Sept-06 by Nonika # 2
Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D
Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D
Jahaaaappp! Så var all text man suttit och plitat på i 2 timmar borta...så går det när man gör flera saker samtidigt.
Ett livstecken ifrån mig, har häcken full med jobb då jag fått lite extra att göra denna o nästa vecka. Och värmen gör ju sitt med så jag är helt utslagen om kvällarna.
Framåt går det för oss iaf, har gått igenom menyn och beställt sprit med cateringen och hon ska åka ut och kolla in så att köket verkar vettigt att laga mat i, om inte får vi kanske leta oss någon annan matfixare. Men det är lugnt, finns alltid Köttex hehe.
När det gäller spriten har vi beställt rött vin till middagen, alternativt finns det öl och cider. Mouss.vin köper vi själva på bolaget för det skiljde inte så mycket. Det blir Canaletto Primitivo och Mariestads Öl sedan Lime och Apelsincider åt mig...
OCH igår kom tårtdekorationen i brevlådan, hehe, den är jättecool! Precis samma som jag använt som symbol på inbjudningarna och på hemsidan fast jag då gjort med våra ansikten på. Liten skoj grej tyckte jag. Den kan man ju ta fram och ha när man firar årsdag dessutom ;)
Sitter väl mest o knåpar på vad som ska fixas, det är ju en del småsaker som måste köpas. Plastglas, servetter, ljus o sånt, ja allt möjligt. Funderar på såna blomblad till kyrkan (fusk)
Nä jag får ge mig, blir sent ikväll ser jag. Får svara på era inlägg imorgon kanske. Kram så länge, och här kommer en länk till min kompis som ska fota oss!
www.fotosidan.se/member/view.htm
vår sida:
www.stekman.info.se
elora:
Har precis varit inne på er hemsida igen
Den är så fin!
Jaså, du har redan börjat planera för att köpa ljus, plastglas osv...? Snacka om tidigt ute. Och ni ska ändå gifta er efter oss! Kanske dags för oss att lägga i en högre växel?!
Vårt största dilemma just nu är: VAD ska det stå i ringarna?! Vi har funderat på nåt på latin, typ; äntligen, men det låster så fånigt...det är nåt med semper *fniss* då tänker jag bara på välling
Nu föreslog sambon precis att det ska stå Äntligen, på svenska...ja, varför inte? Det blir det nog!
Vi ska handla vin på systemet, tetrapack, 3-liters. Oude Cap blir det, som vi sen häller upp på karaffer. Har köpt en väldans massa karaffer nu
Måste ju kanske ha några med vatten i också..
Hittills har 7 personer tackat nej, det är helt lagom. Då blir vi 73 st, och med den dukningen vi planerat får det plats 74 st
Hur gör man förresten om det bli ojämt antal? Alla måste väl få en "herre" eller "dam" till bordet?
Hmmm, mycket att grubbla på...
Nej, nu ska jag sova, ska jobba 12 timmar i morgon!
Vi hörs brudar!
Hej på er!
Nu är det nog sommar, då jag inte skrivit sedan söndagen! :D
Abbes: wow, vilken ring! Jättesnygg! :) hur ser din förlovningsring ut, är den slät titan?
Vi hämtade ringen och sambons byxor (som behövde kortas av) igår, jag är helnöjd med min ring. Den är precis så anspråkslös och diskret som jag ville, men ändå vacker. Ska lägga in en bild lite senare, sambon stack iväg med kameran, skulle fota nån bil som ska säljas.
Nonika: jag kommer att göra i ordning en "toakorg" som ska finnas på damtoan, dit ska jag sätta huvudvärkstabletter och -brustabletter, några bindor/tamponger, skavsårsplåster, vanliga plåster, ofärgat nagellack (om det går hål på någons strumpbyxor) , halstabletter, munvatten, hårspray, nagelsax, näsdukar, tuggummin, tandpetare, och säkert en del annat som jag kommer på vartefter. :) Eventuellt gör jag en till herrtoan också, men inte med lika många grejer i. :D
Något tal kommer jag nog inte att hålla.
Imorgon åker vi iväg på vår lilla weekendresa, ska bli kul att träffa syskonen och min blivande svägerska. Man träffas alldeles för lite när man bor 50 mil ifrån varandra. :( Ska besöka Ikea också och se om vi hittar några fina glaskoppar och glasfat till alla ljus. Jag har köpt en del flytande ljus också, som behöver skålar. Vi har satsat mycket på levande ljus, och inte så mycket på blomsterdekorationer. Det passar oss bra, eftersom vi annars inte tycker så mycket om blommor, men levande ljus däremot brinner nästan varje dag hos oss. På så sätt blir det ju mycket mer personligt (och jag slipper ha ångest över vilka blommor jag ska välja, det finns ju så många)! Det lutar faktist mot att vi inte kommer att ha några blommor alls i själva festsalen, bara min brudbukett som kommer att fungera som bordsdekoration på vårt bord.
Hej tjejer!
Idag har jag varit väldigt aktiv.
*Har definitivt bokat lokalen, var tvungen att kolla så hon verkligen skrivit upp oss.
*Har talat med mannen som ska viga oss, han blev jätteglad över att vi frågade. *Har ringt till komunen och lämnat våra och vittnenas namn.
*Har stämt träff med musikerna i eftermiddag för att tala om musiken och ta en fika ihop.
