• Anna32B

Hur mycket könshår ska man raka?

Vet att frågan är lustig och att det är upp till var och en men jag är ändå nyfiken. Anledningen att jag frågar är att jag och några vänninor träffades och planerade bröllop i helgen. Vin och bastu och inga hemligheter fanns kvar :) Ämnet "raka könshåret" kom upp och flera hade läst här om hur vanligt det var men ingen visste hur "vanligt" det var. Så min fråga är egentligen hur mycket rakar du/frisyr?

För att svara på min egen fråga - Vår bastu var varierad från "inget via landningsbana till massor" med "inget" som favorit :)

Tjejer nu är frågan ställd :)

• Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?
  • pickolina

tattar-Emma

Jag håller med dig till fullo! Jag har ofta sagt positiva saker till de som inte rakar sig och står för att de inte gör det. Jag tycker att det är jätte bra att de ger sig in i debatten och visar att man absolut inte "måste" raka sig osv... Jag förstår även hur uppgivna vissa kan känna sig av dessa "krav" och att det kan vara jobbigt och svårt att låta bli att raka sig och stå upp för att man inte vill det när det är man kanske riskerar att någon ska tycka att man är "äcklig" osv.. Det är alrrig kul, i någon situation!...

Jag tycker som sagt att detta är jätte viktigt att argumentera för MEN vad jag vänder mig emot är att de som inte rakar inte bara framför ett annat perspektiv de försöker smutskasta hela fenomenet med att raka sig och visar ingen som helst respekt för att vi som rakar har de åsikter som vi har... DÅ reagerar jag och DÅ tycker jag att debatten blir felvriden och "löjlig"....

• pickolina

tattar-Emma

Om du läst hela tråden så stöttade jag rebecca81 till en början, jag tycker att hon är jätte strong och det behövs fler som henne... Men när debatten går över på angrepp mot den andra sidans åsikter så tycker jag att det spårat ut och gått för långt!

• brud2008?

Jag kastar mig in i debatten!

Jag har mest haft förhållanden med tjejer tidigare, varav en som rakade bort "allt". Hon kunde inte visa sig naken i lampljus om hon inte var nyrakad eftersom att hon skämdes för stubben och det var obekvämt att ge o-s eftersom det var just stubbigt alltsomoftast. Det är tydligen svårt att hålla det helt slätt om man inte vaxar, eller kanske det växte ut snabbt på just henne.

Jag har även varit ihop med en tjej som inte gjorde något åt sitt hår och lyssna på det här:

*Det killas inte.
    *Det luktar inte illa, även om man inte är helt nyduschad.
    *Det är inte äckligare på något sätt jämfört med rakat.

Jag föredrar orakat i den situationen. Och jag upplevde det rakade som svettigare, kan jag tillägga.

• tattar-Emma

Jag kommer inte ihåg hela tråden (minne guldfisk) men det är ju tråkigt om endera "sidan" känner sig påhoppad. Sen tror jag iofs att ingen haft för avsikt att hoppa på, men det är ju ett känsligt ämne. Lätt att ta åt sig om nån säger "jag tycker hår är ofräscht" och likaså om nån säger "jag tycker rakat är fult" (beroende på hur man själv gör). Allt som har med utseende att göra är ju mer eller mindre ömtåligt.

Men jag tror vi håller med varandra, pickolina. Apropå ditt sista kan jag säga att jag gillar oralt, men bara på luddiga män :D

• pickolina

Som sagt, det är en smakfråga...

Det finns ju massor av både killar och tjejer som föredrar orakat!...

Å så finns det de som som föredrar rakat!...

Jag tror inte alls att det handlar om att det ena är fräschare än det andra osv...det handlar om smak och tycke och den enskildes känsla....

När jag ger en kille orals*x så föredrar jag stubbigt över hårigt alla gånger... Stubbet stör mig inte alls men håret gillar jag inte.... Så jag tycker precis tvärtom jag. Smaken är ju som baken helt enkelt.

Men visst är detviktigt att lyfta fram båda sidorna, utan att döma dock utan med respekt! :)

• pickolina

Jag bryr mig inte ett dugg om någon säger att det är fult med rakat men jag blir irriterad om någon kräver att jag ska försvara min åsikt och mitt val! Varför ska jag behöva det???

En annan sak som jag är evinnerligt trött på men som jag absolut inte tar personligt på något sätt, det är insinuationen att vi som gillar rakat skulle vara pedofiler.

SÅÅÅÅ onödigt!

Jag tycker denna tråd varit jätte kul (jämfört med många andra trådar) pga att det varit ovanligt lugn ton och ovanligt mycket förståelse.. Då är det kul att diskutera och höra andras åsikter, få nya perspektiv och förståelse osv... :D

• pickolina

Å jag tycker ABSOLUT att det måste lyftas fram mera att det är ett val och att varken unga tjejer eller killar ska känna sig tvingade att raka sig för att duga... Det är tragiskt att det blivit så!..

Det finns många killar som föredrar rakat, ja.. Men det finns även många killar som föredrar orakat!

Jag önskar och hoppas verkligen att alla gör som de själva vill utan att känna press. Tyvärr är det svårt att uppnå kanske, när det gäller alla ämnen i vårat samhälle, inte bara könsbehåring.

• rebecca81

Pickolina, jag menar inte att ni som rakar inte får det! Jag säger bara att argumenten ni framför för att raka inte övertygar mig om att jag och alla andra som inte gör det ska börja. Det är ju precis därför jag skriver, för att visa att det finns alternativ!

• pickolina

rebecca81

Men det är ju anledningar som gör att JAG rakar mig, det är mina skäl till att jag rakar. Det är inte alls menat som argument för att du ska förstå min ståndpunkt eller själv börja raka dig! Men du börjar ifrågasätta mina val som att jag måste försvara mig och vad jag gör! Du kanske inte köper dessa skäl men det var aldrig meningen heller. Det är mina skäl och även om du inte alls förstår dem så vill jag att du resoekterar att jag tycker/tänker så. Precis som att jag respekterar att du tycker helt annorlunda!

Men som jag sagt tidigare så respekterar jag din åsikt och applåderar dig och andra som ger sig in i debatten och ger den mångfald..

Att ifrågasätta mina val är dock inte särskilt konstruktivt tycker jag!

Nu pratar jag om dig och mig i inlägget men du förstår säkert att jag menar alla som rakar och alla som inte rakar.

• pickolina

Jag säger "ALL HEDER ÅT DE SOM GÖR SOM DE SJÄLVA VILL"!!! Vare sig det är att raka eller ansa eller låta det växa fritt! :D

Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?