• Gemma

Glamour, mon amour!

Gör såhär så att vi kan stänga tråden helt: '

2006-03-16 09:16 Lapinette

Gemma - säkert något med lyx och flärd! Jag är superdålig på att läsa andra trådar inne på BT numera. Var flitig förr...då jag behövde planera bröllopet. Numera går jag bara in för att ni är så trevliga!

Pratade hår igår (vi gjorde ingen provuppsättning). Tjejen som ska göra mitt hår kom med en kasse med spolar till mig och sen diskuterade vi bröllop. Hon ska även köpa en "remsa" löshår för mitt hår är ganska så tunt. Sen ska vi antagligen göra 2 provuppsättningar och kvällen innan bröllopet kommer hon och syr in löshår och lägger upp det på spolar. Allt detta för 600 kronor. Självfallet måste jag ge henne en present!

Var sedan nere och provade klänning. Den är fortfarande stor så det blev lite grrrrr...mellan mig och mamma. Så blir det alltid när hon syr åt mig men i slutänden brukar det bli bra. Gemma, vi klippte i din spets!!! Det kändes jätteläskigt. Mammma nålade på den och så klippte hon bara ... men det kommer att blir fint. Din spets är i en lite mjukar vit nyans än mitt siden men jag tror att det kommer att bli vackert att det bryter av lite. Det kommer att bli massor med tyg över så du kan göra något till håret, en topp eller vad du vill. Du får tillbaks det när jag bjuder dig på middag!

2006-03-16 09:59 Gemma

Lapinette, vad GLAD jag blir! Så himla roligt att spetsen får vara med på ditt bröllop också! Snacka om återvinning. Hehe, hur tror du jag kände när jag klippte av hela klänningen då
    Jaaaa, vi får ta en skön kväll med massa vin och prat om Kina, Cannes bröllop och allt annat, när jag kommer tillbaka (efter påsk).
    Kramar, G

• Gemma

Kaisa: Hehe, jag skulle aaaaldrig kunna läsa utan att lägga mig i. Önskar jag kunde det men jag tänker med munnen.

Lapinette, roslagsbrud: Yeah, right, jag är så hemlig av mig hehe... men troskyldighet funkar också, jag var faktiskt SKITBRA på att få folk att snacka när jag journalistade. Var ju typ arton då också, med långa flätor och glittersmink. Inte osynlig men definitivt "oskyldig".

Lapinette, min man lärde sig svenska så fort han kom till Sverige, men han gillade inte skånska (morr!) så han har rikssvenska "r"! När vi träffades trodde jag att han var östeuropé eller möjligtvis österrikare. Gissade på allt utom fransman. Det skojigaste var när han jobbade på fabrik i eslöv och plockade upp en del slanguttryck. "Hallå ditt åla-rens" kunde det eka i kontoret på kvällarna när han pratade med sina anställda.

Ååååå så mysigt med Cannes och din mamma och promenaden och allt.

Internetdejting: Jag har haft 2 dejter med romantiska förtecken och ytterligare cirka 5 med heltigenom vänskapliga förtecken (två av dem var bjudna på vårt bröllop!), för mig känns det klockrent att kommunicera både live och i skrift, tror att jag har hyfsat lätt att läsa av människan bakom texten, åtminstone har mina intryck stämt hittills. Ett stort problem är emellertid DOFTEN. Om man ska dejta romantiskt måste man gilla den andres doft och det kan bli helt fel! Man är ju till syvende och sidst ett djur som reagerar på ferromoner.

Roslagsbrud: Hur funkar det när du får smyckena gjorda speciellt för dig? Jag gick ju till den galna kvinnan i england för min hårmojäng, men hon gör bara på beställning.

