• Anna32B

Hur mycket könshår ska man raka?

Vet att frågan är lustig och att det är upp till var och en men jag är ändå nyfiken. Anledningen att jag frågar är att jag och några vänninor träffades och planerade bröllop i helgen. Vin och bastu och inga hemligheter fanns kvar :) Ämnet "raka könshåret" kom upp och flera hade läst här om hur vanligt det var men ingen visste hur "vanligt" det var. Så min fråga är egentligen hur mycket rakar du/frisyr?

För att svara på min egen fråga - Vår bastu var varierad från "inget via landningsbana till massor" med "inget" som favorit :)

Tjejer nu är frågan ställd :)

• Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?
  • pickolina

rebecca81

Jag är lite nyfiken, hur gör du med håret under armarna och på benen??? Å vad anser du om rakning på dessa ställen???

Å vad anser du om rakning av ansiktshår för män???

Genuint nyfiken, frågar inte för att provocera eller liknande alltså...

• Jexxie

Fråga din man/sambo vad han tycker om! Annars tycker jag aabsolut att du ska testa att raka av alltihop! Det är inte alls dumt... Det växer ju ut igen!

• rebecca81

Pickolina, jag tar inte bort det håret heller! Jag tycker det är snyggt med hår under armarna. Vad det gäller benen så har jag så lite och ljust hår där att de är jättelena trots att jag inte tar bort det, och inte syns det om man inte tittar med lupp heller. Jag hade iofs inte tagit bort det även om det varit långt och svart:).

• rebecca81

Min pojkvän rakar sig i ansiktet ibland, ibland har han tredagarsstubb liksom. Båda varianterna ser bra ut. Fast långt helskägg är fult. Det kan vara ganska obekvämt att pussas när det är skägg tycker jag. Alltså, det rivs och sticks.

Jag är alltså för rakning av ansiktshår hos män. Men jag ska erkänna en sak också, och det är att den dagen jag själv får skägg och mustasch kommer jag att ta bort det.

• pickolina

Oki.. Jag förstår precis vad du menar med skägg, varken snyggt eller skönt.. Cältrimmat skägg kan dock vara supersnyggt på vissa men inge skönt att pussas eller få orals*x... Jag har fått blödande skavsår av det flera gånger... :(

Tycker du att det är lika "fel" eller tycker du att rakning av ansiktet är naturligt och frivilligt från männens sida???

• pickolina

Vältrimmat skulle det ju så klart stå... :D

• rebecca81

Klart det inte är naturligt, men eftersom det faktiskt kan orsaka skador så tycker jag gott de kan ta bort det om de vill pussas:)

• pickolina

Vad jag tänker på att man kan se en likhet i alla dessa saker....

Tex är det väldigt "ute" med helskägg, många anser det vara ovårdat och killarna blir då "tvugna" att hålla efter regelbundet om de vill anses som snygga och fräscha hos majoriteten av kvinnorna.. Detta är både tidskrävande och kan ge besvär så som irritation i huden osv.. Jag tror dock att de allra flesta gör detta för att de själva vill... Vi tjejer har ofta invändningar mot skägg, som att det inte är mysigt att pussas osv.... Men inte tycker vi att de ser ut som små pojkar när de är renrakade?!

Varför diskuteras då inte denna fråga i samma utsträckning, jo för att det ser vi som naturligt... Jaha, vad är skillnaden då kan man ju undra???

Jag tycker att detta är ett intressant fenomen måste jag säga....

Varför ser ni motståndare inte likheten i dessa frågor? Å varför måste ni försöka förstå vår åsikt och vårt ställningstagande, kan man inte respektera varandras olikheter och acceptera att man kanske inte kan förstå allt....

Mycket intressant tycker jag!..

• pickolina

Av mina närmaste vänner så rakar sig i princip alla, utom en tjej.. Den tjejen gillar inte orals*x, varken att ge eller få... Intressant tycker jag, att hon som inte gillar detta är den enda som inte rakar sig....

Nu tror jag inte på något sätt att detta återspeglar resten av samhället men jag tycker att det är intressant.

• tattar-Emma

Jag tycker skägg är en annan sak, könshår blir max 3 cm eller så men skägg är som huvudhår och växer i evighet typ. Långt skägg är dessutom något opraktiskt för många (måste tvättas osv) men så är det knappast med könshår eller benhår. Speciellt benhår är sällan i vägen. Där är det bara en fråga om estetik, till skillnad från skägg.

Jag håller med rebecca81. Visst, den här tråden är om rakning och så, och det är absolut tillåtet att raka och diskutera det, MEN det är också viktigt att ibland poängera att det inte är lag på att raka och sminka sig. Det är lätt att få intrycket av att "alla" håller på, eftersom de som håller på diskuterar det i trådar här men de som inte håller på har ju inget att diskutera. Finns ju inga trådar om att "idag sminkade jag mig inte" eller "är det nån mer som inte försöker hitta ett bra ställe att vaxa benen på" :D. Visst ska man göra som man själv vill och strunta i andra, men det är inte så lätt som det låter. Jag rakar bara benen när jag får lust, och aldrig på vintern - jag förstår att du, pickolina, inte har problem med det, men det finns folk som har. Och då kan man ju tycka att det är deras problem och inte mitt, men även om jag inte skulle raka mig för andras skull så är det inte så himla kul att få kommentarer om det, och det händer faktiskt rätt ofta. Jag känner dessutom killar som tror att ALLA tjejer är vaxade överallt nedanför näsan - helt seriöst - och trots att jag själv anser att jag är snyggare som jag är så har jag lite fobi för att träffa en sån kille, inleda nånting och sen få en massa kommentarer när kläderna åkt av. Det är inte så himla lätt att inte bry sig om vad andra tycker i ett sånt läge.

Så jag tycker absolut att det är på sin plats att ibland inflika att det finns folk som gillar hår.

Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?