• Gemma

Glamour, mon amour!

Kaisa, har hört att Hongkong är helt underbart, men betydligt mer västorienterat än Shanghai. Skulle vara kul att uppleva det någon gång. Trivdes din syster? Vad jobbade hon med?

/G

• Gemma

Kaisa - retroaktivt nyårslöfte, kör! Kinesiska nyåret slutade ju för inte så länge sedan så du kan ju räkna från och med det.

• Gemma

Hej på er! Solen skiner och jag har gjort en makalöst oseriös pedikyr med små katter på stortånaglarna. Idag fortsätter jakten på det perfekta gymmet, har också börjat kolla upp diverse kontakter här och bokat in ett par seminarier i svenska handelskammarens regi så jag ska komma igång med jobb och språkstudier om inte alltför länge. HK verkar för övrigt duktiga och väldigt aktiva, allt från fester med "dekadenta shanghai på 20-talet"-tema till rena "så startar man upp egen inredningsdesign"-firma-seminarier.

Lapinette, min godaste champagne hittills
    Här är utbudet begränsat så det blir Veuve cliquot varje kväll. Men det gör ju inte så mycket hehe.

Ikväll ska vi på mannens franska stamhak Le Bouchon, väldigt burdust franskt, jag har sett partybilderna därifrån så jag var lite nervös men gubbarna höll sig i skinnet, jag utstrålade bara lite skandinavisk isdrottningkyla och sen var det lugnt. De kallade inte ens mannen för "la suedoise" som de brukar.

Roslagsbrud jag är SÅ nyfiken på din klänning! Låter supersöt.

Nu ska jag jobba lite (pysslar med en hemsida om näringstillägg och hälsa). Må fint!

Kram, G

• Gemma

...godaste champagnen hittills var en Laurent Perrier millesime. Och så gillar jag Moet jättemycket, mumselimums. Ska kolla din rekommendation så fort jag får tillfälle.

• Gemma

Hallå Kaisa! Ja alltså jag bor ju här, i alla fall snart. Min make flyttade till Shanghai för ett drygt år sedan på grund av att han fick ett nytt, snajdigt jobb. Eftersom jag var på väg att avsluta en utbildning i Stockholm var det inte aktuellt att flytta med honom. direkt efter skolan fick jag jobb, men när nu mannen blev erbjuden en ny, förlängd tjänst bestämde jag mig för att ta denna fantastiska chans och bo här med honom. Och det känns jättebra, hittills.

Kram, G

• Gemma

Roslagsbrud: Kejsarpingvin låter pampigt. Det blir jag gärna. Mannen har f ö köpt pingvinfilmen, plus en om flyttfåglar. Vi ska se dem nån kväll. Har du sett någon av filmerna?

• Gemma

Hej! Trodde inte att det var möjligt men... igårkväll blev det lite för mycket champagne faktiskt. vi var på vårt stamställe som är parodiskt franskt och den franske ägaren började klämma på mig bara för att reta min man... och det lyckades. Inte så mycket men tillräckligt för att mannen skulle få lite ledsna ögon och jag själv, grymt dåligt samvete. JAG förresten, det borde ju vara ägarens fel, men allt blir ju så komplicerat när man har att göra med fransmän. Varför är de så jäkla skitjobbiga?
    Annars är allt fine and dandy. Solen skiner och världen ligger bokstavligen för mina fötter. Ska ta I-poden och Gerlinda (handväskan ni minns!) på en liten promenad snart. Vi håller på och jobbar med visum och arbetstillstånd och allt annat man behöver för att flytta hit på riktigt. Plus att jag bokat in ett step-pass på Fitness First ikväll, och ett antal middagar med svenska tjejer som bor här.
    Roslagsbrud, det är roligt och liksom lite ironiskt att din klänning är trendig när du bara följde ditt hjärta. För det var exakt likadant för mig. Jag SKITER verkligen högaktningsfullt i att följa trender, jag köper kläder som kittlar någon nerv, allt styrs från hjärtat och magen. Ibland blir det "rätt", ibland blir det knasigt, men aldrig att det känns som modemaskerad.
    Du är modig som designade din egen klänning, jag vågade mig inte på det, men jag brukar "customisera" mina kläder, typ byta knappar och annat för ofta är det smågrejer man vill ändra för att det ska kännas helt som en själv.
    Sen älskar jag H&M, har på mig ett par säckiga canvasbyxor som är hur sköna som helst - just nu.
    Bra grej: Om jag vill ha något struket, typ ett par byxor, stoppar jag dem i en påse och tar hissen ner till receptionen och sen anländer de till min garderob. Priset, knappt 15:-, hamnar på mannens månadsfaktura (som betalas av hans arbetsgivare). En del av mig tänker att jag aldrig mer kommer att orka bo hemma igen. Och samtidigt saknar jag redan känslan av att vara vuxen, allvarsam och kringströvande bland stockholms ockrafärgade hus, Sverige är så vackert att det värker. Vi har ju kvar lägenheten på Kungsholmen och där kommer jag nog att hänga en del i sommar, samt hos mappa i nordvästskåne, plus att vi får låna några kompisars hus på Österlen. Men shit alltså, jetlag är svår att ignorera. Mycket kan överbryggas men inte tidsförskjutningar. Känner mig fortfarande vimmelkantig varje morgon.

N.Y har jag varit i, 2 gånger. Jag jobbade bägge gångerna. Första gången hösten -92, andra gången i maj -95 någon gång. Minns att jag vandrade runt i Greenwhich (?) Village och kollade på folk med dreadlocks och tyckte att det var såååå exotiskt. Men eftersom mina uppdrag i snitt varade ett dygn, hann jag inte upptäcka särskilt mycket, plus att jag var ensam och tonårig och i sanningens namn rätt skräckslagen.