Betr. din svärfar kan jag bara säga att jag förstår honom. Du verkar ju vara en guldklimp (som till 30% består av cheesecake från Gateau). Kan villigt erkänna att mina föräldrar pröjsade det mesta av vårt bröllop, mannens föräldrar betalade nästan inget av princip (de har inte gjort det för sina andra 2 barn och allt ska vara millimeterrättvist) men i gengäld jobbade de halvt ihjäl sig för att minska våra kostnader. De sparade på olika sätt cirka 30.000:- åt oss genom att mixtra med olika skatter, åka runt och fixa vin et c. En superbra kompromiss! Själv betalade jag hela min outfit inkl. 2 Londonresor med boende och mat, min man betalade sin (inkl. Parisresa, I know, vi är helt jäkla galna). Blommor och busstransport, fotografens resor, rum och utgifter, 2 extra rum på hotell i stan där folk kunde göra i ordning sig samt allt som rörde invitationerna delade mannen och jag på, fifty-fifty.

zea: Eller hur var det rätt lätt att hitta tråden ;)

Nu ska jag göra ett tråkigt översättningsjobb för en hemsida för ibland måste man jobba också. Sa hon uppfordrande till sig själv.

Sen ska jag kela lite med Gerlinda. Hon och jag ska gå på party ikväll.

Kram, G

• Gemma

Roslagsbrud: Kom och hälsa på i Shanghai! Faktum är att det kostar hur lite som helst att flyga dit. Min ToR-biljett med SAS kostade t ex 5200:-

kram, G

• Gemma

Jag har ju resfeber ju... får inte plats med alla skor och allt smink, och så ska jag på gala ikväll. Och så jobbar jag samtidigt. Och i morgon bitti måste jag till ambassaden och hämta visumet... snacka om att vara ute i sista minuten. Åker i morgon vid 14-tiden. Puh!

Kram, G

• Gemma

Sötnosar! Jag sitter i min mans pråliga lyxvåning på Hua Shan Lu i Shanghai, väntar på att chanel-nagellacket ska torka, slänger snorkiga blickar mot städerskorna om de inte diskar tillräckligt effektivt och tvättar min mans skjortor. Detta kommer väl att hålla i cirka två dagar, sen ska jag angripa staden och min framtid lite mer seriöst.

Skriver mer senare! Kram, G

• Gemma

Och ÅH vad kul med all aktivitet här... och tillströmningen av nya, helsköna människor. så kul att läsa om era äventyr... mina kommer snart att redovisas med sedvanlig noggrannhet ;)

• Gemma

Hej på er! Dag tre, nya tvättprojekt. Känns lite typiskt att man anländer till ett tomt kylskåp och en överfylld tvättkorg, och en man med hjälplös uppsyn... grejen är att han klarar sig alldeles fantastiskt bra utan mig, men han vill nog känna sig behövande, och att jag ska vara behövd.
    Mitt enda nyårslöfte, att dricka en massa champagne, har jag redan börjat infria. I söndags träffade vi lite vänner och käkade champagnebrunch på four seasons hotel, med pilgrimsmusslor, sushi, caviar, oxfilé, frukter, bakverk... ja ni fattar. Och fritt flöde av veuve cliquot. Tänker ha som ambition att upptäcka nya ställen flera gånger i veckan, även när vi båda jobbar. I går sov jag till halv tolv, sen mailade jag större delen av eftermiddagen medan jag tvättade. På gymmet körde jag stenhårt i en och en halv timme, i ren frustration. Och när jag kom hem låg mannen på soffan och såg uttråkad ut. Efter en enkel middag gick vi ut i natten, temperaturen är riktigt behaglig här, runt 15 -20 grader med en frisk vind och riktigt okej luft. Vi bor i de gamla franska kvarteren med pampiga tjugotalsvillor och vita trädsstammar som böjer sig över de slingrande gatorna så att det känns som om man vandrade genom arkader. Överallt finns hemliga trädgårdar bakom höga gjutjärnsstaket. Och efter en halvtimmes promenad kom vi fram till vår destination, en helt nyöppnad bar inhyst i en av tjugotalsvillorna. Det var HELT underbart! I trädgården porlade vatten och det stod lyktor utplacerade överallt. Invändigt fanns sprakande brasor i varje rum, vackert mörkbetsat trägolv, guldspeglar och tomatröda väggar. Huset hade fyra våningar och det gick slingrande trätrappor mellan varje våningsplan. Mannen drack en martini-cocktail och jag tog, naturligtvis, champagne. Jag jobbar ju hårt på det här med nyårslöftet och än så länge går det alltså utmärkt. Vid halv ett vandrade vi hem genom sammetsnatten och stötte bara på små grupper med tjattrande shanghai-prinsessor, modedockor som lever sina liv genom Elle och Vogue och bara tycks ha ett enda mål i livet: Att snärja en västerländsk man. Så att de kan ha äkta Gucci och Louis Vuitton istället för fejk. Man ser dem för övrigt ÖVERALLT, västerländska män som travar två meter bakom sina snorkiga prinsessor, kånkande på deras handväskor och papperspåsarna från Sephora, La Perla och Mango (japp, västerländskt som västerländskt - allt är lika bra).
    De stackars kinesiska männen börjar få svårt att gifta sig, kvinnorna har höjt sin standard, exempelvis kräver de ofta en schysst bostad och en sån har man bara råd med om man får sin lön betald av ett västerländskt företag. Tretusen dollar i månaden är normalt för en bostad och för oss är det inga problem eftersom mannens (franska) företag betalar vår, men för hans kinesiska kollegor är det svårt att hänga med. Och ingen 120 kvadrats etagevåning med städhjälp och terrass är lika med ingen kvinna som väntar på en efter en tolv timmar lång arbetsdag.
    Och med tanke på min egen väntande mans dystra ansikte igår verkar ju sånt vara rätt viktigt.

