• Gemma

Glamour, mon amour!

moët chandon.

• Gemma

förlåt att jag är så omogen. ska bättra mig. när jag sovit. kram puss G

• Gemma

Hej på er! Nu har jag gått upp, druckit espresso och hjälpt en väninna med någon sorts mode-tips, hon har köpt falska victoria beckham-jeans som hon ska sälja i Norge och hon ville att jag genom att titta på en liten ruta i hennes digitalkamera skulle säga om jag tyckte att de var välgjorda eller inte... jaja.
    Igår letade vi lägenhet. Vi kollade bara på gamla lägenheter, de var helt underbara med trägolv, glasveranda, små trappsteg, mosaik... men hopplöst illa hållna. Det är nog bara vi i sverige som tänker att gammalt = kvalitet. För vi har ju sällan upplevt att växa upp i en åttio år gammal lägenhet med enkelglas, utan uppvärmning, med elledningar som dinglar fritt lite här och var. Så det får nog bli en typisk vräkig expat-lägenhet med marmor, precis som nu. För i slutändan vill man ju bara att det ska funka.

Moet chandon-drinkarna intogs på anrika Face bar, som är en stor gammal villa i en park. Mörka trägolv, kulört belysning, balkonger överallt... Shanghai är full av magiska ställen.

Roslagsbrud: Jag älskar marockanskt! Min man är ju från frankrike och där har man mycket mer influenser från nordafrika, hans specialitet är att laga just marockanskt, som tagine (kryddstark gryta som lagas i en speciell konformad lergryta över öppen eld) et c. Han har apelsinbloms-vatten i salladen och, ja, det är verkligen speciella smaker. Mycket honung, hela kardemummakorn...

Den libanesiska meze-trenden för några år sen missade man ju knappast, själv gör jag en grym baba gannousch. Men just libanesiskt tycker jag att man tröttnar på ganska snabbt. Man vill ju liksom blanda, köra thai ena dagen och taboulé med grillat nästa. Här lagar jag en del kinesmat, försöker använda så mycket lokala råvaror som möjligt för det är billigast och roligast.

Igår var vi och testade ett nytt gym, skitstort och vräkigt och dåliga maskiner. Dyrt som satan. De lägger ofta pengar på marmor och ångbastu här, och så är maskinerna rostiga anordningar från åttiotalet, typ.

Ska testa några till. fitness first var som sagt proffsigt, typ som ett vanligt sats i stockholm fast 2 ggr dyrare i månaden - för ETT gym. problemet är att det tar en timme med taxi att ta sig dit och det är oacceptabelt.

Izunia, hälsa kylan, låter jättevackert med snö, sol och REN LUFT!

Klänningar... har alltid älskat dem. Trots att jag i barndomen blev traumatiserad av min österrikisk-adliga mors krav på att jag skulle klä mig i dirndl i tid och otid. Man känner sig lätt som luft, men det är sant att folk faktiskt stirrar, i sverige. Här i Shanghai är det annorlunda som sagt, tjejerna ser ut som prinsessor med så mycket lull-lull och glitter som får plats på deras pinnsmala kroppar.

Lapinette, du är nog en av få människor som skulle se helt grym ut i chockrosa. Har du bestämt dig för skorna än? Är avis på dig som kan gå i högklackat, min kropp är för bångstyrig, den kräver gympaskor. Bara. Men ibland tvingar jag på mig sex cm höga klackar för där går min smärtgräns.

Roslagsbrud: Du lyckas alltid få mig att sakna stockholm. Känns som om du verkligen njuter av stan och dina helger där. Som man ska göra. Själv försöker jag alltså njuta av att leva i nåt som känns som en jättestor matmixer. Jag är så trött på kvällarna att jag mår illa. Men jag är så OTROLIGT lycklig över att vara med min man igen. Har alltså varit ifrån honom i två och ett halvt år... inte bra. Vi hör ihop, det har alltid varit så.

Jättekram, G

• Gemma

Hej igen! Hur är det i Sverige? Vackert och vårlikt, eller utdraget senvinterdeppigt? Det är så konstigt... jag har varit här i tio dagar och det känns så avlägset. Intensiteten här bekommer mig inte lika mycket, jag har fått nya vänner, ska börja med språkundervisningen snart, är bjuden på cocktailparty på fredag hos en liten innekrets av unga, svenska entreprenörer. Det verkar gå fort att lära känna "alla", det bor inte mer än cirka 700 svenskar i Shanghai, varav hälften i innerstan. Här finns betydligt fler fransmän, cirka 3000. Ungefär lika stora är grupperna med tyskar och amerikaner. Men både jag och mannen känner nog oss mer besläktade med den svenska communityn, många av dem har bott här i ett tiotal år och ordnar regelbundet baler, seminarier och nätverksmingel via den svenska Handelskammaren (som lägligt nog har sitt huvudkontor på IKEA).

