• sherlock

10 veckor att gå ner 2-3 kilo?

Om 10 veckor så smäller det! Då är det bröllops dags för oss. Super pirrigt!!

Vill så gärna gå ner ett par kilon innan dess, mest för att få bort "put-magen".
    Kan man göra det på mindre än 10 veckor?
    Är det någon som har ett bra tips på en diet som funkar och inte är för krånglig.
    Har prövar slimfast men får så gasig mage utav den.

Äter ganska hälsosammt och har försökt att gå till gymmet, men är så trött (lärare) att jag oftast inte har haft ork att gå. Sitter nästan aldrig ned på jobbet utan är alltid på språng.

Så här äter jag just nu:

Frukost kl: musli med mjölk

Klockan 11: ett äpple eller päron

Lunch: (liten) smörgås och ett litet paket med russin

Middag: pasta eller liknande

Tips på hur jag kan ändra min kost för att bli av med put är välkommna!

• Svar på tråden 10 veckor att gå ner 2-3 kilo?
  • pickolina

Musli, hmmm...är ofta väldigt onyttigt, beroende på vilken man äter.... Pasta, ris och potatis = minska på det...

Vad äter du för smörgås till lunch?

Ät en riktig lunch och en liten middag istället för tvärtom. Då har du halva dagen att förbränna de kalorier du äter till lunch. Det man äter sent har man svårt att hinna förbränna innan det är läggdags och kroppen går in i viloläge....

• Mrs Austin

Det smidigaste sattet ar att ta bort kolhydraterna eller minska ner pa dem. Aven om du tycker du ater ganska nyttigt, sa ar det valdigt mycket kolhydrater o socker i din diet, vilket ofta osakar putmage.
    Byt ut pastan mot gronsaker o smorgasen mot en sallad. Ta bort russinen o at nagra notter istallet.
    jag skulle skippa muslin till frukost o ata mer proteiner istallet.

• pickolina

I agree!

Utesluta kolhydrater ska man absolut INTE göra men man ska äta bra kolhydrater och inte för mkt, vilket ofta är problemet....

Russin är inge bra nej, nötter är ett utmärkt tips på ersättare, som föregående "talare" skrev....

• sherlock

Tackar för era svar!

Anki81 du har nog rätt i att jag har för mycket socker i min mat, inte bra om man vill hälla låg GI?

Pickolina, jag har skinka och lite ost i min smörgås.

Har gjort en sallad bestående av isbergs sallat, paprika, gurka, lite coleslaw (låg kalori variant) och tonfisk. Har tänkt att äta den till lunch imorgon.
    Ska äta gröt till frukost i morgon (utan sylt!!) och paj med sallad till middag.

Har tänkt att ersätta lunch smörgåsen med antingen tonfisk sallad (med lätt vinegrett) eller tomat soppa. Då blir det mindre kolhydrater.

Frukost är svårt, vad ska man äta? Jag är ofta hungrig på morgonen och måste äta rejält

• Mimsan75

Börja dagen med en rask promenad, ger bra förbränning hela dagen.

Lycka till

• Mimsan75

Ägg är ju bra och mättande till frukost så en äggmacka med alfa alfa groddar, jag brukar göra en egen yoghurt(smoothie) på lättfil, halv banan och ett halvt äpple som jag sedan mixar mixer stav, jättegott!

• sherlock

Mimsan75, tack jag ska prova smoothie, det låter smaskigt. Ägg äter jag gärna

• Mrs Austin

Om du vill ha nat mastigt till frukost gor en omelett eller aggrora. bade smidigt o nyttigt. Omeletter kan ju goras med en massa olika ingredienser om man vill ha lite variation.

• Pumpkin

Jag gick med i Viktklubb och började automatiskt tänka lite mer på vad jag äter. Minskade på fettet och på socker/snabba kolhydrater. Tar en promenad på ca 45-60 minuter i stort sett varje dag och nu har jag tappat 5kg på 5 veckor, så nog klarar du det!
    Kan förresten tillägga att jag var (är!) normalviktig men ville ner nått kilo för att komma till min trivselvikt.

• Nennza

Håller med pickolina att du ska vända på middag och lunch. Om du känner att du behöver kolhydrater så ät dessa till lunch så gör du ju av med dem under dagen. Till middag sedan kan du äta lite sallad eller ägg eller liknande. Min favorit till kvällen är avokado med något gott i.
    Lycka till

• Jennie med ie

För att gå ner några få kilon på 10 veckor krävs ingen drastisk intensiv "bantning".

Du skriver att du är trött, och du lär knappast bli piggare av den kost du beskriver i din trådstart. Snarare tvärtom...

Smootihe som redan nämnts är kanon till mellanmål och till frukost, den kan dock behöva kompletteras med nåt annat till frukost beroende vad som är i den. Energiinnehåll, proteininnehåll osv.

Sen glöm inte fettet. Kroppen behöver fett, kroppen mår bra av fett. Men inte vilket fett som helst. Välj oliv- elelr rapsolja, fet fisk, avocado, lite nötter och oliver t ex före smörblandningar/margarin, fet köttfärs, feta mjölkprodukter osv...

Svar på tråden 10 veckor att gå ner 2-3 kilo?