Lapinette: Du har så mycket fler psalmer att välja mellan eftersom du gifter dig på sommaren! Vi tog Härlig är Jorden för det fanns nästan inget annat som folk kände till, förutom då En Vänlig Grönska, i denna ljuva sommartid och annat som inte lämpade sig i oktober.
    Din stackare, känn nu ingen organisationspanik utan unna dig att vara sjuk på riktigt. Du är så effektiv att du kommer bli klar i god tid, om du bara tar hjälp av dina vänner och släktingar.
    Är SÅ nyfiken på hur klänningen blir!

Laban, jättekul att få höra om din galna klänningsjakt och grattis till din slitsade nya kompis. Sorry att det fanns så mycket dyringar i affärerna ;)

Kramar, G

• Gemma

Lapinette - förutom att vi har ett jäkla brokigt förflutet i den här tråden, med alla nationaliteter, verkar vi ha just resandet gemensamt. Kanske har man automatiskt myror i byxorna när man har rötter lite överallt? Tror att jag berättade för dig att vi åker på bröllop i Ungern i maj! Superkul. Värdparet är släktingar till mig, de var så himla söta och hade med tolv flaskor prima tokaijervin till vår dessertbuffé! Nu gifter sig deras yngsta dotter, som jobbar i Bryssel precis som hennes blivande make, de tillhör den nya generationen östeuropeer som verkligen vet vad de vill ha och hur de ska få det. Blir intressant att se om vi träffar folk med genemensamma värderingar på bröllopet... Sen lär vi ta en vecka när vi bilar runt på landsbygden och i alla söta små städer som finns där men som jag aldrig besökt. Båda mina föräldrar kommer från Budapest så det är mest där jag har hängt. Bertrand är superspänd, han älskar Ungern! Vi lär precis som Izuina tillbringa några timmar på Spa, sen kommer vi få bråttom in i bilen för vi älskar att köra runt utan någon direkt plan.

Nä, nu måste jag knata iväg till min favorit-pedikyrist (Frangipani) och fixa blommiga tånaglar. Så att jag är fin när min man kommer hem. Euuu vilka värderingar man hunnit få ;)

kramar, G

• Gemma

PS: Halva jag känner mig värdelös för att jag inte jobbar. Halva njuter i fulla drag.
    Skrev en krönika i morse som väl på sikt ska in i nån sorts dagstidning... inte för att det betalar särskilt bra men för att det får mig att känna mig aningen mindre slö.

Svar på tråden Glamour, mon amour!