Idag tittade jag på sex gamla lägenheter, det fanns verkligen ALLT! Även fastigheter som är välskötta och underhållna. Så... kanske det inte är kört ändå. Vill ju så gärna slippa bo i hotelliknande marmorpalats fyllda av snorkiga tyskar.

Lapinette, börjar du må bättre nu? Tarte au pomme är sååå gott, Bertrand gör en underbar variant där han står och viker och kavlar smördegen i oändlighet, den blir bara så bladig och spröd... sen skivar han äpplena tunnt, tunnt och lägger dem i vackra mönster, till sist öser han calvados över alltihop och fjuttar på. Höll på att dö av skräck första gången han gjorde denna födelsedagstårta till mig och jag vaknade och möttes av ett eldhav! Till den varma tarten serverar han alltid vaniljglass som får smälta över den... mmmm.
    Annars är jag faktiskt inte så mycket för desserter.

Ikväll ska jag i alla fall laga hjortfilé med färsk tryffel, hittade en korg med svarta klimpar på carrefour igår. Här i Kina väger man frukt och grönsaker direkt vid disken, precis som i Frankrike och Tyskland, och självklart har de personal som står och bara sysslar med vägning. Precis som man har anställd personal som BARA jobbar med att rätta till ens shoppingvagn om man tar rullbandet till nästa våningsplan, eller folk vars arbetsuppgift bara är att stå utanför en restaurang och hålla i en meny.
    Vägningstjejen var i alla fall ung och hade antagligen aldrig sett en tryffelsvamp förr, så hon knappade in kommatecknet på fel ställe, vilket innebar att min svamp landade på cirka fem kronor istället för femtio.

Ikväll ska jag försöka släpa mig iväg på ett step-pass. Men nu tänkte jag dega en stund. Det har jag förtjänat.

Kramar, G

• Gemma

Hej Lapinette! Åh vad bra du är, nu är jag ännu lyckligare över våren i Shanghai, med flödande solsken och små gränder fyllda av hemligheter. Just nu är jag sååå glad att vara här. Laddar just nu min IPod för att ta den på en promenad här i French Concession.

Varför vill du inte flytta till Paris? Du skulle säkert kunna tycka om staden om du bestämde dig för att ge den en chans, plus att det skulle bli mycket lättare för dig att hålla kontakten med vänner och släktingar. Den stora risken skulle väl vara att shoppa ihjäl sig ;) Tror kanske också att det vore lättare för dig att hitta vänner med gemensamma värderingar i Paris än i Cannes.

Det vore urtrevligt att bli bjuden på restaurang när jag kommer hem som en kompensation för spetsen, om du känner för det. Du har kanske någon favorit i Stockholm? Gör precis vad du har lust med. Jag äter och gillar allt. Från thaimat till sushi, via krånglig mat till svensk husmanskost.
    Vi kan ju höras när det börjar närma sig! Jag är i alla fall här fram till påsk, sen är jag i skåne fram till början av veckan därpå.

gick F.Ö på ett skitsvårt steppass igår, visade sig att det var det enda advanced-passet på Fitness First, man hade TVÅ stepbrädor, dvs man alternerade mellan sin egen och bakomvarande persons... I början gick det bra för instruktören var så himla duktig och tydlig, men sen blev jag osäker när jag skulle över på bräda 2 så det blev väl lite halvdant. Men fasicken vad kul. Ska lätt köra på tills det sitter.

Roslagsbrud: Min man får feber bara jag är borta en kväll. I swear, han får mätbart förhöjd temperatur. Så länge jag bodde i sverige mådde han finfint, men nu när jag flyttat hit krävs det alltså bara några timmars bortavaro för att han ska bli såååå ynklig.

Och OM du ska få en depression MÅSTE du fira den med pingvinfilmen, för det piggar absolut upp att titta på dem som har det ännu jävligare. Och även om du inte blir deprimerad måste du hursomhelst se den för som jag sa, den var verkligen verkligen underbar. Otippat nog väldigt rolig.

Nä fasen nu bara måste jag ut för det är kriminellt att inte vara i DEN solen.

