomhus och ha middag utan dans på ett mysigt gårdshotell här i närheten. Kan skriva ut mer exakta siffror senare!

• Sagotroll

Nu blev jag rädd! Vi har inte planerat någon budget än och när jag läser era kommentarer verkar det som att vårt bröllop kommer bli vråldyrt! Vi ska ha ca 70 pers bjudna till middagen och sedan över 100 på öppet hus, där de bara får frödingetårtor o.dyl. Min klänning ligger redan på runt 5000 kr och brudgummens ungefär lika... Vad tror ni att vårat bröllop kan gå på om det fortsätter i den här takten? Har någon smarta spartips?

• Annzis

Hejsan Sagotroll!!

Gör upp en budget genast!! hehe, mitt första tips.... Vad erat bröllop kommer att gå på????
    Svårt att veta... Beror på hur ni vill ha det!

SPARTIPS:

Vi ska ha en buffé som kostar ca 150 kr per person, det e lagom! =) Och vi får mkt mat för det.

En kompis ska göra tårtorna. Så det blir lite billigare.

En kompis ska göra mitt hår för ca 600 kr och det är BILLIGT :) (eller???)

En kompis ska fotografer så det är bara kostnader för film, framkallningar, album, ramar och förstorningar som kostar.

Jag har fyra tonårstjejer som jag känner som ska hjälpa till med maten plus en vuxen (gratis) och kocken.

Fästmannen ska hyra sina kläder.

Och vi ska inte ha alkohol på festen heller, så där sparar vi in pengar.
    Och ska man ha det så är det inte alla som har gartis drinkar i baren. Man kan ju ta betalt men det tycker jag e lite snålt....

Vi ska vara i ett församlingshem som endast tar 300 kr i hyra.

Vi ska ha häst o vagn men då valde vi att ha 1 häst med en mindre vagn. mycket fint och hälften så billigt!!

Det var lite tips från mig. Fråga gärna om det är något du undrar över.

KRAMAR//AnnA

• Fru Cinderella

Vi har en budget på 30.000 ungefär, klagar inte om den sjunker under, men det tvekar jag stort på.

Har 50 gäster
    Fann min klänning, idag faktiskt :) 5000:-
    Maten gör vi själva 3000:-
    Hyr bygdegård
    Självkostnadsbar förutom till middagen o bålen som vi kommer ha som brudskål.

Kommer sova i rummet ovanför festlokalen förmodligen och be några vänner dekorera det som bröllopspresent.

Ehm.. vad mer.. ringarna går på 5700:-
    Bröllopsresa önskar vi oss.

Lokalen kostar 2100:-
    Kommer ha karaoke o mp3 som musik.

Känner några arbetslösa servitörer som kommer hjälpa till med buffén för en billig penning.

Jag gör mitt eget hår, men sminkar mig hos sminkös för 300:-

Har gratis häst o vagn. Min medryttarhäst, ska köra själv, blir roligt :)

Tips kanske man ska avsluta med. Tänk på vilka detaljer som är viktiga när ni börjar skära ner o tänk ut det mindre viktiga.

Bra o bestämma tidigt är vad man vill lägga på maten. Om man kan tänka sig o laga själv eller vill ha det på restauragn eller catering. Det avgjorde större delen av vår budget.

Lycka till!

• Fru Cinderella

Glömde lägga till

* Odlar blommor o binder buketten själv

* Gör smyckena själv

* Gjuter/Stöper ljusen

* Gör alla trycksaker

• solstickan

_Cinderella_

Har du hittat klänning?!
    Har du nån bild?
    *nyfiken*

• June20

Ordet är gör mycket -själv ;)
    och andra ordet är- buffé

hade det inte vart för att jag vill ha liiite lyxig mat på restaurang så hade vi också hamnat på ca 30 000 för 26personer.

• Therése 2006-07-01

Smurfan_JM

Hm, undrar hur du ska få till ett bröllop med 100 pers för 30 tusen??

Vi har ett för 95 pers och det kommer att kosta mellan 50-70 tusen, och då köper vi sprit i tyskland, gör buffen själva, sover i en gratis stuga, ringarna gick på 4000:- ihop och festlokalen kostar 750:-.

• Dilba

Solstickan,
    det verkar som om vi har ganska lika bröllop=)

Vi valde att ha få gäster och ville slippa att göra något själva. Vi har en budget på ca 30-40 tusen, vi har mat och övernattning på ett slott för 12 personer och det går på runt 22000,klänningen kostar 2700:- och ringen 8000:-, fotograf 1500:-,buketten max 500:- sedan tillkommer väl lite smådetaljer som tiara och annat smått!

Bröllopsresan fixar våra föräldrar, de dumpar oss med biljetterna på flygplatsen! Jag tycker att det är kanonspännanade, men har inga höga förväntningar utan tror att M2B och jag har det mysigt var vi än hamnar!Om inte annat så har planerandet av denna resa fört våra mödrar närmare varandra och de har koncentrerat oss på det och låtit oss vara ifred med att planera det andra=)

Många drömmer om ett stort bröllop med no limit för att det är EN enda dag i livet och då tycker jag verkligen att man ska se till att man får den dagen man drömt om!
    För mig är drömmen att ha familjen nära mig och slippa göra något själv, resten av mindre betydelse och det kommer att passa mig perfekt! Vilken tur att vi är olika!

• solstickan

Dilba

Ja, det låter ungefär så som vi har tänkt. Man måste bestämma sig för vad som är viktigt och sen utgå från det.

Svar på tråden 30-40 tusen kronors budget