• Princessa

en debatt-tråd!

Hejhej!

Sitter här en lördagskväll och har väääldigt tråkigt! För att liva upp min kväll så skulle jag vilja debattera lite, om vad som helst... Och ingen diskussion där man bara stryker medhårs, utan där alla kan säga sin åsikt, men utan att "skita" på varann..

Så om det finns nån som känner likadant, välj ett ämne, eller fler! Kommer inte på nåt själv, som skulle kunna starta en debatt..

Kanske en lite konstig tråd, men...:)

• Svar på tråden en debatt-tråd!
  • ladymarmelade

Håller med dig! Det var ett bra svar :)

Är det rätt att göra inbrott och stjäla livsnödvändiga mediciner, om man inte har råd att betala för dem?

• Gerda

Dorothy

Jag är heller inte säker på att jag skulle rädda människan först. Eller:

NU i frågande stund skulle jag rädda mina katter. Men i praktiken... vem vet... jag kanske värderar ett människoliv högre? ;)

• ladymarmelade

Dorothy

Ja visst känns livet mer komplett om man har sin älskade vid sin sida hela tiden. Som det är nu saknas han ju alltid i mitt hjärta.

Och det du skrev om att folk hade anklagat dig för att sakna empati. Du känner ju empati för djuret, det är ju inte så att du har en total avsaknad av empati. Sen värderar människor djur och människoliv olika. Men man är ju inte känslokall och empatilös bara för att man hellre skulle rädda ett djur!

• Dorothy

Självklart skulle man försöka rädda både djuret och människan, men då blir det ju inte en sån där intressant "dragen-till-sin-spets-fråga. ;)

Det jag vet är att jag hellre skulle rädda min älskade häst än att klara mig själv. :)

• JeckaH

Vid en eldsvåda tar jag kissekatten under ena armen och sambon under andra :) :) :)

• ladymarmelade

Mmmm denna frågan kan man nog älta och vända och vrida på i all evighet... Svårt!

• Dorothy

ladymarmelade,

Tack, jag tror inte att jag är helt känslokall heller. :D

Det är nog definitionen på empati som är grejen. De flesta ser det som att kunna sätta sig in i andra människors känsloläge, inte djurs.

• JeckaH

Dorothy:

Jag arbetar mycket med barn och psykologi. Om vi undersöker barnens empati är barnets relationer till djur bland det första vi tittar på. Barn med hög empati (och vuxna förstås), kan känna med djuren, vetenskapligt bevisat. :)

• JeckaH

Jag menar att jag arbetar med detta inte bara mycket, utan hela tiden :), snurrigt...

• Dorothy

JeckaH,

väldigt intressant! Ska komma ihåg det till nästa gång jag diskuterar empati. :)

Svar på tråden en debatt-tråd!