Hej så länge! G

• Gemma

Och jag känner mig låg, mannen är ute i natten och tar ut pengar med sitt svenska visakort, han glömde sitt kinesiska kort i en automat i måndags kväll - insåg han nu, två dygn senare... På det kortet hade han 40.000 pix, på det svenska bara senaste lönen. Skitjobbigt. Han jobbar typ dag och natt för att kunna lägga undan varenda öre, lever till skillnad från mig jättesnålt. Så jag lider verkligen med honom.
    Just precis nu är det urjobbigt att vara i Kina. När saker skiter sig. För i Sverige är det ju så att banken måste ersätta dig om nån tar ut pengar på ditt kort. Åtminstone går det snabbt att spärra. Men här... det kan ta dagar att uträtta saker för de pratar BARA kinesiska. Och instruktionerna är BARA på kinesiska.

Jobbigt... Jag som hade köpt jordgubbar, brännt ner pingvin-soundtrackskivan och bokat restaurangbesök på fredag. Och nu är allt bara dumt, dumt, dumt.

Ledsenkram, G.

• Gemma

Roslagsbrud, pengarna fanns kvar! Och den kinesiska byråkratin funkade tydligen utmärkt för det var busenkelt att spärra kortet. ÅÅÅÅ vilken lättnad. Men han fick hjälp av kinesisktalande personal på jobbet, för min del känns det angeläget att börja med undervisningen så fort jag kommer tillbaka mer permanent (i maj).
    Idag var jag och klippte mig, tänkte att Tony & Guy borde veta vad de pysslar med, icke. Jag fick klippa mig SJÄLV när jag kom hem för snubben verkar vara fast förankrad i 1998 cirka. Jaja. Tur att man äger en prima frisörsax. Och mannen blir ALDRIG nöjd om någon annan än jag klipper honom ;)
    När jag ändå är inne på gnälltemat - skitjobbigt med alla som ska hålla på och sälja saker till en hela tiden. Man sitter bekvämt tillbakalutad i frisörstolen och det kommer småbrudar och tjattar ideligen. "You want manicure, yes?" "You want highlights, yes?" Hanna på Hårgänget, jag SAKNAR dig så. Som klipper mig så fint, spelar indiepop för mig och INTE rekommenderar mig att färga håret trots att de skulle få in dubbelt så mycket pengar då... för hon tycker att min naturliga färg är finast. Suck...
    Roslagsbrud, apropå träning och sådär, tycker att du verkar så bra som du är. Gillar du att promenera? För bara man går en sväng varje dag brukar allt lösa sig. Här går jag en massa massa med min IPod (som du vet), vissa dagar är det ljuvligt, idag var det ett tjockt, brunkletigt smoglock över hela stan och då blir det mer pliktskyldigt. Men i eftermiddag ska jag testa ett nytt gym, Total Fitness. Sehr spannend.

Gnällkram, G.

• Gemma

Lapinette, GRATTIS till klänningen och din lyckade frisyr! Själv tänker jag våghalsigt nog be min man klippa min nacke ikväll, enligt mina instruktioner. Är ju inte alls nöjd med mongo-frillan jag fick idag, på T&G.

Är du i Stockholm nu, utan din man? Själv är jag ju själv större delen av dan och kan pyssla med vad jag vill (gym-research, mailande till vänner med mera), sen är jag hausfrau en stund på kvällen, d v s fixar oombedd middag, sen blir det vin, levande ljus och efter det en kvällspromenad. Funkar fint! Det är ju så fantastiskt mycket intryck heeeela tiden.
    I morgon bitti ska jag titta på fler gamla lägenheter. Förhoppningsvis kommer en av dem bli vårt nya hem.

Hälsa stockholm, kram: G

• Gemma

Lapinette, det går sååå fort att vänja sig vid att vara tillsammans jämt, på sätt och vis tror jag att det är svårare att göra som ni för man måste splittras så ofta. Å andra sidan verkar ni coola.

Nu har jag svårt att vara ifrån min man en enda kväll... försöker redan planera in grejer att göra nästa vecka när han ska till Taiwan (max en natt...)

Kramar, G

• Gemma

Federico - å! Idag ringde de mig från Fitness First och tjatade igen på att jag skulle bli medlemmar. De är SÅ aggressiva, jag fräste att hon inte skulle ringa mig, att jag bestämmer SJÄLV när jag vill bli medlem. Då sa hon förlåt, tusen gånger. Kulturkrockar...

Tror knappast att du riskerar att bli uttråkad i stockholm, snarare utarbetad ;) Kramar, G

Svar på tråden Glamour, mon amour!