Imorgon ska jag skriva ut hindersprövning och namnändrarlappen och fylla i o skicka in, samt handla det sista till inbjudningskorten o jaga rätt på allas adresser. Måste kolla gästlistan en gång till för att se så att vi inte glömt någon. Lokalen tar några fler än vi har på vår lista så vi har några platser att fylla om vi skulle komma på någon mer.
För övrigt är det mesta hur bra som helst. Om jag velat skulle jag kunna jobba dygnet runt, de skriker efter folk. Det är inte lika tryckande hett i Malmö idag. Och snart är det bara en vecka kvar tills vi ska träffa barnmorskan för första gången.
Nu kommer sambon med sushi till mig (ingen tonfisk för gravida, buhu) och sen ska vi ut på landsbygden.
Ha det bäst!
Igår beställade vi ringarna!
De ringde idag och gav ett prisförslag, de blir lite billigare än de vi provade, eftersom de ska tunnas ut. Så det blir nästan exakt på kronan som vi planerat att de ska kosta, dvs 5000:- för båda, med gravering och allt.
Abeth: Tonfisk får man väl äta när man är gravid? Det är väl Östersjöfisk man ska undvika, och insjöar...? Eller du kanske menar färskt tonfisk från Östersjön?
TingelingAnna: Ja, Caluna Vulgare heter Ljung på latin. En annan har ju pluggat ekologi
Nonika, ja, det heter ju Calluna Vulgare, men vulgare lät så vulgärt. ;) Så då får det bli bara Villa Calluna.
Nonika > Livsmedelsverket har ett stort fyfy vad gäller färsk tonfisk i alla fall. Risk för listeriabakterier. Men du har rätt i att östersjöfisk bör man äta väldigt sällan och insjöfisk ska man inte äta alls.
Abeth; du menar alltså tonfisk på burk? Men suchi då...? Skulle du inte äta det häromdagen, det är ju rå fisk...
Ja, de kommer med en massa ideér hela tiden på vad man får äta och inte, tydligen. Sill var ok när jag var gravid iaf...
HEJ HEJ!
Oj så flitiga ni varit!
Lite saker jag glömt att svara på:
Ell (eller evkasu?) -det är Maybellines Dream matte jag köpt och den är för härlig att klema på :D
En akutkorg vore lite kul, fast vi har ingen speciell herr eller damtoa vad jag minns på bygdegården. Däremot ska jag själv ha ett akut-kit.
Abeth: Min väninna har oxå precis varit på BM-besök: Nu fick hon frågan om hon ville veta kön på ultraljudet! Japp det går tydligen i större städer att få veta med viss procents felmarginal så klart. Jag hade nog velat veta med nr 2 för skojs skull ;) Namn o sånt spelar ju ingen roll för oftast kommer ju känslan när barnet är fött om namnet passar :D
Vi har förresten fått våra papper för hindersprövning (Okey) och namnändring men den begrep vi inte riktigt för det stod liksom inget att han ska heta båda namnen?
Har idag hämtat hem sprit och fyllt hela kallkällaren med vin o öl. Oj så mycket pengar det flög i all hast ;)
Köpte ett potentiellt halsband med 3 rader pärlor på fisktråd som jag måste prova till klänningen så det inte blir för mkt pärlor.
Nya idéer är att snacka med en kompis syrra som är frisör och har flyttat hem hit igen, om idéer på frisyr. Början få sug efter en uppsättning för nu är mitt hår nästan lite för långt att ha utsläppt med enbart diademet.
Så kanske något inbakat eller så?
Och buketten ska jag nog beställa rakt upp o ner dagen innan, har ju aldrig varit riktigt säker på vad jag vill ha ändå så, då kan hon Anna lika gärna slänga ihop något direkt för jag har sett hur duktig o fantasifull hon är!!!
INSÅG att det "bara" är 12 veckor kvar, vilket känns lite så där stressigt. Måste ju fixa med festhäfte (presentation av folk, etc) inköp av småprylar att lagra, bordsplacering så långt det går, lämna in frack till kemtvätt, sy upp min klänning + prova capen. Och eftersom man jobbar så går tiden mycket fort...Ingen semester här inte! (jo samma vecka så klart)
Hej så länge, nu SKA jag sova!
PS: Suck, fick svar från en smed och hon kunde tänka sig att smida den ring som jag suktar lite lätt efter...Ojoj hur gör man? Den känns ju så mer "mig" på ett sätt...Har bett om pris till att börja med :D
Nonika > Tonfisk på burk får jag äta men inte rå, vilket är tråkigt då jag är mycket förtjust itonfiskrullar när jag äter sushi. Det jag fick häromdagen var bara lax och räkor.
Som jag förstått det så är sill och kokta skaldjur ok att äta just för att kokande vatten och ättika minskar risken för bakterier.
Jaja...de hinner säkert skaffa nya rekomendationer innan det är dags för mig att skaffa fler barn!
Elora > Jag vill absolut inte veta vad det är för kön, men vi tror båda två att det är en flicka. Ser fram emot att bli överraskad efter förlossningen...
Idag ska vi fixa in våra papper om efternamn och hindersprövningen. Och köpa det sista materialet till våra inbjudningskort. De kommer att skickas i helgen och sen har folk till slutet på augusti på sig att svara.