Izunia - du tycks verkligen leva ett spännande liv! Ska du anställa folk till din butik så att du kan fortsätta resa lika mycket eller får mannen finna sig i att resa själv?

Må väl! Kram, G

• Gemma

Och Lapinette... hoppas du mår o-illa idag.

• Gemma

Lapinette - kan väl bara säga såhär, att det fåtal gånger jag blivit tafsad på, eller antastad, har det alltid rört sig om fransmän. Men de utgör en pytteliten minoritet.
    Har dock varit med om att en gubbe tallat trots att jag satt i knät på min man, så det där med respekt vet jag inte. Har också märkt att franska tjejer gärna flirtar med ens man när man själv är med, så det där att provocera verkar vara könsöverskridande. Men som sagt, de flesta är såklart schyssta.

Lapinette, ja du har verkligen ett stiligt och exotiskt utseende, fattar verkligen att du gillar svart dräkt och sådär. Själv blir jag bara så himla glad av färg. Det gäller både kläder och inredning. Älskar mina fågelmönstrade tapeter i matrummet hemma i sverige.

Idag ska jag eventuellt ge mig ut på lägenhetsjakt (vi vill stanna i området men ha nåt lite roligare än den nuvarande, gärna grönområde). Ikväll blir det nån bar, men ganska stillsamt eftersom mannen jobbar i morgon. Ska f ö få se hans fabrik i morgon, fullt av kinesiska arbetare, spännande!

Lapinette, jag tror att vi stannar i typ två år, max tre. Men jag kommer att pendla fram och tillbaka som en tok.

Igår gick jag på ett kinesiskt step-pass (men på internationella Fitness First, så läraren skrek på engelska). Det var mycket "LEFT! RIGHT! LEFT! RIGHT! DEEPER! DEEPER!" Och så lydde man. vågade liksom inget annat. Maskinerna ute i själva gymmet var vanliga technogym, precis som hemma. Luften var lite unken, det var tjockt med folk och ja, kändes ungefär som SATS Hötorget innan renoveringen. Och kostar dubbelt så mycket i månaden - för att träna på ETT gym. Men det är så i Kina, man får betala skitmycket för allt som är gratis i Sverige. Som en liten plätt med grönska. De lägenheter vi kollar på nu kostar alltså cirka 3000 dollar i månaden, bara för att jag vill ha lite space, luft, lugn och saker som fungerande internet.

Kaisa, vi började se pingvinfilmen i går. Jag såg bara halva, sen somnade mannen på min arm (han är JÄTTETUNG men jag härdade ut) medan jag läste min skräckroman: Låt den rätte komma in, av John Ajvide Lindkvist. Rekommenderas!!!
    Men jag kunde nästan inte koncentrera mig på boken för jag tänkte bara på den där pingvinen som kommit ifrån flocken och skulle dö, ensam. Och att sälar som är så söta, kan se ut som jättestora, otäcka monster!

Alltså, ni som inte sett pingvinfilmen - gör det! Den är heeeelt underbar. Och så himla komisk.

Nu ska jag ut i soliga Shanghai och promerera med min alltjämt guldinpackade Ipod.

kramar, G

• Gemma

Roslagsbrud, just nu är det verkligen idealiskt att bo i Shanghai. cirka 15 grader och strålande sol (om än bakom en hinna av smog). Fast just den här morgonen var det väl inte helt idealiskt, väcktes av tjingtjong-konsert i parken, på andra sidan gatan. En massa människor som stod och tittade på tjejer i folkdräkter som rörde sig stelt åt olika håll. Jag har onekligen en bit kvar innan jag kan uppskatta den traditionella kulturen.

Igårkväll var vi på en marockansk bar, det var ett tempel byggt i en park och så satt man i olika rum på puffar och rökte vattenpipa, eller drack drinkar (jag fick en urgod som hette Sandstorm: Honungsvodka, apple schnapps, apple puré, lime & cinnamon i martiniglas. Mums!

På sätt och vis bävar jag inför Låt Den Rätte Komma In-filmen. Hans språk är så fantastiskt men skildringarna är vanvettigt äckliga. Ni vet - "Hon sträckte in handen och grep tag om hjärtat och det lät "splaff" när det spräcktes som en död manet, hon tog ut handen och mellan fingrarna dinglade slamsor av hjärtat", sådär håller det på, sida ut och sida in. Kombinerat med våldsporr, bland det grövsta jag läst faktiskt. Men den är så jäkla spännande och välskriven att man inte kan sluta.

Lapinette, den där tröttheten du beskriver när du måste prata franska, den släpper - tro mig. Nu känner jag den knappt alls. Pratar massa franska här i Kina, för övrigt, för mannens umgänge och arbetsplats är ju franska - i huvudsak.

Lapinette - jag vet exakt vad du menar med gymmet! Här är det mycket mer blandat. Dock - ett av gymmen vi funderar på att bli medlemmar i hade ett särskilt rum för "women who do not appreciate to work out among men". Det var rosa små mattor och rosa hantlar, de tyngsta vägde kanske tre kg. Det knasigaste var att det var stora fönster runt hela tjejrummet så SNACKA om att känna sig uttittad.

Roslagsbrud: Jag tänker ofta på mina vackra tapeter. Det lustiga är att de kommer från Laura Ashley!

Kappa... jag kör en traditionell Burberry-trench hela våren, på vintern har jag en buteljgrön tiger-kappa och en grårosa Yumi Mazao, köpt för åttahundra spänn på Lafayette för fyra år sen.

Vet inte om jag ska köpa nån ny jacka i år, vet inte om det behövs. Det är ju liksom redan nästan sommar här.

Puss och kram, G

Svar på tråden Glamour, mon amour!